Ioan Petru Culianu
Stăpīnul Sunetului
(din volumul Pergamentul diafan.
Ultimele povestiri )
Detalii carte pe site-ul editurii POLIROM aici:
http://www.polirom.ro/
Ioan Petru Culianu (1950-1991)
a fost profesor de istoria religiilor la University of Chicago.
Prieten si discipol al lui Mircea Eliade, este considerat un expert
in gnosticism si magie renascentista. Cele mai cunoscute lucrari
ale sale: Eros si magie in Renastere, Calatorii in lumea de dincolo,
Dictionar al religiilor (in colaborare cu Mircea Eliade), Hesperus,
Arborele cunoasterii: mitologia gnostica de la crestinismul timpuriu
pina la nihilismul modern. La Editura Polirom au mai aparut: Gnozele
dualiste ale Occidentului (2002, 2013), Pergamentul diafan •
Ultimele povestiri (2002, 2013), Cult, magie, erezii (2003), Dialoguri
intrerupte. Corespondenta Mircea Eliade – Ioan Petru Culianu
(2004, 2013), Tozgrec (roman, 2010), Iter in silvis (vol. I: Eseuri
despre gnoza si alte studii, 2012).
A fost asasinat pe 21 mai 1991. Un asasinat ciudat care nu a fost
elucidat nici pânã astãzi.
"În Pergamentul
diafan se contopesc Eliade prozatorul si Borges. Povestirile
lui Culianu dau impresia unei constiinte care nu crede în
persoana umanã, adicã a unei constiinte desãvârsit
budiste, care urmãreste orice întâmplare cu
un amuzament inefabil, cu o senzatie de evanescentã si
de subtilã mãretie. "
Elemire Zola
"Zona în aparentã cea
mai liberã si mai neîncãtusatã a scrierilor
lui Culianu este cea a nuvelelor si povestirilor sale, alcãtuite
astfel încât sã propunã dileme solutionabile
numai prin suspendarea legilor lumii comune. Criticilor prozei
sale fantastice le-ar fi cu sigurantã de folos sugestia
de a explora paradoxalele sale naratiuni ca pe niste hãrti
mentale, pline de conexiuni între multiple niveluri ale
realitãtii. La o lecurã atentã s-ar putea
descoperi, abil disimulate, premonitii ale scriitorului, precum
si anumite note dominante ale biografiei sale marcate de nomadism,
de permanenta, imperturbabila cultivare a intelectului subtil
si a întelegerii iubirii."
Grazia Marchiano
Orice sunet proferat īn act
are un efect
asupra celorlalte lucruri elementare.
Al-Kindi, De radiis
Īn cea de-a treia secţiune
a capitolului trei din Kitab al Fihrist, Abu al-Forq/ Muhammad
ibn Ishaq ibn Muhammad ibn Jshaq, cunoscut īn general sub numele
de Al-Nadim (cea 935-990/91), se ocupă de Ishaq ibn Ibrahim
tbn Mahan ibn Bahrnan ibn Nusk, un persan din ţinutul Arrq/'an
de la sud de Şiraz, supranumit Al-Mawsili. Ishaq, născut
īn 150/767-8, Juge din Persia din cauza birurilor grele cerute
de Ummayazi şi se stabileşte laAl-Kufah, unde moare
fri235/849-50, la tnrsta de 85 de ani. Ishaq ibn Ibrahim, protejat
al sultanului şi expert īn ştiinţe, a fost probabil
cel mai mare aed al timpului său, ceea ce i-a adus -după
ctt se crede - porecla de Stăpīn al Sunetului", īntre
scrierile sale, Al-Nadim menţionează un tratat privind
Tradiţiile misteriosului Sa'id ibn Misjah, acela de la care
īşi trage originea adevărata muzică. Sa'id ibn
Misjah Abu 'Uthman era un negru din Makkah care a trăit,
dacă a trăit, īn primul veac al Hegirei, pīnă īn
anul 704al erei creştine, după aţe spun unii. A
călătorit īn Asia si īn Persia, de unde a adus arabilor
sfinta si binecuvīntata tradiţie a muzicii Judecind după
o referinţă a aedului Sulayman ifon Ayyub ibn Muhammad
din AI-Madinah, Sa'id ibn Misjah Abu 'L/thman ar fi f ost primul
care a purtat titlul de Stăpīn
al Sunetului''.
Īn mod destul de curios, două alte personaje de prim. rang din istoria
Islamului au fost considerate demne de acest nume, deşi nu
fuseseră aezi: marele filozof Abu Yusuf Ya'qub ibn Ishaq
ibn Sabbah ibn 'Amran ibn Ismail ibn Muhammad ibn al-Ash'ath ibn
Qays Al-Kindi ibn Ma'di Karib ibrt Mu'aunyah ibn Jabalah ibn 'Adi
ibn Rabi'ah ibn Mu'awiyah ibn Al-Harith ibn Mu'awiyah ibn Kindah,
mai cunoscut īn general sub numele de Al-Kindi şi socotit
cel mat important bărbat al vremii, faimos pentru zgīr-cenia
de care dădea douadă; şi, al doilea, Sa'id ibn
al-Husayn ibn 'Abd Allah ibn Maymun, Imamul ascuns de Salamiya
īn Siria, care se revelă lumii īntregi spre a fi venerat
īntr-o bună zi sub numele sfint de 'Ubaydallah Al-Mahdi;
acesta a dispărut din ochii fidelilor săi īn 322/934.
Cartea Raf ash-shari'a sau Scopul legii, compusă către īnceputul
secolului al XIea de tozgreciţii din Maghreb, dar răspīndită
astăzi īn toată lumea musulmană, stabileşte
nişte relaţii stranii īntre aceste patru personaje,
īi reproducem aici rezumatul autorizat după Kitab al-fatarat
sau Cartea Timpurilor Intermediare a tozgrecitului fatimid
Al-Adami.
***
Sa'id ibn Misjah a descoperit proprietăţile
sunetului īn momentul cīnd se afla īn mare primejdie de a fi ucis
de un tīlhar. Acesta īşi ridicase paloşul şi se
pregătea să-i despice ţeasta. Lui Sa'id ibn Misjah
i-a fost atīt de frică, īncīt strigătul pe care l-a
scos a rămas inaudibil, dar taharul s-a frīnt şi a sucombat
sub lovitură. Sa'id ibn Misjah a mulţumit lui Allah
care e mare şi s-a pus să experimenteze proprietăţile
sunetului. Căci, spunea el, e uşor să ucizi, dar
e mai greu să īnvii pe cineva. Se gīndea la Isa, marele īnaintaş
al Profetului, lăudaţi fie amīndoi īn vecii vecilor.
Īn doi ani de zile, Sa'id ibn Misjah fu capabil,
doar prin forţa sunetului, să īmblīnzească o turturică
imperială de un alb imaculat. Ea īi deveni nedespărţită
şi se spunea că era un djinn. Mai tīrziu, Sa'id se pricepu
să facă să crească o plantă datorită
sunetului şi făcu acest lucru īn plin deşert, īn
acel moment primi el venerabilul nume de Stăpīn al Sunetului.
Iar mai tīrziu folosi puterea teribilă a sunetului ca să-şi
albească pielea, căci era de tot negru, īnsă mīna
dreaptă īi rămase neagră şi aşa este
īntotdeauna reprezentat de cei ce cunosc taina: ca un bărbat
frumos, cu o turturea imperială cocoţată pe mīna-i
stingă şi cu mīna dreaptă neagră.
Sa'id ibn Misjah şi-a schimbat culoarea
īn timpul Ramadanului din anul 82; de vreme ce era de nerecunoscut,
a fost considerat mort. Dar trupul său, datorită sunetului,
a funcţionat la perfecţie pīnă către 150,
cīnd deveni casant. Atunci Stăpīnul Sunetului l-a părăsit
şi a hotărīt să treacă īntr-un nou trup, ca
să se desăvīrşească.
Astfel a rămas el vreme de 85 de ani īn
trupul lui Al-Mawsili şi a studiat proprietăţile
sunetelor asupra sufletelor animalelor şi ale fiintelor omeneşti
şi a devenit capabil să obţină tot ce voia
prin forţa sunetului: dragoste, abnegaţie, bucurie şi
tristeţe. Şi se mai pricepea īncă să ucidă,
să īmblīnzească animale, să facă plantele
să crească, să aducă ploaie ori timp frumos.
Şi se spune că Al-Mawsili a īnvăţat de asemenea
cum să facă să īnvie un mort numai prin minunatele
proprietăţi ale sunetului şi că a făcut-o
de mai multe ori. Şi nu voia să devină puternic,
dar şi-a asigurat o asemenea influenţă asupra sultanului,
că acesta l-a copleşit cu bunuri de tot felul şi
oricīnd era bine venit dinaintea augustei sale persoane, pīnă-ntr-acolo
īncīt putea să vină şi să plece din palat
după voie.
Cīnd a părăsit trupul lui Al-Mawsili,
sufletul Stăpīnului Sunetului a dorit să ştie tot
ce există pe lume īn cele trei dimensiuni ale timpului: trecut,
prezent şi viitor, iar īntru aceasta a poposit īn embrionul
lui Al-Kindi, īnţeleptul Islamului, lăudat fie-i numele
īn veci alături de cel al lui Mahomed, Profetul lui Allah.
Căci, īn afară de Mahomed zis Rasul, nu e suflet
mai mare decīt acela al Stăpīnului Sunetului, care a fost
negrul Sa'id ibn Misjah, apoi persanul Al-Mawsili, apoi Al-Kindi,
apoi īnsuşi Mahdi, cel ce a fost, cel ce este sub numele
de Toz-Grec şi cel ce va fi ca să īmplīnte stindardul
verde pentru toată veşnicia pe ruinele acestei lumi
Iar unii spun că acelaşi suflet s-a manifestat īn cei
paisprezece Imami, cei ascunşi şi cei revelaţi.
Iar Mahdi a fost batin şi zohir, a fost ocultat şi s-a
dezvăluit īn toată măreţia sa, care vine imediat
după aceea a lui Dumnezeu īnsuşi, dacă adevărat
este că Mahomed şi el sīnt identici.
Iar Al-Kindi fu zgīrcit, căci īşi dădea
seama că īn stadiul la care ajunsese nu mai trebuia să
se cheltuiască īn nici un fel, ci trebuia să păstreze
totul pentru sine īnsuşi, īntru veşnica glorie a lui
Allah, cel Milostiv. Dar să vedem cīt de măreţe
fură planurile lui Al-Kindi şi cīt de măreţe
sīnt īncă planurile lui Mahdi, care astăzi poartă
numele de Toz-Grec.
***
Ceea ce īl caracteriza pe Al-Kindi, fiu al planetei
Saturn, era īncetineala. Progresa prin acumulare. Iată īncă
o explicaţie a faptului că a fost atīt de zgīrcit.
Cīnd trec de la un trup la altul, sufletele uită
ceea ce erau īn stare să facă īn trecut. Păstrează
totuşi anumite īndemānări dobīndite şi deprind
lesne ceea ce ştiau deja dinaintea transferului. Dar Al-Kindi
nu s-a apucat să experimenteze asupra sunetului dintr-odată,
căci ambiţia sa era să acumuleze toată ştiinţa
lumii. Aşa se face că n-a obţinut decīt foarte
tīrziu calitatea de Stăpīn al Sunetului.
După ce a scris lucruri profunde despre
astrologie, Al-Kindi s-a tulburat, fiindcă toată ştiinţa
de pe lume i se părea zadarnică, din moment ce soarta
individuală, ca şi aceea a unui clan, a unui imperiu,
a pămīntului şi a acestui īntreg univers pe care Allah,
lăudat fie-i numele, īl crease prin Cuvāntul său, soarta
tuturor acestora este previzibilă şi nu poate fi schimbată.
A cunoaşte nu īnseamnă să devii conştient
de libertate, ci de propriile-ţi limite: īnseamnă să
afli ceea ce este deja prestabilit.
Al-Kindi avea peste treizeci de ani cīnd s-a
retras pe ţărmul mării ca să mediteze la
aceste lucruri; şi din acea perioadă datează opera
sa despre Configuraţiile Lucrurilor Gīndite, Al-Jauximi'
cd-Fikriyah. Căci constatase că lumea aceasta pămīntească
este, pentru călătorul care o străbate, ca o carte
plină de semne, iar semnele nu sīnt abstracte: sīnt alcătuite
din oameni, din animale, din plante, din minerale, din cer, din
stele, din suflete, din spiriduşi, care şi ei sīnt nişte
existenţe măsurabile. Aşa de pildă se făcea
că Al-Kindi putea afla dinainte ce avea să i se īntīmple
de-a lungul unei zile īntregi, anume privind atent īn jur la ceasul
cīnd se trezea din somn: vedea atunci tot felul de lucruri, pete
pe pereţi, nori pe cer, furnici, scorpioni, şerpi, păsări
care zburau de la stīnga la dreapta şi de la dreapta la stīnga,
iar toate acestea nu erau nicidecum indiferente - toate aveau
un īnţeles care prefigura exact ceea ce avea să i se
īntīmple lui Al-Kindi īn timpul zilei abia īncepute şi uneori
şi īntr-un interval mai lung. Fireşte, dacă avea
el chef, Al-Kindi era īn stare să extragă din datele
acestea informaţii privitoare şi la alţi indivizi
singulari sau la persoane corporative, precum un regat īntreg
de exemplu.
Aceasta l-a determinat pe Al-Kindi să-şi
pună o īntrebare fundamentală: de vreme ce totul mă
īndeamnă să cred că aceste lucruri care-mi dezvăluie
viitorul nu se află aici decīt pentru a mi-l dezvălui,
care este atunci adevărata consistenţă a lumii?
Nu e oare vorba, īn ultima instanţă, de o pură
fantasmagorie pusă īn miscare de propriul meu intelect? Si,
īn acest caz, nu sīnt eu oare, in fiecare clipă, singurul
creator al lumii?
Pe-atunci, Al-Kindi nu īnţelesese īncă
adevărul şi a fost cuprins de disperare pe ţărmul
mării, căci toată ştiinţa sa i se părea
de-acum zadarnică, din moment ce nu izbutea nicicum să-şi
explice relaţiile dintre intelectul său şi lume.
Şi atīt era de melancolic, īncīţ a hoţăriţ
să-şi pună capăt zilelor şi s-a urcat
pe o faleză stīncoasă ca să se arunce īn apă
de la īnălţime, iar lumea să creadă că
fusese un simplu accident. Dar nu asta-i era soarta, pentru că
pe la mijlocul cărării a īntīlnit un personaj bizar,
īn care, mai pe urmă, avea să creadă că-l
recunoaşte pe acela pe care arabii īl numesc Khadir şi
persanii Kezr, pe Abraham, Jidovul Rătăcitor, a cărui
identitate īnsă e departe de a fi sigură; fapt e că
el se manifestă īn īmprejurări excepţionale, spre
a le da de īnţeles anumitor oameni că nu le-a sosit
īncă ceasul morţii (creştinii l-au numit uneori
Diavol, dar desigur se īnşelau; creştinii au oroare
de miracol - de aceea printre ei nu mai există miracole de
două mii de ani). Omul se căţărase pe faleză
aşa īncīt să bareze singura potecă practicabilă,
altminteri Al-Kindi l-ar fi putut ocoli. Dar astfel se pomeniră
faţă īn faţă sau aproape, căci omul nu
părea să-l vadă pe filozoful căţărător.
Privirile-i drăgăstoase erau cu totul absorbite de o
pasăre albă care gungurea īncetişor.
E tot ce se ştie precis despre acea īntīlnire
care a avut loc la jumătatea drumului dintre viaţă
şi moarte; fiindcă cine oare ar fi putut comite vreo
indiscreţie, dacă nu Al-Kindi īnsuşi, sau Dumnezeu?
Nimeni n-a comis-o Unii īnsă spun că īn acea īmprejurare
i-a arătat lui Al-Kindi misterele djinnilor şi
pe ale īntreitei Puteri şi l-a īnvăţat că
puterea sunetului nu are limite. Alţii mai spun că atunci
Khadir i-a dat lui Al-Kindi ca să-1 slujească un djinn
femeiesc cu păr roşcat pe nume Mekor avyirn, cea mai
frumoasă fiinţă pe care Allah, fīe-i
numele binecuvāntat, o crease vreodată. Alţii, īn sfīrşit,
afirmă că i-a dat o idee despre puterea sunetului creīnd
din nimic o armată feroce şi apoi distrugīnd-o pe loc.
Oricum, fapt e că de atunci Al-Kindi a īnceput să practice
activ magia sunetului şi să facă tot ceea ce īnaintaşii
săi Sa'id ibn Misjah, negrul devenit alb şi Al-Mawsili
se pricepuseră să facă.
Cīnd a ajuns la acel stadiu, Al-Kindi a constatat
nu numai că ambiţia magicianului este de a-l egala pe
Allah, ci şi că Allah este cel mai mare magician. Allah
īl depăşea pe el, Al-Kindi, prin aceea că el crease
lumea şi toate speciile īnsufleţite prin forţa
sunetului. Al-Kindi voi atunci să egaleze puterea insondabilă
a lui Allah şi se puse şi el să creeze scheletele
sonore ale cītorva specii, pe care le concepu din joc şi
care n-aveau, pentru moment, o existenţă materială:
rămāneau, adică, invizibile. I se atribuie astfel conceperea
a cel puţin şapte dintre cele treizeci de mii de specii
cunoscute de arahnide; găsi de asemenea amuzant să creeze
solifugi, acarieni, palpigrade, opilioni, uropigii, amblipigii,
ricinuleide şi picnogonide, ca şi o varietate de scorpioni,
douăzeci sau treizeci de specii īn totul. S-a afirmat uneori
că şi raţa muscată a ieşit tot din laboratorul
lui, dar lucrul a fost imposibil de dovedit. Dimpotrivă,
e sigur că s-a ocupat de păsări şi īndeosebi
de ardeide şi că a plăsmuit modelul sonor al egretei
sau al bītlanului gri-albăstrui.
Această activitate, pe care o concepea &1
exclusivitate ca exerciţiu ludic, forma doar ufl preludiu
la nişte planuri mai vaste. Căci Allah crease fiinţe
īn dimensiunea pămīntească, dar şi fiinţe
īn funcţie de dimensiunile altor nenumărate lumi, vizibile
şi invizibile. Mai īntīi, Al-Kindi a hotărit să-i
aducă laudă lui Allah şi făgăduinţelor
sale plămădind modelul ascuns al lui Mahdi, cel care
va aduna toate ţările lumii sub stindardul verde al
Profetului, binecuvīntat fie-i numele īn vecii vecilor. Cīnd īnsă
a voit să-i dea o existenţă īn istorie, a constatat
că-i era imposibil să scoată speciile pe care le
crease din starea de somnolenţă fonică īn care
le lăsase, că nu izbutea să le dea o substanţă
ca să le transporte pe lumea aceasta. Aşa se face că
Mahdi a fost la īnceput, precum egreta şi scorpionul verde,
doar un vis sonor.
Acest eşec nu l-a descurajat pe Al-Kindi,
care a explorat lumile djinnilor si a decis să plăsmuiască
alţii mai frumoşi şi mai desăvīrşiţi
decīt crease Allah īnsuşi. Se spune că el a fost cel
care a zămislit modelul lui Mekor Hayyim, demonul feminin
roşcat īnchis" īntr-un strophalos sau disc de
smarald cu incrustaţii magice (īn realitate, discul nu-i
decīt un instrument pentru a o invoca; ea nu e defel īnchisă"
īn el, ci există īntr-o lume a ei, care are, după cīt
se spune, īnfăţişarea unei insule sonore īn mijlocul
unui ocean sonor).
Al-Kindi se exersase de-acum īn creaţia tuturor
fiinţelor, de la organismele simple şi pīnă la
djinnii cei extraordinari. Nu-i mai rămīnea decīt un lucru
de făcut ca să egaleze puterea lui Allah: anume, să
proiecteze modelele fonice īn lumea aceasta, să le umple
cu substanţă compactă, să le facă tangibile,
colorate, pe scurt - sensibile.
Avea şaptezeci şi doi de ani cīnd s-a
consacrat īn īntregime acestei ultime faze a activităţii
sale. A meditat la ea zi şi noapte, īmpresurat de modelele
invizibile ale tuturor speciilor pe care le concepuse. Le percepea
īn imaginaţie şi le putea sesiza existenţa ca pe
o multitudine foarte variată şi complexă de zumzete
sau mai curīnd de sisteme murmurinde. Dar, desigur, zumzetul nu
era cu adevărat audibil.
Īn zorii celei de-a patruzecea zile de meditaţie,
a văzut un scorpion verde căţărīndu-se pe
o grămadă de plăci de ardezie sub cea dintīi raza
a soarelui şi a lăudat măreţia insondabilă
a lui Allah. Puţin cīte puţin, īncăperea s-a umplut
cu toate celelalte specii proiectate de Al-Kindi īn gīndirea-i
sonoră, pīnă cīnd pereţii, deveniţi prea strimţi,
s-au prăbuşit, īngăduindu-le tuturor acestor animale
să se răspīndească şi să-şi născocească
specificul ce le fusese prestabilit de creatorul lor. Şi
chiar Mekor Hayyim a apărut pentru o clipă: a fost gunguritul
unei turturele regale, aripa dreaptă a unui nor de praf,
culoarea roz-purpurie a răsăritului, pentru că
altminteri nu putea să se manifeste. Iar Mahdi, trezindu-se
din visu-i sonor, a pornit pe dată la cucerirea Africii şi
de atunci continuă din izbīndă īn izbīndă, pīnă
cīnd lumea īntreagă va fi adusă la ordinea perfectă
a Profetului.
Cīnd Al-Kindi a voit să arunce o ultimă
privire drăgăstoasă la ceea ce tocmai crease pe
deplin īn lumea aceasta de substanţe sensibile, el a constatat
că o schimbare ciudată se produsese īn fiinţa
sa. Era ca si cīnd toată substanţa i se scursese
īn modelele sonore ale fiinţelor concepute de el, făcīndu-le
să trăiască. Al-Kindi nu mai exista ca entitate
separată: nu mai era vizibil si nu mai putea să vadă.
Prima lui pornire a fost de a izbucni īn rīs, dar nu mai avea
organul pentru rīs. īşi dădu seama cīt de ridicolă-i
fusese tentativa de a egala puterea lui Allah. Īşi mai dădu
seama şi că fusese, īn toţi aceşti ani, instrumentul
ales de Allah, īn bunătatea sa spre a demonstra gratuitatea
creaţiei, caracterul ei pur ludic. īn acel moment. Al-Kindi
īnsuşi era īn stare de joc. Nu era nici zumzet, nici model,
nici idee, nici tot, nici parte; vibra ca o bilă ciocnită
de altă bilă, īşi era propriul prieten şi
propriul duşman īn acelaşi timp, iar īntre cei doi nu
era nici o diferenţă, īn jocul cosmic, totul era egal.
La vīrsta de şaptezeci şi doi de ani,
Al-Kindi, marele, veneratul, omul cel mai de seamă al Islamului
după Profet, dispăru īn nimic. Nu i s-au mai găsit
nici turbanul, nici brăcinarul, nici carnea, nici oasele.
Se volatilizase pur şi simplu, trecīnd de la starea de prezenţă
la cea de absenţă. Iar această trecere a rămas
unul din cele mai mari mistere ale credinţei noastre.
Sursa: voumul Ioan Petru Culianu - Pergamentul diafan.
Ultimele povestiri, Editura Polirom, pp. 39-49
Salt la inceputul paginii