[ Pagina de START ]

[ Argument ]

[ Autori ]

[ Noutati ]

[Aforismul zilei]

[ Galerie FOTO ]

[ Alte resurse ]

[ Harta site ]

[ Linkuri ]

[ Recomanda unui prieten ]




Ioan Petru Culianu
Stăpīnul Sunetului
(din volumul Pergamentul diafan. Ultimele povestiri )
Detalii carte pe site-ul editurii POLIROM aici:
http://www.polirom.ro/

Ioan Petru Culianu (1950-1991) a fost profesor de istoria religiilor la University of Chicago. Prieten si discipol al lui Mircea Eliade, este considerat un expert in gnosticism si magie renascentista. Cele mai cunoscute lucrari ale sale: Eros si magie in Renastere, Calatorii in lumea de dincolo, Dictionar al religiilor (in colaborare cu Mircea Eliade), Hesperus, Arborele cunoasterii: mitologia gnostica de la crestinismul timpuriu pina la nihilismul modern. La Editura Polirom au mai aparut: Gnozele dualiste ale Occidentului (2002, 2013), Pergamentul diafan • Ultimele povestiri (2002, 2013), Cult, magie, erezii (2003), Dialoguri intrerupte. Corespondenta Mircea Eliade – Ioan Petru Culianu (2004, 2013), Tozgrec (roman, 2010), Iter in silvis (vol. I: Eseuri despre gnoza si alte studii, 2012).

A fost asasinat pe 21 mai 1991. Un asasinat ciudat care nu a fost elucidat nici pânã astãzi.

"În Pergamentul diafan se contopesc Eliade prozatorul si Borges. Povestirile lui Culianu dau impresia unei constiinte care nu crede în persoana umanã, adicã a unei constiinte desãvârsit budiste, care urmãreste orice întâmplare cu un amuzament inefabil, cu o senzatie de evanescentã si de subtilã mãretie. "
Elemire Zola

"Zona în aparentã cea mai liberã si mai neîncãtusatã a scrierilor lui Culianu este cea a nuvelelor si povestirilor sale, alcãtuite astfel încât sã propunã dileme solutionabile numai prin suspendarea legilor lumii comune. Criticilor prozei sale fantastice le-ar fi cu sigurantã de folos sugestia de a explora paradoxalele sale naratiuni ca pe niste hãrti mentale, pline de conexiuni între multiple niveluri ale realitãtii. La o lecurã atentã s-ar putea descoperi, abil disimulate, premonitii ale scriitorului, precum si anumite note dominante ale biografiei sale marcate de nomadism, de permanenta, imperturbabila cultivare a intelectului subtil si a întelegerii iubirii."
Grazia Marchiano

Orice sunet proferat īn act are un efect
asupra celorlalte lucruri elementare.

Al-Kindi, De radiis

Īn cea de-a treia secţiune a capitolului trei din Kitab al Fihrist, Abu al-Forq/ Muhammad ibn Ishaq ibn Muhammad ibn Jshaq, cunos­cut īn general sub numele de Al-Nadim (cea 935-990/91), se ocupă de Ishaq ibn Ibrahim tbn Mahan ibn Bahrnan ibn Nusk, un persan din ţinutul Arrq/'an de la sud de Şiraz, supranumit Al-Mawsili. Ishaq, născut īn 150/767-8, Juge din Persia din cauza biru­rilor grele cerute de Ummayazi şi se stabi­leşte laAl-Kufah, unde moare fri235/849-50, la tnrsta de 85 de ani. Ishaq ibn Ibrahim, protejat al sultanului şi expert īn ştiinţe, a fost probabil cel mai mare aed al timpului său, ceea ce i-a adus -după ctt se crede - porecla de „Stăpīn al Sunetului", īntre scrierile sale, Al-Nadim menţionează un tratat privind Tradiţiile misteriosului Sa'id ibn Misjah, acela de la care īşi trage originea adevărata muzică. Sa'id ibn Misjah Abu 'Uthman era un negru din Makkah care a trăit, dacă a trăit, īn primul veac al Hegirei, pīnă īn anul 704al erei creştine, după aţe spun unii. A călă­torit īn Asia si īn Persia, de unde a adus arabilor sfinta si binecuvīntata tradiţie a muzicii Judecind după o referinţă a aedului Sulayman ifon Ayyub ibn Muhammad din AI-Madinah, Sa'id ibn Misjah Abu 'L/thman ar fi f ost primul care a purtat titlul de „ Stăpīn al Sunetului''.

Īn mod destul de curios, două alte personaje de prim. rang din istoria Islamului au fost considerate demne de acest nume, deşi nu fuseseră aezi: marele filozof Abu Yusuf Ya'qub ibn Ishaq ibn Sabbah ibn 'Amran ibn Ismail ibn Muhammad ibn al-Ash'ath ibn Qays Al-Kindi ibn Ma'di Karib ibrt Mu'aunyah ibn Jabalah ibn 'Adi ibn Rabi'ah ibn Mu'awiyah ibn Al-Harith ibn Mu'awiyah ibn Kindah, mai cunoscut īn general sub numele de Al-Kindi şi socotit cel mat impor­tant bărbat al vremii, faimos pentru zgīr-cenia de care dădea douadă; şi, al doilea, Sa'id ibn al-Husayn ibn 'Abd Allah ibn Maymun, Imamul ascuns de Salamiya īn Siria, care se revelă lumii īntregi spre a fi venerat īntr-o bună zi sub numele sfint de 'Ubaydallah Al-Mahdi; acesta a dispărut din ochii fidelilor săi īn 322/934.

Cartea Raf ash-shari'a sau Scopul legii, compusă către īnceputul secolului al XIea de tozgreciţii din Maghreb, dar răspīndită astăzi īn toată lumea musulmană, stabi­leşte nişte relaţii stranii īntre aceste patru personaje, īi reproducem aici rezumatul autorizat după Kitab al-fatarat sau Cartea Timpurilor Intermediare a tozgrecitului fatimid Al-Adami.

***

Sa'id ibn Misjah a descoperit proprietăţile sunetului īn momentul cīnd se afla īn mare primejdie de a fi ucis de un tīlhar. Acesta īşi ridicase paloşul şi se pregătea să-i despice ţeasta. Lui Sa'id ibn Misjah i-a fost atīt de frică, īncīt strigătul pe care l-a scos a rămas inaudibil, dar taharul s-a frīnt şi a sucombat sub lovitură. Sa'id ibn Misjah a mulţumit lui Allah care e mare şi s-a pus să experimenteze proprietăţile sunetului. Căci, spunea el, e uşor să ucizi, dar e mai greu să īnvii pe cineva. Se gīndea la Isa, marele īnaintaş al Profetului, lăudaţi fie amīndoi īn vecii vecilor.

Īn doi ani de zile, Sa'id ibn Misjah fu capabil, doar prin forţa sunetului, să īmblīnzească o turturică imperială de un alb imaculat. Ea īi deveni nedespărţită şi se spunea că era un djinn. Mai tīrziu, Sa'id se pricepu să facă să crească o plantă datorită sunetului şi făcu acest lucru īn plin deşert, īn acel moment primi el venerabilul nume de Stăpīn al Sunetului. Iar mai tīrziu folosi puterea teribilă a sunetului ca să-şi albească pielea, căci era de tot negru, īnsă mīna dreaptă īi rămase neagră şi aşa este īntot­deauna reprezentat de cei ce cunosc taina: ca un bărbat frumos, cu o turturea imperială coco­ţată pe mīna-i stingă şi cu mīna dreaptă neagră.

Sa'id ibn Misjah şi-a schimbat culoarea īn timpul Ramadanului din anul 82; de vreme ce era de nerecunoscut, a fost considerat mort. Dar trupul său, datorită sunetului, a funcţionat la perfecţie pīnă către 150, cīnd deveni casant. Atunci Stăpīnul Sunetului l-a părăsit şi a hotărīt să treacă īntr-un nou trup, ca să se desăvīrşească.

Astfel a rămas el vreme de 85 de ani īn trupul lui Al-Mawsili şi a studiat proprietăţile sunetelor asupra sufletelor animalelor şi ale fiintelor ome­neşti şi a devenit capabil să obţină tot ce voia prin forţa sunetului: dragoste, abnegaţie, bucurie şi tristeţe. Şi se mai pricepea īncă să ucidă, să īmblīnzească animale, să facă plantele să crească, să aducă ploaie ori timp frumos. Şi se spune că Al-Mawsili a īnvăţat de asemenea cum să facă să īnvie un mort numai prin minunatele proprietăţi ale sunetului şi că a făcut-o de mai multe ori. Şi nu voia să devină puternic, dar şi-a asigurat o asemenea influenţă asupra sulta­nului, că acesta l-a copleşit cu bunuri de tot felul şi oricīnd era bine venit dinaintea augustei sale persoane, pīnă-ntr-acolo īncīt putea să vină şi să plece din palat după voie.

Cīnd a părăsit trupul lui Al-Mawsili, sufletul Stăpīnului Sunetului a dorit să ştie tot ce există pe lume īn cele trei dimensiuni ale timpului: trecut, prezent şi viitor, iar īntru aceasta a poposit īn embrionul lui Al-Kindi, īnţeleptul Islamului, lăudat fie-i numele īn veci alături de cel al lui Mahomed, Profetul lui Allah. Căci, īn afară de Mahomed zis Rasul, nu e suflet mai mare decīt acela al Stăpīnului Sunetului, care a fost negrul Sa'id ibn Misjah, apoi persanul Al-Mawsili, apoi Al-Kindi, apoi īnsuşi Mahdi, cel ce a fost, cel ce este sub numele de Toz-Grec şi cel ce va fi ca să īmplīnte stindardul verde pentru toată veşnicia pe ruinele acestei lumi Iar unii spun că acelaşi suflet s-a manifestat īn cei paisprezece Imami, cei ascunşi şi cei revelaţi. Iar Mahdi a fost batin şi zohir, a fost ocultat şi s-a dezvăluit īn toată măreţia sa, care vine ime­diat după aceea a lui Dumnezeu īnsuşi, dacă adevărat este că Mahomed şi el sīnt identici.

Iar Al-Kindi fu zgīrcit, căci īşi dădea seama că īn stadiul la care ajunsese nu mai trebuia să se cheltuiască īn nici un fel, ci trebuia să păstreze totul pentru sine īnsuşi, īntru veşnica glorie a lui Allah, cel Milostiv. Dar să vedem cīt de măreţe fură planurile lui Al-Kindi şi cīt de măreţe sīnt īncă planurile lui Mahdi, care astăzi poartă numele de Toz-Grec.

***

Ceea ce īl caracteriza pe Al-Kindi, fiu al planetei Saturn, era īncetineala. Progresa prin acumulare. Iată īncă o explicaţie a faptului că a fost atīt de zgīrcit.

Cīnd trec de la un trup la altul, sufletele uită ceea ce erau īn stare să facă īn trecut. Păstrează totuşi anumite īndemānări dobīndite şi deprind lesne ceea ce ştiau deja dinaintea transferului. Dar Al-Kindi nu s-a apucat să experimenteze asupra sunetului dintr-odată, căci ambiţia sa era să acumuleze toată ştiinţa lumii. Aşa se face că n-a obţinut decīt foarte tīrziu calitatea de Stăpīn al Sunetului.

După ce a scris lucruri profunde despre astrologie, Al-Kindi s-a tulburat, fiindcă toată ştiinţa de pe lume i se părea zadarnică, din moment ce soarta individuală, ca şi aceea a unui clan, a unui imperiu, a pămīntului şi a acestui īntreg univers pe care Allah, lăudat fie-i numele, īl crease prin Cuvāntul său, soarta tuturor aces­tora este previzibilă şi nu poate fi schimbată. A cunoaşte nu īnseamnă să devii conştient de libertate, ci de propriile-ţi limite: īnseamnă să afli ceea ce este deja prestabilit.

Al-Kindi avea peste treizeci de ani cīnd s-a retras pe ţărmul mării ca să mediteze la aceste lucruri; şi din acea perioadă datează opera sa despre Configuraţiile Lucrurilor Gīndite, Al-Jauximi' cd-Fikriyah. Căci constatase că lumea aceasta pămīntească este, pentru călătorul care o străbate, ca o carte plină de semne, iar semnele nu sīnt abstracte: sīnt alcătuite din oameni, din animale, din plante, din minerale, din cer, din stele, din suflete, din spiriduşi, care şi ei sīnt nişte existenţe măsurabile. Aşa de pildă se făcea că Al-Kindi putea afla dinainte ce avea să i se īntīmple de-a lungul unei zile īntregi, anume privind atent īn jur la ceasul cīnd se trezea din somn: vedea atunci tot felul de lucruri, pete pe pereţi, nori pe cer, furnici, scorpioni, şerpi, păsări care zburau de la stīnga la dreapta şi de la dreapta la stīnga, iar toate acestea nu erau nicidecum indiferente - toate aveau un īnţeles care prefigura exact ceea ce avea să i se īntīmple lui Al-Kindi īn timpul zilei abia īncepute şi uneori şi īntr-un interval mai lung. Fireşte, dacă avea el chef, Al-Kindi era īn stare să extragă din datele acestea informaţii privi­toare şi la alţi indivizi singulari sau la persoane corporative, precum un regat īntreg de exemplu.

Aceasta l-a determinat pe Al-Kindi să-şi pună o īntrebare fundamentală: de vreme ce totul mă īndeamnă să cred că aceste lucruri care-mi dezvăluie viitorul nu se află aici decīt pentru a mi-l dezvălui, care este atunci adevărata consistenţă a lumii? Nu e oare vorba, īn ultima instanţă, de o pură fantasmagorie pusă īn miscare de propriul meu intelect? Si, īn acest caz, nu sīnt eu oare, in fiecare clipă, singurul creator al lumii?

Pe-atunci, Al-Kindi nu īnţelesese īncă ade­vărul şi a fost cuprins de disperare pe ţărmul mării, căci toată ştiinţa sa i se părea de-acum zadarnică, din moment ce nu izbutea nicicum să-şi explice relaţiile dintre intelectul său şi lume. Şi atīt era de melancolic, īncīţ a hoţăriţ să-şi pună capăt zilelor şi s-a urcat pe o faleză stīncoasă ca să se arunce īn apă de la īnălţime, iar lumea să creadă că fusese un simplu acci­dent. Dar nu asta-i era soarta, pentru că pe la mijlocul cărării a īntīlnit un personaj bizar, īn care, mai pe urmă, avea să creadă că-l recu­noaşte pe acela pe care arabii īl numesc Khadir şi persanii Kezr, pe Abraham, Jidovul Rătăcitor, a cărui identitate īnsă e departe de a fi sigură; fapt e că el se manifestă īn īmprejurări excepţio­nale, spre a le da de īnţeles anumitor oameni că nu le-a sosit īncă ceasul morţii (creştinii l-au numit uneori Diavol, dar desigur se īnşelau; creştinii au oroare de miracol - de aceea printre ei nu mai există miracole de două mii de ani). Omul se căţărase pe faleză aşa īncīt să bareze singura potecă practicabilă, altminteri Al-Kindi l-ar fi putut ocoli. Dar astfel se pomeniră faţă īn faţă sau aproape, căci omul nu părea să-l vadă pe filozoful căţărător. Privirile-i drăgăstoase erau cu totul absorbite de o pasăre albă care gungurea īncetişor.

E tot ce se ştie precis despre acea īntīlnire care a avut loc la jumătatea drumului dintre viaţă şi moarte; fiindcă cine oare ar fi putut comite vreo indiscreţie, dacă nu Al-Kindi īnsuşi, sau Dumnezeu? Nimeni n-a comis-o Unii īnsă spun că īn acea īmprejurare i-a arătat lui Al-Kindi misterele djinnilor şi pe ale īntreitei Puteri şi l-a īnvăţat că puterea sunetului nu are limite. Alţii mai spun că atunci Khadir i-a dat lui Al-Kindi ca să-1 slujească un djinn femeiesc cu păr roşcat pe nume Mekor avyirn, cea mai frumoasă fiinţă pe care Allah, fīe-i numele binecuvāntat, o crease vreodată. Alţii, īn sfīrşit, afirmă că i-a dat o idee despre puterea sunetului creīnd din nimic o armată feroce şi apoi distrugīnd-o pe loc. Oricum, fapt e că de atunci Al-Kindi a īnceput să practice activ magia sunetului şi să facă tot ceea ce īnaintaşii săi Sa'id ibn Misjah, negrul devenit alb şi Al-Mawsili se pricepuseră să facă.

Cīnd a ajuns la acel stadiu, Al-Kindi a constatat nu numai că ambiţia magicianului este de a-l egala pe Allah, ci şi că Allah este cel mai mare magician. Allah īl depăşea pe el, Al-Kindi, prin aceea că el crease lumea şi toate speciile īnsufleţite prin forţa sunetului. Al-Kindi voi atunci să egaleze puterea insondabilă a lui Allah şi se puse şi el să creeze scheletele sonore ale cītorva specii, pe care le concepu din joc şi care n-aveau, pentru moment, o existenţă materială: rămāneau, adică, invizibile. I se atribuie astfel conceperea a cel puţin şapte dintre cele treizeci de mii de specii cunoscute de arahnide; găsi de asemenea amuzant să creeze solifugi, acarieni, palpigrade, opilioni, uropigii, amblipigii, ricinuleide şi picnogonide, ca şi o varietate de scorpioni, douăzeci sau treizeci de specii īn totul. S-a afirmat uneori că şi raţa muscată a ieşit tot din laboratorul lui, dar lucrul a fost imposibil de dovedit. Dimpotrivă, e sigur că s-a ocupat de păsări şi īndeosebi de ardeide şi că a plăsmuit modelul sonor al egretei sau al bītlanului gri-albăstrui.

Această activitate, pe care o concepea &1 exclusivitate ca exerciţiu ludic, forma doar ufl preludiu la nişte planuri mai vaste. Căci Allah crease fiinţe īn dimensiunea pămīntească, dar şi fiinţe īn funcţie de dimensiunile altor nenumărate lumi, vizibile şi invizibile. Mai īntīi, Al-Kindi a hotărit să-i aducă laudă lui Allah şi făgăduinţelor sale plămădind modelul ascuns al lui Mahdi, cel care va aduna toate ţările lumii sub stindardul verde al Profetului, binecuvīntat fie-i numele īn vecii vecilor. Cīnd īnsă a voit să-i dea o existenţă īn istorie, a constatat că-i era imposibil să scoată speciile pe care le crease din starea de somnolenţă fonică īn care le lăsase, că nu izbutea să le dea o substanţă ca să le transporte pe lumea aceasta. Aşa se face că Mahdi a fost la īnceput, precum egreta şi scor­pionul verde, doar un vis sonor.

Acest eşec nu l-a descurajat pe Al-Kindi, care a explorat lumile djinnilor si a decis să plăs­muiască alţii mai frumoşi şi mai desăvīrşiţi decīt crease Allah īnsuşi. Se spune că el a fost cel care a zămislit modelul lui Mekor Hayyim, demonul feminin roşcat „īnchis" īntr-un strophalos sau disc de smarald cu incrustaţii magice (īn realitate, discul nu-i decīt un instrument pentru a o invoca; ea nu e defel „īnchisă" īn el, ci există īntr-o lume a ei, care are, după cīt se spune, īnfăţişarea unei insule sonore īn mijlocul unui ocean sonor).

Al-Kindi se exersase de-acum īn creaţia tuturor fiinţelor, de la organismele simple şi pīnă la djinnii cei extraordinari. Nu-i mai rămīnea decīt un lucru de făcut ca să egaleze puterea lui Allah: anume, să proiecteze modelele fonice īn lumea aceasta, să le umple cu substanţă compactă, să le facă tangibile, colorate, pe scurt - sensibile.

Avea şaptezeci şi doi de ani cīnd s-a consacrat īn īntregime acestei ultime faze a activităţii sale. A meditat la ea zi şi noapte, īmpresurat de modelele invizibile ale tuturor speciilor pe care le concepuse. Le percepea īn imaginaţie şi le putea sesiza existenţa ca pe o multitudine foarte variată şi complexă de zumzete sau mai curīnd de sisteme murmurinde. Dar, desigur, zumzetul nu era cu adevărat audibil.

Īn zorii celei de-a patruzecea zile de medi­taţie, a văzut un scorpion verde căţărīndu-se pe o grămadă de plăci de ardezie sub cea dintīi raza a soarelui şi a lăudat măreţia insondabilă a lui Allah. Puţin cīte puţin, īncăperea s-a umplut cu toate celelalte specii proiectate de Al-Kindi īn gīndirea-i sonoră, pīnă cīnd pereţii, deveniţi prea strimţi, s-au prăbuşit, īngăduindu-le tuturor acestor animale să se răspīndească şi să-şi născocească specificul ce le fusese prestabilit de creatorul lor. Şi chiar Mekor Hayyim a apărut pentru o clipă: a fost gunguritul unei turturele regale, aripa dreaptă a unui nor de praf, culoarea roz-purpurie a răsăritului, pentru că altminteri nu putea să se manifeste. Iar Mahdi, trezindu-se din visu-i sonor, a pornit pe dată la cucerirea Africii şi de atunci continuă din izbīndă īn izbīndă, pīnă cīnd lumea īntreagă va fi adusă la ordinea perfectă a Profetului.

Cīnd Al-Kindi a voit să arunce o ultimă privire drăgăstoasă la ceea ce tocmai crease pe deplin īn lumea aceasta de substanţe sensibile, el a constatat că o schimbare ciudată se pro­dusese īn fiinţa sa. Era ca si cīnd toată substanţa i se scursese īn modelele sonore ale fiinţelor concepute de el, făcīndu-le să trăiască. Al-Kindi nu mai exista ca entitate separată: nu mai era vizibil si nu mai putea să vadă. Prima lui pornire a fost de a izbucni īn rīs, dar nu mai avea organul pentru rīs. īşi dădu seama cīt de ridicolă-i fusese tentativa de a egala puterea lui Allah. Īşi mai dădu seama şi că fusese, īn toţi aceşti ani, instrumentul ales de Allah, īn bunătatea sa spre a demonstra gratuitatea creaţiei, caracterul ei pur ludic. īn acel moment. Al-Kindi īnsuşi era īn stare de joc. Nu era nici zumzet, nici model, nici idee, nici tot, nici parte; vibra ca o bilă ciocnită de altă bilă, īşi era propriul prieten şi propriul duşman īn acelaşi timp, iar īntre cei doi nu era nici o diferenţă, īn jocul cosmic, totul era egal.

La vīrsta de şaptezeci şi doi de ani, Al-Kindi, marele, veneratul, omul cel mai de seamă al Islamului după Profet, dispăru īn nimic. Nu i s-au mai găsit nici turbanul, nici brăcinarul, nici carnea, nici oasele. Se volatilizase pur şi simplu, trecīnd de la starea de prezenţă la cea de absenţă. Iar această trecere a rămas unul din cele mai mari mistere ale credinţei noastre.

Sursa: voumul Ioan Petru Culianu - Pergamentul diafan. Ultimele povestiri, Editura Polirom, pp. 39-49


Salt la inceputul paginii