[ Pagina de START ]

[ Argument ]

[ Autori ]

[ Noutati ]

[Aforismul zilei]

[ Galerie FOTO ]

[ Alte resurse ]

[ Harta site ]

[ Linkuri ]

[ Recomanda unui prieten ]








Anselm Grun

Corp si spiritualitate






Dumnezeu ni se adresează prin corpul nostru, Părinţii Deşertului erau convinşi de aceasta. Părintele spiritual îl observa cu precizie pe elev, îi examina cu atenţie corpul, gesturile, îi asculta sunetul vocii; îi examina mimica şi acorda importanţă la ceea ce iradia din el. Astfel, putea să recunoască dacă elevul era într-adevăr transparent Duhului lui Isus Hristos sau se prefăcea doar că-l urmează pe Hristos.

Corpul este un barometru care ne indică dacă suntem sau nu transparenţi lui Hristos, dacă Duhul lui a pătruns în profunzimile corpului şi sufletului nostru sau dacă el trădează lipsuri (absenţe). Corpul persoanelor evlavioase exprimă de multe ori frica, se remarcă după umerii ridicaţi şi dinţii strânşi. Adeseori ele s-au întărit şi devin insensibile, spatele lor pare complet ţeapăn. Ele şi-au reprimat sentimentele şi spatele lor poarta sarcina refulării. Părinţii spirituali dădeau dovadă de perspicacitate, căci, pentru ei, fizicul unei persoane spunea multe despre ea.

Dumnezeu ne vorbeşte prin bolile noastre, el ne dezvăluie atunci faţete ale personalităţii noastre, necunoscute până atunci. Nu se pune problema să căutăm care sentimente refulate sunt responsabile de această maladie, aceasta n-ar face decât să ne înece sub culpabilitate şi nu ne-ar ajuta cu nimic în vindecare, ba dimpotrivă. Este inutil să sondăm trecutul, este mai bine să consider boala ca pe un semnal pe care mi-l trimite Dumnezeu, pentru ca eu să-mi schimb maniera de a trăi. Poate că, efectiv, am depăşit măsura şi va trebui să-mi schimb modul de a trăi. Dar va trebui şi să-mi scrutez adâncul inimii pentru a  fi la zi cu ceea ce o agită. Noi ştim adesea, din instinct, ceea ce ni se cuvine, dar corpul nostru nu vrea să urmeze intuiţia noastră cea mai bună şi noi continuăm să trăim fără să luăm seama. De aceea Dumnezeu ni se adresează pe un ton mai ferm; el vrea, de exemplu, prin boală, să ne deschidă ochii asupra modului nostru de viaţă şi asupra abisului care ne separă de noi înşine. Boala este, deci, adesea, un avertisment pe care n-ar trebui să-l ignorăm.

Mulţi nu vor să audă acest avertisment. Ei consideră corpul de o manieră pur ştiinţifică: dacă se îmbolnăveşte cauzele sunt neapărat exterioare. Astfel, ei refuză să ia în seamă psihicul într-o boală. Totuşi, în acest fel, ei despart corpul din relaţia lui cu Dumnezeu şi nu sunt atenţi la vocea lui Dumnezeu din corpul lor. Boala poate constitui o provocare spirituală, un apel la a mă elibera de unele iluzii: nu am decât să mă rog şi să trăiesc în mod sănătos şi nimic nu mi se va întâmpla. Or, boala poate să-mi indice erorile mele şi să-mi indice la ce trebuie să acord importanţă în viaţă. Esenţialul nu constă în a fi în perfectă sănătate şi foarte performant ci în a fi transparent pentru Dumnezeu, fie că sunt bolnav sau sănătos, puternic sau slab.

O evlavie matură implică o relaţie sănătoasă cu corpul nostru; trebuie să ne ocupăm de el, să-l îngrijim, dar fără exagerare, pentru a evita să facem un centru de interes din corpul nostru. Ea presupune, de asemenea, şi să lăsăm credinţa să ne invadeze corpul. Corpul dezvăluie adevărul nostru. Vom putea recunoaşte fermitatea credinţei noastre după ţinuta noastră: o atitudine crispată şi o lipsă de siguranţă trădează o credinţă slabă. Aş vrea să cred, dar în realitate, n-am găsit în credinţă nici un sprijin ferm. Potrivit Bibliei, credinţa înseamnă: a fi capabil să stai drept, să găseşti stabilitatea în Dumnezeu, să poţi să rămâi în picioare pe o stâncă.

Pot să ştiu dacă am încredere în Dumnezeu datorită suflului meu. Pot, în respiraţia mea, să mă abandonez lui Dumnezeu. După expiraţie trăim un moment de vid. În acea clipă trebuie să ne lăsăm absorbiţi în Dumnezeu. A inspira prea repede dovedeşte că nu ne adâncim cu adevărat în Dumnezeu. Există ceva ce mă sperie de multe ori şi anume să văd cum unii declară adevăruri mari referitoare la spiritualitate. Cu toate acestea, corpul lor contrazice cuvintele lor. Ei au o mare dorinţă de Dumnezeu, dar ei uită să ţină seama de propriul lor adevăr. Ar vrea să-l găsească pe Dumnezeu dar ignorând corpul lor. Această cale, care ocultează o parte din noi înşine, nu duce la maturitate, ea conduce mai degrabă la un impas.

Notă. Cei interesaţi de subiectul acesta pot găsi o tratare în detaliu a legăturii dintre corpul nostru  si spiritualitate în cartea: Dincolo, în adâncul nostru; iniţiere în meditaţie, de Alphonse Goettmann, Editura Herald, 2008.
Detalii si comanda: (aici)

(Fragment extras din volumul:
Anselm Grun – ACCOMPLIR SON HUMANITE,
Editura SALVATOR, 2008, Paris, France)
Traducerea: Viorica Juncan



Salt la inceputul paginii