[ Pagina de START ]

[ Argument ]

[ Autori ]

[ Noutati ]

[Aforismul zilei]

[ Galerie FOTO ]

[ Alte resurse ]

[ Harta site ]

[ Linkuri ]

[ Recomanda unui prieten ]
 

 

Nikolai Berdiaev
fragmente din cartea
Cunoasterea de sine,
exercitiu de autobiografie filosoficã


Capitolul VIII

Lumea creaţiei
"Sensul creaţiei"
şi trăirea extazului creator

 

Tema creaţiei, a vocaţiei creatoare a omului este tema fundamentală a vieţii mele. Formularea acestei teme n-a fost pentru mine un rezultat al gīndirii filozofice, a fost o experienţă lăun­trică trăită, o iluminare interioară. De obicei tema creaţiei, aşa cum o abordez eu, este īnţeleasă īn mod greşit. Oamenii o īnţe­leg īn sensul obişnuit de creaţie culturală, de creaţie „īn ştiinţă şi artă", de făurire a unor opere de artă, de scriere a unor cărţi ş.a. īn acest context, tema se preschimbă īn destul de banala pro­blemă: īndreptăţeşte oare creştinismul crearea culturii, adică, alt­fel spus, nu este cumva creştinismul principial obscurantist? Dar tema mea este cu totul alta, mult mai profundă. N-am pus deloc problema īndreptăţirii creaţiei, am pus problema īndreptăţirii prin creaţie. Creaţia nu are nevoie de īndreptăţire, ea īl īndreptă­ţeşte pe om, ea este antropodiceea. Este tema ce priveşte rapor­tarea omului faţă de Dumnezeu, răspunsul omului către Dum­nezeu. Tema ce priveşte relaţia cu cultura umană, cu valorile şi produsele culturii este o temă secundă şi derivată. Pe mine m-a preocupat problema raportului dintre creaţie şi păcat, dintre crea­ţie şi expiere. Am trăit o perioadă de acută conştiinţă a stării de păcat a omului. Am pătruns īn profunzimea acestei conştiinţe. Au fost, probabil, momentele cele mai apropiate de ortodoxism. Dar dacă conştiinţa stării de păcat constituie un moment inevi­tabil al drumului spiritual care īmi este foarte propriu, abando­narea totală a fiinţei tale acestei conştiinţe şi infinita adīncire īn ea duce la deprimare şi la slăbirea forţei vitale. Retrăirea stării de păcat premerge iluminării şi renaşterii, după cum se poate preface īntr-o infinită īngroşare a īntunericului. Retrăirea stării de păcat, considerată ca principiu unic şi exhaustiv al vieţii spirituale, nu poate duce la elan creator şi la iluminare; pentru a se produce resurecţia vieţii, ea trebuie să evolueze īntr-o altă trăire. In esenţă, īntotdeauna m-a neliniştit o problemă: cum să depă­şeşti deprimarea şi să ajungi la starea de elan? Cărţile tradiţiona­le despre viaţa spirituală răspund de regulă la această īntrebare īn sensul că, după retrăirea stării de păcat şi a nevredniciei omu­lui, vine iluminarea prin har. Dar harul vine de la Dumnezeu, de sus, pe cīnd de jos, de la om, nu vine decīt trăirea stării de păcat şi a nimicniciei omului, īntrebarea pe care mi-o pun este dacă forţa de graţie, care biruie deprimarea de pe urma păcatului, poate purcede şi de la om, dacă omul poate să-şi afle īndreptă­ţirea nu numai prin obedienţă faţă de forţa supremă, dar şi prin elanul său creator. Pentru a clarifica gīndul meu, este foarte important să se īnţeleagă că, pentru mine, creaţia omului nu este o revendicare a omului şi un drept al său, ci este o revendicare a lui Dumnezeu faţă de om şi o obligaţie a omului. Dumnezeu aşteaptă de la om un act de creaţie ca răspuns la actul de creaţie al lui Dumnezeu. Referitor la creaţia omului este corect ceea ce este corect şi īn privinţa libertăţii omului. Libertatea omului este ceea ce Dumnezeu īi pretinde omului, este datoria omului faţă de Dumnezeu. Dar Dumnezeu nu i-a putut dezvălui omului ceea ce omul trebuie să-i dezvăluie lui Dumnezeu, īn Sfīnta Scriptură nu găsim revelaţia privind creaţia omului. Aspectul acesta nu este revelat, ci este tăinuit de Dumnezeu. Pretenţia ce mi-a fost for­mulată ca eu să-mi justific ideea privind sensul religios al cre­aţiei omului prin referire la textele Sfintei Scripturi a demonstrat că problema n-a fost īnţeleasă. Cutezanţa creaţiei a īnsemnat pentru mine īndeplinirea voinţei lui Dumnezeu, dar nu o voinţă dezvăluită, ci o voinţă tăinuită, cutezanţa aceasta n-a fost deloc īndreptată īmpotriva lui Dumnezeu. Pentru mine, tema creaţiei a fost introdusă īn tema creştină fundamentală despre Dumnezeuomenire, ea se justifică prin caracterul teouman al creştinis­mului. Ideea lui Dumnezeu despre om este infinit mai presus de noţiunile ortodoxe tradiţionale despre om, generate de o conşti­inţă deprimată şi stricturată. Ideea de Dumnezeu este cea mai grandioasă idee a omului. Ideea de om este cea mai grandioasă idee a lui Dumnezeu. Omul aşteaptă ca īn el sa se nască Dum­nezeu. Dumnezeu aşteaptă ca īn El să se nască omul. La nivelul acestei profunzimi trebuie pusă problema creaţiei. Este foarte cutezător gāndul că Dumnezeu are nevoie de om, de replica omu­lui, de creaţia omului. Dar fără această cutezanţă revelaţia Dumnezeuomenirii īşi pierde sensul, īn profunzimea vieţii Dumne­zeieşti există omenitatea preveşnică, există drama relaţiilor dintre Dumnezeu şi El celălalt, dumnezeiesc şi omenesc. Şi aceasta se dezvăluie īn exerciţiul spiritual al omului, nu īn speculaţie teolo­gică, drama divină este răsturnată īn drama umană, ceea ce se află sus este răsturnat īn ceea ce se află jos. Acest lucru s-a īn­trezărit la unii mistici. Am mai spus că, la Sensul creaţiei, am pus ca epigraf versul citat de mine din Angelus Silesius. Cel care iubeşte (Dumnezeu) nu poate exista fără cel pe care īl iubeşte (omul) — la aceasta nu se poate medita īn concepte raţionale, pe asta nu se poate construi o ontologie raţională, se poate medita doar īn plan simbolic şi gīndirea simbolică poate īnsemna doar apropierea de Taină. Misterul creaţiei nu se īnscrie īn opoziţie cu misterul expierii, este un alt moment al drumului spiritual, un alt moment al dramei mistice. Pentru drumul meu filozofic este important să consemnez că eu nu cred īn posibilitatea ontologiei raţionale, eu cred doar īn posibilitatea fenomenologiei experi­enţei spirituale, descrisă īn plan simbolic. Pentru mine, creaţia nu īnseamnă atāt o concretizare īn finit, īn produsul de creaţie, cīt dezvăluire a infinitului, zborul īn infinit, nu obiectivare, ci transcedentare. Extazul creator (actul de creaţie este īntotdeauna un ec-staz) īnseamnă o irumpere īn infinit. De aici s-a ivit, după părerea mea, tragedia creaţiei īn produsele culturii şi societăţii, neconcordanţa dintre ideea creatoare şi realizare. Problema noii conştiinţe religioase īn creştinism s-a pus, după părerea mea, alt­fel, a fost formulată altfel decīt īn feluritele curente ale gīndirii religioase ruse de la īnceputul secolului al XX-lea. Nu este pro­blema trupului, ca la Merejkovski, nici problema consacrării cosmosului, ca īn curentul sofiologic, ci problema creaţiei, pro­blema unei noi antropologii religioase. Această nouă antropolo­gie se deosebeşte de antropologia patristică şi scolastică, ca şi de antropologia umanistă, īntrucīt are o fundamentare naturalistă.

Am trăit perioada dominată de deprimare ca urmare a con­ştiinţei stării de păcat. Creşterea acestei conştiinţe nu are darul de a aduce lumina, ci adīnceşte  īntunericul, īn cele din urmă, omul se deprinde să vadă nu pe Dumnezeu, ci păcatul, să mediteze asupra īntunericului, nu asupra luminii. O trăire īndelungată şi intensă a stării de păcat duce la deprimare, īn timp ce scopul vie­ţii religioase este depăşirea deprimării. Şi uite, eu am depăşit starea de deprimare, am cunoscut o stare de mare elan. A fost o adevărată zguduire şi iluminare lăuntrică, īntr-o vară, la ţară, īn timp ce stăteam īn pat, spre dimineaţă, deodată mi-am simţit īntreaga fiinţă zguduită de un elan creator şi m-a īnvăluit o lu­mină puternică. De la starea de deprimare de pe urma conştiinţei păcatului am trecut la starea de elan creator. Am īnţeles că, īn fapt, conştiinţa stării de păcat trebuie să evolueze īn conştiinţa de elan creator, altfel omul se lasă īn jos. Sunt doi poli deosebiţi ai existenţei umane. Misterul creştinismului nu poate fi epuizat prin misterul expierii. Expierea este doar unul dintre actele mis­terului. Mi-a devenit străin tipul exclusiv soteriologic al religiei, īn exerciţiul creaţiei este biruită deprimarea, dedublarea, supune­rea totală īn raport cu interdicţiile. Repet: prin creaţie tot timpul īnţeleg nu făurirea de produse de cultură, ci şocul şi elanul īntre­gii fiinţe umane, orientată spre o altă viaţă, superioară, spre o nouă existenţă. In exerciţiul creaţiei se dezvăluie c㠄eul", subiectul, este premergător şi superior īn raport cu „non-eul", cu obiectul, īn acelaşi timp, creaţia este opusă egocentrismului, este uitarea de sine, năzuinţa spre ceea ce este mai presus de mine. Exerciţiul de creaţie nu īnseamnă reflecţie asupra propriei imperfecţiuni, īnseamnă orientarea spre transfigurarea lumii, spre un cer nou şi un pămīnt nou1, pe care trebuie să le pregătească omul. Creato­rul este un solitar şi creaţia nu are un caracter colectiv general, ci unul individual personal. Dar actul de creaţie este orientat că­tre ceea ce prezintă un caracter universal, general-uman, cosmic şi social. Creaţia este īn cel mai mic grad o excesivă preocupare de sine, ea este īntotdeauna o ieşire din sine. Excesiva preocu­pare de sine deprimă, ieşirea din sine eliberează.

Revelaţia creaţiei pe care am trāit-o şi care este o revelaţie a omului, nu a lui Dumnezeu, şi-a găsit expresia īn cartea Sensul creaţiei, īncercare de īndreptăţire a omului. Cartea aceasta a fost scrisă īntr-un suflet, īntr-o pornire plenară, aproape īn stare de extaz. Nu consider că ar fi cea mai bună lucrare a mea, dar este cea mai inspirată şi īn ea şi-a găsit pentru prima oară expresie ideea mea filozofică originală. Ea cuprinde tema mea esen­ţială, intuiţia mea primogenă despre om. Şi consider drept slăbi­ciune a mea faptul că nu m-am consacrat exclusiv acestei teme şi că, īn mod periodic, m-am abătut spre alte teme, mai puţin ca­racteristice pentru mine. Aici se manifestă şi relativ redusa mea capacitate de dezvoltare sistematică a gīndirii. Eu gīndesc şi scriu aforistic şi īncerc să găsesc formulări pentru intuiţiile mele. Gīndirea mea nu este discursivă, şi nici nu are o coerenţă dis­cursivă. Consider că lucrarea mea cea mai deplin realizată este o carte scrisă mult mai tīrziu: Despre menirea omului, īncercare de etică paradoxală, īn care m-am străduit să creez o etică ple­nară, īntotdeauna am fost un gīnditor de tip existenţialist, am fost aşa chiar şi pe vremea cīnd această expresie īncă nu intrase īn uz. Cartea Sensul creaţiei ţine de perioada Sturm und Drang din viaţa mea. Lucrul la această carte, legat de un puternic im­puls al forţelor mele vitale, a fost īnsoţit de o schimbare īn orga­nizarea vieţii mele. Era perioada de reacţie īmpotriva mediului pravoslavnic moscovit. Am părăsit Societatea religios-filozofi-că, am īncetat să mai frecventez adunările acesteia. M-am īnde­părtat şi de editura „Puf ". M-am retras īntr-o solitudine creativă. Aceasta a coincis cu călătoria noastră īn Italia, unde am petrecut o iama īntreagă2. Am locuit la Florenţa şi la Roma. Cīnd ne-am īntors īn Rusia, din cauza bolii mamei mele, īn drum am vizitat Assisi.Timpul petrecut īn Italia a fost marcat de trăiri puternice, de mare intensitate. Acolo am scris o parte din Sensul creaţiei. Mi-au venit multe idei cu privire la opera Renaşterii. Am con­siderat că această operă este un eşec īn creaţie, dar un eşec mă­reţ. Acest eşec se asociază cu tragedia creaţiei īn genere, īntrea­ga atmosferă a Italiei īnsă, nu Italia din zilele noastre, ci Italia de odinioară, m-a inspirat să lucrez la cartea mea. Am trăit īn Italia clipe de mare bucurie. Mi-a plăcut īndeosebi Renaşterea timpu­rie, īncă medievală, şi Renaşterea Quattrocento florentină. L-am īndrăgit foarte mult pe Botticelli şi am descoperit un sens uriaş īn drama de creaţie pe care a trăit-o. Cel mai puţin mi-a plăcut īnalta Renaştere romană din secolul al XVI-lea. Nu mi-a plăcut deloc catedrala Sfīntul Petru. Nu am putut deloc să-1 īndrăgesc pe Rafael. Gusturile mele spontane erau mai curīnd prerafaeli-ene. īntotdeauna īnsă m-a emoţionat mult Leonardo. La Roma mi-au plăcut fīntīnile baroce, dar nu mi-au plăcut bisericile ba­roce. Cel mai mult am īndrăgit bisericile primilor creştini. O impresie puternică mi-a produs Campania, unde monumente ale creaţiei omului au devenit fenomene ale naturii. Roma īţi dădea o puternică impresie de istorie universală. De asemenea am avut īntotdeauna un cult deosebit pentru sfīntul Francisc, pe care īl consider un fenomen de cea mai mare īnsemnătate īn istoria creş­tinismului, şi am ţinut cu tot dinadinsul să vizitez Assisi. Mi-a Tăsat o impresie apăsătoare starea de părăsire de către italienii contemporani a mīnăstirii sfīntului Francisc. Un călugăr francis­can, danez de origine, ne-a vorbit despre uitarea sfīntului Fran­cisc. īn biserică nu era nimeni īn afară de călugări. Pentru noi, pravoslavnicii, au slujit īn mod special o mesă la mormīntul sfīntului Francisc. Am părăsit Italia cu tristeţe. Cīnd am revenit, era o altă Italie, Italia fascistă. O dată cu mutarea la Moscova, pentru mine a īnceput o perioadă cu totul nouă. Cercurile pra­voslavnice, nu numai cele de dreapta, dar şi cele de stīnga, au primit cu multă suspiciune şi chiar cu ostilitate gīndurile mele privind vocaţia creatoare a omului. M-am simţit foarte īnsingu­rat īn conştiinţa mea. Cīnd a apărut cartea mea Sensul creaţiei, īntr-o discuţie particulară Viaceslav Ivanov s-a exprimat elogios referitor la ea, deşi nu-mi īmpărtăşea ideile, dar īn general privea cu simpatie creaţia altora. A receptat cartea īntr-o manieră muzi­cală. S. Bulgakov, īn lucrarea sa3 Lumina de neseară, a recunos­cut caracterul demonic, umanodivin al ideii mele privind creaţia. A scris mult despre carte numai Rozanov4.

* * *

Pentru mine, problema creaţiei se asociază cu problema libertăţii. După cum am mai spus, īncă īnainte am scris Filozofia libertăţii. Cartea a fost scrisă nu ca o operă īnchegată, ci ca o culegere de studii de sine stătătoare. Ea nu m-a satisfăcut. Ter­minologia folosită īn carte nu este suficient de elaborată. Ulte­rior īmi voi exprima ideile mult mai bine. Dar īn ea a fost deja afirmat primatul libertăţii. Actul creator al omului şi naşterea noutăţii nu pot fi īnţelese īn cadrul sistemului īnchis al existen­ţei. Creaţia este posibilă doar dacă se admite libertatea, o libertate care nu este determinată de existenţă, care nu se deduce din existenţă. Libertatea nu-şi are rădăcinile īn existenţă, ci īn nimic, libertatea nu are fundament, nu este definită de ceva, se află īn afara raporturilor cauzale, cărora li se subordonează existenţa şi fără de care existenţa este de neconceput. Abia mai tīrziu voi formula pe deplin pentru mine adevărul privind caracterul extra-existenţial al libertăţii, īn Filozofia libertăţii īncă nu mă elibe­rasem de prejudecăţile filozofiei ontologice, după cum nu m-am eliberat total de ontologism nici īn Sensul creaţiei. Dar īn Sensul creaţiei am izbutit deja să exprim ideea, esenţială pentru mine, potrivit căreia creaţia īnseamnă creaţie din nimic, adică din li­bertate. Criticii mi-au atribuit stupida idee că creaţia omului nu are nevoie de materie, de materialele lumii. Dar eu nu am afir­mat nicicīnd aşa ceva. Actul de creaţie al omului are nevoie de materie, el nu se poate dispensa de realitatea universală, el nu se consumă īn vid, īntr-un spaţiu pustiu. Dar actul de creaţie al omului nu poate fi definit deplin de materialul pe care īl oferă lumea, el conţine şi ceva nou, ceva ce nu este determinat din afară de către lume. Este tocmai acel element de libertate, care apare īn orice act de creaţie autentic, īn asta stă misterul creaţiei, īn acest sens creaţia īnseamnă creaţie din nimic. Ceea ce arată că ea nu-şi află determinarea īn īntregime din lume, că este şi o emanaţie a libertăţii, nedeterminată de nimic din afară. Fără aceasta, creaţia ar fi īnsemnat doar o redistribuire a elementelor lumii date şi apariţia noutăţii ar fi fost iluzorie. Pe mine m-a pre­ocupat şi m-a interesat īndeosebi tema cum din nonexistenţă apare existenţa, cum inexistentul devine existent. Trecerea non-existenţei īn existenţă nu-şi poate afla explicaţia din existenţa deja determinată. Dar tocmai aceasta şi este tema libertăţii. A recunoaşte că libertatea īşi are rădăcinile īn nonexistenţă sau īn nimic īnseamnă a recunoaşte misterul iraţional al libertăţii. Ceea ce poate fi exprimat doar prin descrierea simbolică a exerciţiu­lui spiritual. Despre libertatea nonexistenţială, preexistenţială, nu ne putem īntocmi un concept. Am recunoscut că darurile cre­atoare īi sīnt date omului de către Dumnezeu, dar īn actele de creaţie ale omului intervine elementul de libertate, element ce nu este determinat nici de lume, nici de Dumnezeu. Creaţia este răs­punsul omului la chemarea lui Dumnezeu. Este steril şi stupid să se pună īntrebarea dacă creaţia poate fi īndreptăţită din punctul de vedere al religiei expierii. Pentru cauza răscumpărării şi a mīn-ruirii ne putem lipsi de creaţie. Dar pentru īmpărăţia lui Dum­nezeu creaţia omului este necesară, īmpărăţia lui Dumnezeu vine şi prin opera creatoare a omului. Revelaţia nouă, finală, va fi o revelaţie a creaţiei omului. Aceasta va fi nădăjduita epocă a Duhului. Şi īn ea se va realiza, īn sfīrşit, creştinismul ca religie a Dumnezeuomenirii. Am devenit conştient de sensul religios al creaţiei, nu doar de cel cultural, o creaţie a celui care īndreptă­ţeşte, nu a celui care este īndreptăţit, īn profunzime asta īnseam­nă conştiinţa cutezătoare privind nevoia lui Dumnezeu de actul de creaţie al omului, dorul lui Dumnezeu după omul care cre­ează. Creaţia īnseamnă continuarea făuririi lumii. Continuarea şi finalizarea făuririi lumii īnseamnă creaţie teoumană, creaţie a lui Dumnezeu īmpreună cu omul, creaţie omenească īmpreună cu Dumnezeu. Dar am devenit dintru īnceput conştient de tragedia profundă a creaţiei umane şi de eşecul ei fatal īn condiţiile lumii. Această conştiinţă constituie o latură foarte importantă a cărţii mele Sensul creaţiei. Actul de creaţie īn puritatea sa iniţială este orientat către o viaţă nouă, către o existenţă nouă, către un cer nou şi un pămīnt nou, către transfigurarea lumii. Dar īn condiţi­ile lumii căzute el se īngreuiază, este atras īn jos, se subordonea­ză comenzii necesare, creează nu o viaţă nouă, ci produse ale culturii de mai mare sau mai mică perfecţiune. Rezultatele creaţiei nu au un caracter realist, ci un caracter simbolic. Se cre­ează o carte, o simfonie, un tablou, o poezie, o instituţie socială. Există o neconcordanţă īntre elanul creator şi produsul creaţiei. Nu voi repeta un lucru la care m-am referit de multe ori īn scris. Dar aş vrea să preīntīmpin interpretarea greşită a gīndului meu. Nu neg cītuşi de puţin creaţia īn domeniul culturii, nu neg sen­sul produselor creaţiei īn această lume. Este drumul omului, omul trebuie să treacă prin creaţia culturii şi civilizaţiei. Dar este o creaţie simbolică, ea ne oferă doar semne ale transfigurării rea­le. Creaţia realistă ar īnsemna transfigurarea lumii, sfīrşitul aces­tei lumi, apariţia unui cer nou şi a unui pămīnt nou. Actul de cre­aţie este un act eshatologic, el este orientat către sfīrşitul Jumii. De acest fel de interpretare a sensului creaţiei erau legate simpatiile mele pentru romantism şi nesimpatiile faţă de clasicism, deşi consider că aceste concepte au un caracter conven­ţional. Clasicismul poate fi numit o realizare a perfecţiunii īn actul de creaţie, şi īn acest sens ar fi ridicol să te ridici īmpotri­va clasicului. Dar minciuna clasicismului apreciat ca un anume tip spiritual stă īn faptul că admite posibilitatea perfecţiunii ima­nente īn finit, īn condiţiile acestei lumi. Clasicismul este anties-hatologic. Adevărul romantismului, căruia trebuie să-i recunoaş­tem şi multe păcate, stă īn conştiinţa insuficientei perfecţiuni īn finit, īn năzuinţa spre infinit, adică spre transcendent, īn această lume, perfecţiunea unei lucrări de creaţie poate fi doar simboli­că, adică doar un semn a altceva, un semn al perfecţiunii īntr-o altă lume, īntr-un alt plan al existenţei şi al supraexistenţei. Ade­văratul ţel constă īn victoria realităţii īnseşi asupra simbolului. Trebuie īnţeleasă īnsă complexitatea acestui gīnd. Este falsă şi limitată o conştiinţă care consideră simbolurile drept realitate. Conştiinţa simbolică este superioară acestei conştiinţe naiv-realiste, şi anume ea deschide calea către adevăratele realităţi. Con­ştiinţa naiv-realistă este ferecată īn lumea convenţional-simbolică. Iar atitudinea mea faţă de romantism a avut īntotdeauna un caracter dual. Pe de o parte, īn raport cu clasicismul preferam īn mod nemijlocit romantismul, şi, după cum am mai spus, īmi re­pugna reacţia īmpotriva romantismului īn Occident, īn perioada dintre cele două războaie. Pe de altă parte īnsă, multe lucruri īn romantism īmi provocau un sentiment de respingere, sesizam la romantici multă falsitudine. Adevărul romanticilor stă īn ne­mulţumirea faţă de finitatea şi īncătuşarea acestei lumi, īn nă­zuinţa către ceea ce se găseşte dincolo de hotarele ordinii raţio­nale. Dar adevărata cale duce de la realismul naiv, care uneori ia forma clasicismului, prin simbolism la realismul autentic. Tema mea a fost următoarea: este oare posibilă şi cum este posibilă trecerea de la creaţia simbolică de produse ale culturii la creaţia realistă a vieţii transfigurate, a noului cer şi a noului pămīnt. īn acest sens creaţia īnseamnă sfārşitul lumii. Scriitorii ruşi, care au trecut dincolo de hotarele artei, Gogol, L. Tolstoi, Dostoievski şi mulţi alţii, au abordat cu acuitate această temă. De ea s-au apro­piat, de asemenea, Nietzsche, Ibsen, simboliştii. Ştiu că formu­larea acestei teme poate crea impresia că se pretinde o minune. Oare se poate trece de la crearea de opere desăvīrşite la crearea unei vieţi desăvīrşite? Creaţia nu trebuie īnţeleasă aici drept un act de perfecţionare morală. Asta n-ar aduce nimic nou. Vechea conştiinţă creştină a oscilat īntotdeauna īntre conştiinţa ascetică ostilă lumii şi conştiinţa care īndreptăţeşte crearea culturii īn această lume şi consacră formele societăţii. Pentru mine īnsă era vorba despre īncă ceva, un al treilea aspect, transformarea reală a acestei lumi. In momentul de faţă, capitolul despre artă din Sensul creaţiei nu mă mulţumeşte deloc.

Aşteptarea mea privind ivirea unei noi epoci de creativitate nu era de natură renascentist-umanistă. Viziunea mea religios-filozofică asupra lumii poate fi, bineīnţeles, interpretată drept umanism de profunzime, drept afirmare a omeniei preveşnice īn Dumnezeu. Omenia este proprie Celui de-al Doilea Ipostas al Sfintei Treimi, īn asta rezidă sīmburele real al dogmei. Omul este o fiinţă metafizică. Planul de jos īn care se găseşte omul empiric nu-mi poate zdruncina această convingere, īmi este pro­priu patosul omeniei. Deşi sīnt convins şi mă conving tot mai mult că omului īi este prea puţin proprie omenia. Repet adesea acum: „Dumnezeu este omenos, pe cīnd omul este lipsit de ome­nie." Credinţa īn om, īn omenie īnseamnă credinţă īn Dumne­zeu, şi ea nu impune iluzii cu privire la om. Omenia mea şi-a gă­sit expresia optimă īn cartea Despre menirea omului. L. Şestov chiar a scris despre mine că sīnt cel mai omenos dintre filozofi. Dar eu am scris mult despre criza umanismului european, am prezis īnstăpīnirea unei epoci antiumaniste, şi am avut perfectă dreptate. Am vorbit despre dialectica interioară a umanismului, īn care umanismul trece īn antiumanism. Afirmarea omului drept fiinţă sieşi suficientă are ca revers negarea omului, duce la descompunerea principiului pur uman īn principiul care pretinde a fi mai presus de uman („supraomul") şi principiul care, indu­bitabil, se află mai jos de uman. In locul Dumnezeu-omenirii se afirmă Dumnezeu-ferocitatea. īn procesul de īnţelegere a dialec­ticii existenţiale a umanismului o foarte mare īnsemnătate au avut pentru mine Dostoievski, Nietzsche şi Marx. După cotitura lăuntrică pe care am trăit-o, legată de experienţa elanului cre­ator, nu mi-am trădat niciodată credinţa īn vocaţia creatoare a omului. Dar speranţa mea īn apropiata instaurare a unei epoci de creativitate a fost ştirbită de evenimentele catastrofice ale războiului mondial, ale revoluţiei ruse, ale loviturii de stat din Ger­mania, ale noului război, de perioada īnnegurată, necreativă, dintre cele două războaie, de ameninţările unei noi robii univer­sale. Am prevăzut şi am presimţit apropierea catastrofelor, īmi este proprie intuiţia catastrofică a vieţii. Eu nu cred īn tăria şi stabilitatea ordinii universale şi sociale. Ceva ce părea stabil şi trainic este răsturnat cu mare uşurinţă de forţele vulcanice, care se află īntotdeauna ascunse dincolo de o aparentă armonie. Ca­tastrofele istorice scot la iveală un mare dinamism şi dau impre­sia creării unor lumi cu totul noi, dar nu sīnt cītuşi de puţin be­nefice pentru creaţie, aşa cum am īnţeles-o eu şi cum am prevăzut-o īn instaurarea noii epoci de creativitate religioasă. Dinamismul catastrofelor istorice chiar a anticipat epoca reacţio­nară īn raport cu adevărata creaţie a omului, pentru că ea este ostilă omului şi nimicitoare pentru libertatea spiritului. Lumea a păşit īntr-o epocă antiumană, caracterizată printr-un proces de dezumanizare. Dar experimentul tragic al terifiantei comedii a istoriei pregăteşte o epocă absolut nouă īn destinele omului. Ceea ce se petrece la suprafaţa istoriei nu poate zdruncina cre­dinţa īn vocaţia de creaţie a omului, legată de profunzimi meta­fizice. Pentru īnţelegerea gīndului meu este important să subli­niez că ideea de dezvoltare directă, compactă, neīntreruptă īmi este străină. Sīnt īn general un antievoluţionist īn sensul că re­cunosc intermitenţa legată de intruziunea libertăţii īn procesul universal şi resping neīntreruperea ca expresie a determinismu­lui, īntotdeauna mi s-a părut incorectă sintagma „evoluţia cre­atoare", cu care Bergson şi-a marcat cartea. Creaţia şi evoluţia nu sīnt numai două lucruri diferite, dar chiar diametral opuse, īn procesul universal $i istoric nu există necesitatea progresului, a dezvoltării legice. Sīnt posibile perioade de reacţiune şi īntune­ric, după cum sīnt posibile şi irumperi creatoare, cotiri, desco­periri ale unor noi aspecte ale lumit, descoperiri ale unor lumi noi. īntotdeauna mi s-au părut puţin semnificative şi nu prea importante īn sine evenimentele de la suprafaţa istoriei, văd īn ele doar nişte semne a altceva. N-am fost nicicīnd dispus să acord o importanţă deosebită nici acelor acţiuni „obiective" so­cialmente exprimate, la care am participat chiar eu şi pe care uneori le-am iniţiat. Nicicīnd n-am supraapreciat īnsemnătatea acestei „participări active", ba chiar i-am subdimensionat īnsem­nătatea. In parte aici s-a făcut simţită plămada tolstoiană şi chiar nihilistă. Mi se părea că viaţa adevărată se află dincolo de toate acestea. Consideram că au preţ doar impulsurile creatoare şi irumperile, doar lumea mea creativă lăuntrică, īn elanul creator era depăşită deprimarea, ceea ce este esenţial. Am rămas fidel ideii fundamentale din Sensul creaţiei. Din punct de vedere filo­zofic chiar mi-am perfecţionat mult exprimarea ideii, mi-am precizat mai bine terminologia. Dar poate că am concentrat insu­ficient şi am propovăduit insuficient ideea fundamentală a vieţii mele. Am observat cu amărăciune că oamenii mă īnţeleg greşit, īnţeleg greşit ceea ce constituie la mine principalul şi, īn fond, īmi cunosc prost ideile centrale, asociază greşit diversele aspecte ale gīndirii mele. Şi aceasta īn pofida faptului că gīndirea mea este foarte centralizată şi unitară. Am scris mult despre eveni­mentele timpului, am formulat īn permanenţă aprecieri la ceea ce se īntīmplă, dar toate erau, folosind expresia lui Nietzsche, „meditaţii inoportune", aflate īn profund conflict cu vremurile şi orientate către un viitor īndepărtat. N-am fost nicicīnd un mili­tant politic, nici publicist politic, am fost un moralist care şi-a apărat ideea de om īntr-o epocă ostilă omului. M-am străduit să propovăduiesc umanitatea īn cea mai inumană dintre epoci. Lu­mea mă īnţelegea atīt de greşit īncīt, atunci cīnd m-am exprimat īntru apărarea filozofiei existenţialiste, au văzut īn asta ceva cu totul nou pentru mine şi aproape o trădare a trecutului meu filo­zofic. Şi nimeni n-a observat că pentru mine filozofia existen­ţialistă a fost doar o expresie a umanităţii mele, umanitate ce a dobīndit o semnificaţie metafizică. Prin aceasta mă deosebesc de Heidegger, Jaspers şi alţii, mă deosebesc şi de Kierkegaard.

Īncercīnd să īnţeleg din punct de vedere psihologic izvoarele apoteozei mele a creaţiei, observ o conexiune īntre atitudinea mea de excepţie faţă de creaţie şi atitudinea mea pesimistă faţă de datul universal, faţă de ceea ce poartă denumirea de „existenţă concretă". Ca să trăieşti cu demnitate şi să nu fii umilit şi strivit de necesitatea universală, de cotidianul social, este necesar ca, īntr-un elan creator, să ieşi din cercul imanent al „existenţei con­crete", este necesar să provoci imaginea, să vezi īn īnchipuire o altă lume, o lume nouă īn comparaţie cu această existenţă univer­sală concretă (un cer nou şi un pămīnt nou). Creaţia este legată de imaginaţie. Pentru mine, actul de creaţie a fost īntotdeauna o transcendere, o ieşire dincolo de hotarul existenţei imanente, o irumpere a libertăţii peste necesitate, īntr-un anume sens s-ar putea spune că dragostea de creaţie īnseamnă lipsa dragostei faţă de „lume", imposibilitatea de a rămīne īntre hotarele acestei „lumi". De aceea creaţia cuprinde un moment eshatologic. Acrul de creaţie marchează venirea sfīrşitului acestei lumi, īnceputul unei alte lumi. Iluzia clasicismului este că rezultatele acrului de creaţie ar putea atinge perfecţiunea īn această lume, ar putea să ne lase şi să nu ne atragă spre o altă lume. Dar produsele de cre­aţie, aşa-zis clasice īn sensul perfecţiunii, īn fond se referă īntot­deauna la o altă lume decīt această existenţă universală concretă, şi devansează transfigurarea lumii. Sensul artei stă īn această devansare a transfigurării lumii. De aceea arta are o īnsemnătate cathartică şi eliberatoare. Dar creaţia nu este īntotdeauna adevă­rată şi autentică, ea poate fi falsă şi iluzorie. Omului īi este pro­prie şi pseudocreaţia. Omul poate da răspuns nu la chemările lui Dumnezeu, ci la chemarea satanei. Consider īnsă că problema demonismului īn artă este o problemă foarte complicată. Să ad­mitem că īn Leonardo da Vinci a existat un element demonic, deşi afirmaţia mi se pare mult prea exagerată, īn adevăratul act de creaţie artistică a lui Leonardo este mistuit de foc orice de­monism şi dispare orice rău. O moralizare rectilinie īn raport cu creaţia este de neadmis. Toate doctrinele teologice tradiţionale mi se păreau ostile ideii mele de creaţie. M-am aflat īntr-un per­manent conflict cu ele. Nimeni nu se declara cu totul de acord cu mine, deşi unii considerau că am ridicat o problemă interesantă. Mă refer nu doar la curentele de gīndire pe făgaşul ortodoxis­mului. Absolut acelaşi lucru 1-am īntīlnit şi la curentele occiden­tale, īn gīndirea catolică şi protestantă, care era cuprinsă de setea de īntoarcere la izvoarele trecutului (tomism, barthanism). Unele articole despre mine, scrise īn Occident, mă comparau cu ceea ce numeau teozofic creştină, cu J. Bohme, cu Saint-Martin, cu Fr. Baader, dar refuzau să accepte că gīndirea mea este o gīndire ortodoxă. Cīnd am cunoscut mai īndeaproape gīndirea catolică şi protestantă contemporană, am fost uluit să văd cīt le e de stră­ină problema creaţiei, aşa cum o pun eu, cīt le e de străină pro­blematica gīndirii ruse īn general. Cele mai mari īndoieli şi obiecţii le trezeşte teoria mea despre libertatea necreată, pre-existenţială, care la mine dobīndea contururi tot mai precise. Am rămas foarte singur īn gīndirea mea. Sistemele ortodoxe, care exprimă un colectiv social organizat, trebuie să nege creaţia ori s-o recunoască īntr-un sens foarte superficial. Nu se poate scrie dramă, roman, poezie lirică dacă nu există conflict, ciocnire cu norma şi legea, dacă nu există dragoste „ilicită", īndoieli şi con­tradicţii interioare, dacă nu există tot ceea ce este considerat ca inadmisibil din punctul de vedere al „legii" opiniei ortodoxe sta­tornicite. Gīndirea filozofică creatoare nu este posibilă dacă lipseşte sfera problematicului, dacă nu există eforturi chinui­toare pentru a rezolva probleme noi, dacă nu există căutarea ade­vărului, care nu cade de sus de-a gata īntr-o formă īncremenită, dacă lipsesc frămīntările spiritului. Sistemele ortodoxe īnsă nu doresc să ştie de nici o problematică nouă, privesc cu suspiciune si ostilitate neliniştea creatoare, căutările, frămīntarea spiritului. In fond, ele nu-i pot accepta pe Shakespeare, Goethe, Beethoven. Observīnd cum decurge procesul de creaţie chiar la mine, uneori m-a uimit lipsa de asemănare cu ceea ce spuneau alţii despre ei. īntotdeauna m-am considerat īntīi de toate filozof, īntotdeauna am fost conştient de vocaţia mea de filozof. La urma urmelor, cel mai mult am iubit filozofia, cunoaşterea filozofică. Filozofii de tip academic preferau să mă numească gīnditor, desemnīnd prin asta, pesemne, un filozof de tip mai liber, mai puţin metodic: filozofia mea n-a avut nicicīnd un caracter profe­soral. Dar esenţial este că, la mine, procesul de cunoaştere a decurs altfel decīt se descrie de obicei. La mine nu există ceea ce se numeşte analiză, gīndire discursivă, deductivă, nu există o legătură sistematică, logică, īn expunere. De fapt, nu sīnt īn stare să-mi dezvolt gīndul, să demonstrez. Analiza este o latură rela­tiv slabă īn gīndirea mea. Sīnt un gīnditor de tip exclusiv intuitiv-sintetic. Incontestabil, am un mare talent de a īnţelege ime­diat legătura pe care o are orice element separat, parţial, cu īntregul, cu sensul vieţii. Fenomenele de viaţă cele mai insignifiante īmi trezesc limpeziri intuitive cu caracter universal. Cu pre­cizarea că intuiţia are aici un caracter intelectual emoţional, nu un caracter pur intelectual, īn spatele elementelor mici şi sepa­rate din lume eu văd existenţa spirituală concretă, din care peste toate se revarsă lumina. Gīndurile cele mai importante pentru mine īmi vin īn cap ca o străfulgerare, ca nişte raze de lumină interioară. Cīnd īncep să scriu, uneori simt un elan atīt de puter­nic, īncīt mă cuprinde ameţeala. Gīndurile năvălesc cu o aseme­nea viteză că abia prididesc să le notez. Nu termin cuvintele ca să ţin pasul cu gīndurile. Niciodată nu mă gīndesc la formă, ea se concretizează de la sine, gīndirea mea este dintru īnceput legată de cuvīntul lăuntric. Aproape niciodată nu corectez şi nu analizez ce am scris, pot să dau la tipar aşa cum am scris de la īnceput. De aceea īn maniera mea de a scrie există o neglijenţă. Fac doar unele mici intercalări şi prin aceasta īncalc uneori suc­cesiunea īn gīndire. După cum am mai arătat, scriu īntr-o ma­nieră aforistică, deşi această formă, firească pentru mine, nu este suficient de elaborată şi de consecventă. Pentru mine, aforismul este un microcosmos al gīndirii, el cuprinde īntr-o formă concisă īntreaga mea filozofie, pentru care nu există nimic separat şi par­ticular. Este o filozofie concret-plenară. Toată viaţa scriu. Scrisul este pentru mine igienă spirituală, meditaţie şi concentrare, este stil de viaţă, īntotdeauna am putut să scriu īn orice condiţii şi indiferent de starea sufletească. Puteam să scriu cīnd aveam o temperatură de 39°, cīnd mă durea foarte rău capul, cīnd īn casă erau probleme grele, cīnd aveau loc bombardamente, cum a fost la Moscova īn octombrie '917 şi la Paris īn '940 şi '944. Te­gumentele sufletului meu, foarte receptiv şi sensibil, puteau să vibreze, puteam să mă simt pierdut; spiritul meu īnsă rămīnea liber, independent faţă de condiţiile ambiante, orientat spre crea­ţie. Asta m-a ţinut īntreaga viaţă, īn asta a stat forţa mea, īn pofi­da tuturor slăbiciunilor mele, īn asta am simţit cel mai mult un ajutor de graţie. Gīndurile cele mai importante, esenţiale pentru mine, mi-au venit īn momentele pe care mulţi le pot considera ca neprielnice pentru gīndirea filozofică. Uneori fenomene alea­torii din viaţă s-au dovedit pentru gīndirea mea mai importante decīt lectura aprofundată a unor cărţi de filozofie, īntotdeauna am citi mult, dar lectura cărţilor nu constituie sursa principală a gīndirii mele, a propriei mele filozofii, sursa principală sīnt evenimentele din viaţă, experienţa spirituală. Cīnd lucrez la o carte, de obicei nu citesc cărţi pe această temă şi nici măcar nu le răsfoiesc, chiar dacă le am pe masă. Asta ar stīnjeni libera desfăşurare a gīndirii, ar slăbi creaţia. Am mai spus că īntregul plan al cărţii Despre menirea omului, care este poate cea mai sis­tematică dintre cărţile mele, s-a născut brusc īn mintea mea īn timp ce eram la un spectacol de balet al lui Diaghilev, care nu avea nici o legătură cu tema cărţii, īntotdeauna am trăit īn cīteva planuri. Puteam să fiu sfīşiat de propria mea boală şi de boala celor apropiaţi, puteam fi nefericit din cauza unor evenimente foarte grele din viaţă, şi īn acelaşi timp să simt elanul şi bucuria gīndirii creatoare. Nu mi s-a īntīmplat să mă simt deprimat ex­clusiv de pe urma unui singur lucru. Ceea ce a stīnjenit mult să fiu receptat corect, īn formularea ideilor, īn atitudinea mea faţă de scriere nu sīnt un artist care se arată interesat de perfecţiunea produsului său. Sensibilitatea mea interioară şi intuitivitatea sīnt mult mai subtile şi au o cuprindere mult mai amplă decīt o exprimă scrierile şi expunerile mele. Nu ştiu să exprim bine cum văd īn mod concret lumea. Scriu pentru că un glas interior īmi porunceşte să spun ceea ce am auzit, scriu pentru că nu pot să nu scriu. N-am nici un fel de reflectare asupra scrierii mele, nici un fel de interes dacă alţii vor aprecia ceea ce am scris. Scrisul este pentru mine aproape o necesitate fiziologică. Ca scriitor, sīnt lip­sit de orice cochetărie, de orice autocontemplare. Poate că īn apariţia ideilor mele există un moment artistic. Dar eu nu scriu nici ca om de ştiinţă, nici ca artist, nu urmăresc să-mi obiectivez creaţia, vreau să mă exprim pe mine, să strig īn auzul altora ceea ce am auzit īnlăuntrul meu. Pentru mine, creaţia şi scrisul īn­seamnă nu atīt obiectivare, cīt transcendentare. Am mai folosit această expresie. Eu nu creez obiecte, ci mă exteriorizez īn altce­va. Nu aparţin categoriei de scriitori cărora le place ce au scris. Nu-mi place să mă recitesc, nu-mi place nici măcar să citesc citatele din textele mele īn articolele scrise despre mine. Am o in­diferenţă aproape anormală pentru ceea ce se scrie despre mine. Nu-mi place să mă văd īn lumea obiectivată, nu-mi place să mă uit la fotografia mea. Iubesc doar elanul creator care se produce īn mine, care biruie īnsăşi distingerea subiectului şi obiectului.

Totuşi ţin la unele dintre cărţile mele, īndeosebi īn anumite momente. Creaţia a īnsemnat pentru mine cufundarea īntr-o altă lume, o lume deosebită, libera de povara, de puterea odioasei ba­nalităţi cotidiene. Actul de creaţie are loc īn afara timpului, īn timp se află doar produsele de creaţie, doar obiectivarea. Produ­sele de creaţie nu-i pot oferi satisfacţie creatorului. Dar elanul creator pe care 1-ai trăit, extazul care depăşeşte distingerea su­biectului şi obiectului trece īn eternitate. Problema raportului dintre creaţie şi contemplare este o problemă foarte complicată. Sper să abordez această problemă īntr-o altă carte, pe care o am īn proiect. Oare este corect să īnscriem creaţia şi contemplarea īntr-un raport de opoziţie? Cred că nu. Contemplarea nu īnseam­nă o totală pasivitate a spiritului, cum se crede adesea. Contem­plarea estetică a frumuseţii naturii presupune o irumpere activă către o altă lume. Frumuseţea este deja o altă lume dincolo de această lume. Contemplarea unei alte lumi, spirituale şi inteligen­te, presupune depăşirea acestei lumi, care ne desparte de Dum­nezeu şi de lumea spirituală, īn procesul de contemplare a ceea ce e sublim, frumos, armonios, cel care contemplă trăieşte un moment de extaz creator. Este greşit să se creadă că starea de inspiraţie şi de obsesie pe care ţi-o provoacă sublimul nu este o stare creatoare. Geniul este un posedat, dar este un creator, īnsă momentele de contemplare ca atare nu cunosc lupta, conflictul, īmpotrivirea dureroasă şi dificultatea, aceste stări sīnt depăşite. Este ceea ce deosebeşte contemplarea de alte forme ale activi­tăţii spiritului. Şi omul trebuie să ajungă īn mod periodic la mo­mentele de contemplare, să īncerce odihna binefăcătoare a con­templării. Dinamismul exclusiv, activismul neīntrerupt ori īl sfīşie pe om, ori īl transformă īntr-un mecanism, īn aceasta constă grozăvia epocii noastre.

(Fragmente din cartea:
Cunoasterea de sine,
exercitiu de autobiografie filosoficã
de Nikolai Berdiaev,
Editura Humanitas,1998)