[ Pagina de START ]


[ Argument ]

[ Autori ]

[ Noutati ]

[Aforismul zilei]

[ Galerie FOTO ]

[ Alte resurse ]

[ Harta site ]

[ Linkuri ]

[ Recomanda unui prieten ]



Relatia dintre teologie si pedeapsa corporalã din copilãrie
...în viziunea lui Aldous Huxley...


fragment din romanul INSULA de Aldous Huxley


Sadism pur?... Nu, sadism aplicat. Sadism premeditat, sadism īn serviciul unui ideal, ca expresie a unei convingeri religioase. Iar acesta este un subiect, adăugă el īntorcāndu-se spre Will, pe care cineva ar trebui să-l transforme īntr-un studiu istoric – relaţia dintre teologie şi pedeapsa corporală din copilărie. Am o teorie conform căreia, ori de cāte ori băieţii şi fetiţele sunt sistematic biciuiţi, victimele cresc ajungānd să-l considere pe Dumnezeu Preaīnaltul ca pe un Dumnezeu „Cel Prea Un Altul” – oare nu acesta este jargonul la modă īn partea ta de lume? Din contră, ori de cāte ori copiii cresc fără să fie supuşi violenţei fizice, Dumnezeu este imanent. Teologia unui popor reflectă starea fundurilor copiilor săi. Uitaţi-vă la evrei, nişte bătăuşi de copii, plini de entuziasm. Şi la fel erau şi creştinii īn Evul Mediu. De aici rezultă Iehova, de aici păcatul originar şi infinit ofensatul părinte al religiei catolice şi protestante. Īn vreme ce printre budişti şi hinduşi educaţia a fost īntotdeauna lipsită de violenţă. N-a existat flagelare a micilor funduleţe, prin urmare a apărut tat tvam asi, tu eşti Acela, cuget nedespărţit de Cuget. Uite-i pe quakeri. Au fost destul de eretici īncāt să creadă īn Lumina Lăuntrică şi ce s-a īntāmplat? Au renunţat să-şi mai bată copiii şi au fost prima fracţiune creştină care a protestat īmpotriva sclaviei.
- Īnsă bătaia copiilor, obiectă Will, s-a demodat de tot īn zilele noastre. Şi totuşi, chiar īn acest moment e la modă să te declari adept īnfocat al Celui Prea Un Altul.
Doctorul MacPhail făcu un gest ca pentru a respinge obiecţiunea.
- E un caz de reacţie īn urma acestei acţiuni. Pānă la jumătatea secolului al nouăsprezecelea, umanitarismul liber-cugetător devenise īntr-atāt de puternic, īncāt pānă şi creştinii buni au fost influenţaţi de el şi au īncetat să-şi mai bată copiii. N-au mai existat atentate asupra poste­riorului tinerei generaţii; īn consecinţă, nu s-a mai crezut īn Dumnezeu ca Cel Prea Un Altul si s-a trecut la inventarea unei gīndiri, unităţi, a unei ştiinţei creştine noi: toate ereziile semi-orientale prin care Dumnezeu este Cel Prea Identic. Mişcarea era īn plină desfăşurare īn vremea lui William James şi s-a tot amplificat de atunci īnainte. Dar teza atrage īntotdeauna după sine antiteza si, la timpul potrivit, ereziile au dat naştere neo-ortodoxiei. Jos cu Cel Prea Identic şi īnapoi la Cel Prea Un Altul! īnapoi la Augustin, īnapoi la Martin Luther — īnapoi, de fapt, la cele mai implacabil flagelate funduri din toată istoria gīndirii creştine. Citeşte Confesiunile, citeşte Discursurile divine. Augustin a fost bătut de profesorul său şi luat īn rīs de către părinţi atunci cīnd se plīngea. Luther era sistematic altoit nu numai de profesori şi de tatăl său, dar chiar şi de către iubitoarea sa mamă. De atunci īncoace, lumea tot plăteşte pentru cicatricile de pe fundul lui. Prusianismul şi al Treilea Reich, aceste monstruozităţi n-ar fi putut niciodată lua naştere fără Luther şi fără a sa teologie a flagerării. Sau gīndiţi-vă la teolo­gia flagelării a lui Augustin, aşa cum a fost condusă la concluziile ei logice de către Calvin şi īnghiţită cu totul de oameni pioşi precum James MacPhail şi Janet Cameron. Premisa majoră: Dumnezeu este Cel Prea Un Altul. Pre­misa minoră: omul e complet depravat. Con­cluzie : Trataţi fundurile copiilor voştri aşa cum au fost tratate şi ale voastre, aşa precum Tatăl Ceresc a tratat fundul colectiv al umanităţii de la Cădere īncoace: bice, bice, bice!

Se aşternu tăcerea. Will Farnaby privi din nou desenul īnfăţişīnd personajul de granit pe aleea pe care angajaţii răsuceau sfoara şi se gīndi la toate fanteziile groteşti şi urīte, pro­movate la rangul de fapte supranaturale, la toate cruzimile obscene inspirate de acele fantezii, la toată durerea provocată şi la nenorocirile īndu­rate din cauza lor. Şi atunci cīnd nu era Augustin cu „asprimea lui benignă", era Robespierre, era Stalin; atunci cīnd nu era Luther care să-i īndemne pe prinţi să-i ucidă pe ţărani, era genialul Mao care-i reducea la sclavie.

- Nu disperaţi cīteodată ? īntrebă el.

Doctorul MacPhail clătină din cap.

- Noi nu disperăm, spuse el, pentru că ştim ca lucrurile nu trebuie neapărat să fie la fel de rele pe cīt au fost dintotdeauna.

 - Ştim că pot să fie mult mai bune, adăugă Susila. O ştim pentru că deja sīnt mult mai bune, aici şi acum, pe această insuliţă absurdă.

 - Dar dacă vom fi īn stare sau nu să vă convingem pe voi, oameni buni, să ne urmaţi exemplul, sau dacă vom fi măcar īn stare să ne păstrăm mica oază de umanitate īn mijlocul sălbăticiei voastre pline de maimuţe, mare cīt lumea īntreagă - asta, vai!  spuse doctorul MacPhail, este o altă problemă. Eşti īndreptăţit să te simţi extrem de pesimist īn privinţa situa­ţiei actuale. Dar disperării, disperării radicale - nu, nu-i văd nici o justificare.

 - Nici măcar atunci cīnd studiezi istoria ?

 - Nici măcar atunci cīnd studiez istoria.

 - Vă invidiez. Cum reuşiţi să faceţi asta?

 - Amintindu-ne ce anume este istoria - īnşi­ruirea a ceea ce fiinţele umane au fost īmpinse să facă de propria ignoranţă şi īngīmfare enormă, care-i fac să-şi canonizeze ignoranţa trecīnd-o drept dogmă politică şi religioasă.

Sursa: un fragment din volumul:
Aldous Huxley, Insula, pag. 176-178, Editura POLIROM