Michael Harner
CALEA ŞAMANULUI
În pregătire la Editura HERALD.
Prin bunăvoinţa traducătorului, domnul Marian
Stan.
Un ghid
spre putere şi vindecare
Michael Harner predă antropologia la
Facultatea din cadrul New School for Social Research din New
York, fiind în prezent co-conducătorul Secţiei de
Antropologie de la New York Academy of Sciences. El a fost visiting
professor la Columbia, Yale, şi la Universitatea California,
Berkeley, unde şi-a luat doctoratul, şi a ocupat funcţia
de director adjunct al Muzeului de Antropologie Lowie. Cercetările
sale l-au purtat de multe ori în regiunea de junglă de
pe cursul superior al Amazonului, ca şi în partea de vest
a Americii de Nord şi în Mexic. Cărţile sale
includ The Jivaro, Hallucinogens and Shamanism şi
recentul roman, Cannibal, al cărui coautor este.
”Un ghid practic aprofundat privitor la arta vindecării
şamanice şi la tehnicile de ordin sacru. Michael Harner
nu este doar un antropolog care a studiat şamanismul, el
este un autentic şaman alb.”
Dr.
Stanislav Grof,
autor al volumului Realms of the Human
Unconscious
Modul şamanic de vindecare înfăţişat
în această carte nu trebuie considerat ca o metodă
exclusivă de a face faţă problemelor medicale.
El trebuie privit ca o anexă a tratamentelor medicale sau
psihologice convenţionale, când nu există contraindicaţii
din partea medicului.
Pentru
Sandra, Terry şi Jim
”.... Departe de a fi pungaşi,
şarlatani sau ignoranţi, vracii aborigeni sunt oameni
de o înaltă clasă; mai precis, oameni care
au făcut pasul către tărâmul unei vieţi
tainice, pas pe care cei mai mulţi bărbaţi adulţi
nu îndrăznesc să-l facă – un pas ce implică
disciplină, antrenament mental, curaj şi perseverenţă...
ei sunt oameni respectaţi pentru personalitatea lor, ce
este, deseori, remarcabilă... ei au o enormă semnificaţie
socială, sănătatea psihică a grupului depinzând,
în mare măsură, de încrederea în puterile lor... diferitele
puteri extrasenzoriale ce le sunt atribuite nu trebuie imediat
respinse ca simple expresii ale magiei primitive sau basme,
căci mulţi dintre ei s-au specializat în funcţionarea
minţii umane şi în modurile în care mintea influenţează
corpul şi mintea....”
Din volumul Aboriginal Men of High Degree,
aparţinând regretatului antropolog australian A. P.
Elkin
(1945:78-79)
Introducere
Şamanii
– pe care noi, în lumea ”civilizată”, i-am numit ”tămăduitori”
şi ”vraci” – sunt păstrătorii unui corpus remarcabil
de tehnici străvechi pe care le folosesc pentru a obţine
şi menţine starea de bine şi vindecarea pentru
sine şi alţi membri ai comunităţilor lor.
Aceste metode şamanice sunt frapant de asemănătoare
peste tot în lume, chiar în cazul unor popoare ale căror
culturi diferă sensibil în alte privinţe, şi
care, de zeci de mii de ani, au fost separate de oceane şi
continente.
Aceste aşa-zise ”popoare primitive”
nu aveau la dispoziţie tehnologia noastră medicală
modernă, ceea ce i-au motivat să dezvolte capacităţile
minţii omeneşti de menţinere a sănătăţii
şi vindecare, capacităţi întrutotul netehnologice.
Unitatea fundamentală a metodelor şamanice sugerează
că, prin metoda aproximărilor succesive, oamenii
au ajuns la aceleaşi concluzii.
Şamanismul este o mare aventură
mentală şi emoţională, în care sunt implicaţi
atât pacientul, cât şi vindecătorul. Prin încercările
eroice la care este supus în călătoria lui, şamanul
îşi ajută pacienţii să depăşească
definiţia lor normală, obişnuită, a realităţii,
inclusiv definiţia lor ca bolnavi. Şamanul le arată
pacienţilor săi că, din punct de vedere emoţional
şi spiritual, ei nu sunt singuri în lupta împotriva bolii
şi a morţii. Şamanul îşi face pacienţii
părtaşi la puterile sale speciale, convingându-i,
la un nivel de conştiinţă profund, că alt
om este dornic să se sacrifice pentru a-i ajuta. Sacrificiul
de sine al şamanului face să apară o implicare
emoţională de aceeaşi intensitate din partea
pacienţilor săi, care se simt obligaţi să
lupte împreună cu şamanul pentru a se salva. Implicarea
şi vindecarea merg mână în mână.
În prezent, descoperim că până
şi succesele medicinii occidentale ce par a ţine de
miracol nu sunt întotdeauna adecvate în sine pentru a rezolva
complet toate problemele celor ce sunt bolnavi sau doresc să
evite boala. Profesioniştii din sănătate şi
pacienţii lor caută metode suplimentare de vindecare,
mulţi indivizi sănătoşi împlicându-se,
de asemenea, în experimente personale pentru a descoperi modalităţi
alternative funcţionale în obţinerea stării de
bine. Adesea, profanului sau chiar profesionistului din sănătate
îi este dificil să distingă elementele eronate de
cele eficiente din cadrul acestor experimente. În schimb, vechile
metode ale şamanismului au trecut deja testul timpului;
de fapt, ele au fost testate mult mai mult timp decât, de exemplu,
psihanaliza şi diverse alte tehnici psihoterapeutice. Unul
dintre scopurile acestei cărţi este de a ajuta occidentalii
din zilele noastre să profite pentru prima oară de
acest tip de cunoaştere în tentativele lor de a completa
modalităţile de lucru proprii medicinei moderne.
Utilizând metodele descrise în această
carte, veţi avea prilejul de a experimenta puterea şamanică
şi de a vă ajuta pe dvs. şi pe alţii. În
atelierele mele dedicate puterii şi vindecării şamanice
în America de Nord şi Europa, studenţii au demonstrat
în repetate rânduri că majoritatea occidentalilor se poate
iniţia cu uşurinţă în practicile fundamentale
ale şamanismului. Calea din vechime este atât de puternică
şi sondează atât de adânc în mentalul omenesc, încât
condiţionările culturale, sistemele de credinţe
şi presupoziţii asupra realităţii pe care
le nutreşte cineva sunt, practic, irelevante.
Unii se vor întreba, probabil, dacă
şamanismul poate fi învăţat dintr-o carte. Întrebarea
este justificată, într-o anumită măsură;
în cele din urmă, cunoaşterea şamamică nu
poate fi dobândită decât prin experienţă individuală.
Cu toate acestea, pentru a utiliza metodele, mai întâi trebuie
să le înveţi. Ele pot fi învăţate în mai
multe feluri. De exemplu, la populaţia Conibo de pe cursul
superior al Amazonului, se consideră că este mai bine
”să înveţi de la copaci” decât de la un alt şaman.
Printre aborigenii siberieni, o importantă sursă de
cunoaştere şamanică era experienţa legată
de moarte/renaştere. În anumite culturi orale, indivizii
răspund spontan la ”chemarea” şamanismului, fără
niciun fel de pregătire specială, în vreme ce în altele,
ei se pregătesc sub îndrumarea unui şaman practician,
pe perioade ce pot varia între o zi şi peste cinci ani.
În cultura occidentală, cei
mai mulţi oameni nu vor avea nici măcar prilejul de
a întâlni un şaman, darămite cel de a se pregăti
sub îndrumarea unuia. Totuşi, deoarece cultura noastră
se bazează pe cuvântul scris, nu trebuie să fii în
situaţia ucenicului pentru a învăţa; un îndrumar
scris poate furniza informaţiile metodologice esenţiale.
Deşi, la început, faptul de a învăţa tehnicile
de bază ale şamanismului dintr-o carte poate să
pară ciudat, persistă. Experienţele tale şamanice
îşi vor demonstra valoarea. Ca în oricare alt domeniu de
studiu, faptul de a lucra direct cu un profesionist reprezintă
încă un atu. Cei care doresc o asemenea experienţă
pot participa la ateliere de formare (vezi Anexa A).
În şamanism, menţinerea
puterii personale a cuiva este fundamentală pentru starea
de bine. Cartea vă familiarizează cu câteva metode
şamanice fundamentale în refacerea şi menţinerea
puterii personale şi în utilizarea ei pentru ajutorarea
altora care sunt slăbiţi, bolnavi sau răniţi.
Tehnicile sunt simple şi puternice. Pentru utilizarea lor
nu este necesară ”credinţa”, nici modificări
ale presupoziţiilor pe care le aveţi asupra realităţii
în starea de conştiinţă obişnuită.
De fapt, sistemul nu necesită modificări nici măcar
la nivelul inconştientului, căci el activează
doar ceea ce există deja. Cu toate acestea, dacă tehnicile
de bază ale şamanismului sunt simple şi relativ
uşor de învăţat, practicarea efectivă a
şamanismului necesită auto-disciplină şi
devoţiune.
Angajându-se în practica şamanică,
individul se mişcă între ceea ce eu denumesc Starea
de Conştiinţă Obişnuită (SCO) şi
Starea de Conştiinţă Şamanică (SCŞ).
Aceste stări de conştiinţă reprezintă
elemente-cheie pentru a înţelege, de exemplu, cum poate
vorbi Carlos Castaneda despre o ”realitate obişnuită”
şi o ”realitate neobişnuită.” Diferenţa
dintre aceste stări de conştiinţă poate
fi eventual ilustrată referindu-ne la animale. Dragonii,
grifonii şi alte animale pe care le-am considera ”mitologice”
în SCO sunt ”reale” în SCŞ. Ideea că există animale
”mitice” este o construcţie mentală utilă şi
validă în experienţele SCO, dar devine superfluă
şi irelevantă în cele din SCŞ. Putem spune că
o persoană aflată în SCO va eticheta drept ”fantezii”
experienţele din SCŞ. Invers, cineva aflat în SCŞ
poate percepe experienţele din SCO ca iluzorii în termenii
SCŞ. Ambele poziţii sunt îndreptăţite din
perspectiva propriilor stări de conştiinţă.
Şamanul are avantajul de a se
putea mişca liber între diferitele stări de conştiinţă.
El poate intra în SCO a unui neşaman, împărtăşindu-i
sincer opiniile legate de natura realităţii din acea
perspectivă. Apoi, şamanul poate să se întoarcă
în SCŞ pentru a dobândi confirmarea directă a mărturiei
altora care şi-au descris experienţele din acea stare.
Observaţia senzorială este
baza definiţiei empirice a realităţii; şi
nimeni nu a dovedit încă, nici măcar în ştiinţele
care privesc realitatea obişnuită, că există
doar o singură stare de conştiinţă care
este valabilă pentru observaţiile directe. Din punctul
de vedere al SCŞ, realitatea obişnuită este ”mitologică”;
iar pentru SCO, realitatea neobişnuită este un simplu
”mit”. Este extrem de dificil să emitem judecăţi
nepărtinitoare despre validitatea experienţelor în
stări de conştiinţă opuse.
Pentru a înţelege ostilitatea
profundă cu care au fost întâmpinate operele lui Castaneda
în anumite cercuri, trebuie să ne amintim că acest
tip de prejudecăţi apare deseori. El reprezintă
echivalentul etnocentrismului pe care îl descoperim în relaţia
dintre culturi. Dar, în acest caz, principala problemă
nu o constituie limitările proprii experienţei culturale
a individului, ci limitările proprii experienţei conştiente
a cuiva. Persoanele care nutresc cele mai multe prejudecăţi
împotriva conceptului de realitate neobişnuită sunt
cei care nu au experimentat-o niciodată. Am putea vorbi
aici despre un gnoseocentrism, analog etnocentrismului
în planul conştiinţei.
Un pas pentru soluţionarea acestei
probleme ar putea fi creşterea numărului celor care
devin şamani şi pot experimenta direct şi în
termeni proprii SCŞ. Aşa cum au făcut-o din vremuri
imemoriale în alte culturi, aceşti şamani pot comunica
ulterior modul în care înţeleg realitatea neobişnuită
celor care nu au avut niciodată acces la ea, funcţiune
comparabilă cu rolul antropologului care, asumându-şi
sarcina unui observator activ într-o cultură diferită
de cea proprie, poate comunica ulterior modul în care a înţeles
cultura respectivă unor oameni care, altminteri, ar considera-o
stranie, de neînţeles şi inferioară.
Rolul antropologilor este de a-i
învăţa pe ceilalţi să evite capcanele etnocentrismului,
învăţând să înţeleagă o cultură
în termenii propriilor ei aserţiuni asupra realităţii.
Şamanii occidentali pot juca un rol similar în privinţa
gnoseocentrismului. Lecţia antropologilor se numeşte
relativism cultural. Şamanii occidentali pot încerca
să creeze, într-o anumită măsură, un relativism
cognitiv. Ulterior, când se dobândeşte o cunoaştere
empirică a experienţei SCŞ, poate fi instaurat
respectul pentru propriile ei presupoziţii. Atunci vor
exista probabil condiţii propice pentru o analiză
nepărtinitoare a experienţelor din SCŞ în termenii
ştiinţifici ai SCO.
Unii ar putea obiecta spunând că
motivul pentru care noi oamenii ne petrecem cea mai mare parte
a vieţilor noastre diurne în SCO este deoarece selecţia
naturală a hotărât să se întâmple astfel, căci
ea este realitatea reală, iar celelalte stări
de conştiinţă, cu excepţia somnului, sunt
aberaţii care ne periclitează supravieţuirea.
Cu alte cuvinte, continuă aceştia, percepem realitatea
aşa cum o facem de obicei pentru că este întotdeauna
varianta optimă în termeni de supravieţuire. Însă,
aşa cum demonstrează descoperiri recente din neurochimie,
creierul uman secretă propriile droguri psihotrope, inclusiv
halucinogene precum dimetiltriptamina. În termenii selecţiei naturale,
prezenţa lor nu este explicabilă decât dacă această
capacitate de a modifica starea de conştiinţă
conferă vreun avantaj în planul supravieţuirii. S-ar
părea că Natura însăşi a decis că o
stare de conştiinţă modificată este uneori
superioară stării obişnuite.
Noi, în Occident, abia începem să
estimăm impactul major pe care starea psihică îl poate
avea asupa unor aspecte ce erau percepute, până de curând,
ca ţinând de abilităţile pur ”fizice”. Când,
în cazuri de forţă majoră, un şaman aborigen
australian sau un lama tibetan intră în starea de ”călătorie
rapidă” – o transă sau o tehnică proprie SCŞ
pentru a alerga pe distanţe lungi cu mare viteză –
este clar că avem de-a face cu o tehnică de supravieţuire
care, prin definiţie, nu este posibilă în SCO.
Tot astfel, aflăm acum că
mulţi dintre atleţii noştri de primă clasă
pătrund într-o stare modificată de conştiinţă
când ating cele mai mari recorduri. Pe scurt, pare eronat să
obiectezi că o singură stare de conştiinţă
reprezintă varianta optimă în toate împrejurările.
Şamanul ştie de multă vreme că o asemenea
presupoziţie nu este doar falsă, ci şi periculoasă
pentru sănătate şi starea de bine. Folosindu-se
de cunoştinţele acumulate în mii de ani, ca şi
de experienţele sale directe, şamanul ştie când
o modificare a stării de conştiinţă este
benefică sau chiar necesară.
În SCŞ, şamanul nu se rezumă
să experimenteze lucruri imposibile în SCO, el le face.
Chiar dacă s-ar demonstra că toate experienţele
şamanice din SCŞ sunt numai în mintea lui, asta nu
ar face acel tărâm mai puţin real pentru el. De fapt,
o asemenea concluzie ar însemna că experienţele şi
acţiunile şamanului nu sunt imposibile în sens
absolut.
Exerciţiile înfăţişate
în această carte reprezintă modul meu personal de
asimilare şi interpretare a unor metode şamanice vechi
de milenii, pe care le-am învăţat direct de la indieni
din America de Nord şi de Sud, completate cu informaţii
din literatura etnografică, inclusiv cea de pe alte continente.
Am adaptat metodele, astfel încât, indiferent de convingerile
lor religioase sau filosofice, cititorii occidentali sa poată
utiliza tehnicile în viaţa cotidiană. Metodele sunt
destinate celor sănătoşi, ca şi celor ”storşi
de vlagă”, sau altfel afectaţi. Din punctul de vedere
al şamanismului, puterea personală este fundamentală
pentru sănătate în toate împrejurările de viaţă
ale cuiva.
Pentru a beneficia cu adevărat
de pe urma acestei cărţi, trebuie să ai grijă
să preiei exerciţiile şi experienţele exact
în ordinea prezentată, fără a încerca un exerciţiu
ulterior înainte de a-l executa cu succes pe cel precedent.
Uneori, cineva poate parcurge toate aceste etape în câteva zile;
mai frecvent, asta durează săptămâni sau luni.
Importantă nu este viteza, ci practica personală constantă.
Atâta timp cât continui să practici în mod disciplinat
metodele pe care le-ai învăţat, eşti pe cale
de a deveni şaman. În ce moment eşti şaman?
Acest statut îţi poate fi conferit numai de cei pe care
încerci să-i ajuţi în probleme legate de putere şi
vindecare. Cu alte cuvinte, succesul recunoscut în activitatea
şamanică este cel ce determină dacă ai devenit
într-adevăr şaman.
Vei avea prilejul să afli că,
utilizând manierele şamanice clasice şi fără
a recurge la droguri, îţi poţi modifica starea de
conştiinţă pentru a pătrunde în realitatea
extra-ordinară a şamanismului. Acolo, în SCŞ,
poţi deveni un văzător şi poţi intreprinde
pe cont propriu faimoasa călătorie şamanică
pentru a dobândi cunoaşterea directă a unui univers
ascuns. De asemenea, poţi descoperi cum să beneficiezi
de pe urma călătoriilor tale în privinţa vindecării
şi a şanătăţii, utilizând metode străvechi
care prefigurează şi depăşesc psihologia,
medicina şi spiritualitatea occidentală. Pe lângă
toate acestea, poţi învăţa metode care nu implică
deloc călătoria şamanică, prin intermediul
cărora individul îşi menţine şi ameliorează
puterea personală.
De regulă, occidentalii abordează
exerciţiile şamanice cu oarecare anxietate. Cu toate
acestea, în cazurile pe care le cunosc, fără nicio
excepţie, anxietatea a fost repede înlocuită de sentimente
de descoperire, emoţii pozitive şi de încredere în
sine. Nu întâmplător, termenul de extaz se referă
de regulă atât la ”transa” şamanică sau SCŞ,
cât şi la o stare de exaltare sau desfătare frenetică.
Experienţa şamanică este una pozitivă, după
cum s-a văzut de mii de ani, şi după cum am constatat
în repetate rânduri la atelierele mele de pregătire, în
care participanţii reprezentau o gamă largă de
personalităţi.
Se poate spune că SCŞ este
mai sigură decât visul. Într-un vis, te poţi afla
în imposibilitatea de a ieşi voluntar dintr-o experienţă
nedorită sau dintr-un coşmar. În schimb, individul
poate pătrunde după voie în SCŞ, deoarece ea
este o stare de veghe conştientă, putând oricând să
iasă din ea, pentru a reveni în SCO. Spre deosebire de
experienţa produsă de drogurile psihotrope, perioada
de timp pe care trebuie s-o petreacă individul într-o stare
modificată de conştiinţă nu este determinată
chimic, neexistând posibilitatea de a fi blocat într-o experienţă
negativă (”bad trip”). Singurele pericole semnificative
legate de practica şamanismului sunt de ordin social şi
politic. De exemplu, era evident periculos să fii şaman
în Europa pe vremea Inchiziţiei, şi chiar în prezent,
la populaţia Jivaro, poate fi periculos să fii acuzat
că eşti un şaman ”rău” sau care farmecă,
practicantul unui tip de şamanism care nu se învaţă
aici.
Aceasta este esenţialmente o
prezentare fenomenologică. Nu voi încerca să explicitez
concepţiile şi practicile şamanice în termenii
psihanalizei sau a oricărui alt sistem occidental contemporan
preocupat de teorii cauzale. Cauzalitatea implicită în
şamanism şi în vindecarea şamanică este,
într-adevăr, o chestiune foarte interesantă, una care
merită cercetată intens, însă cercetările
ştiinţifice bazate pe concepţia de cauzalitate
nu sunt esenţiale în predarea practicii şamanice –
principalul obiectiv pe care-l avem în vedere aici. Cu alte
cuvinte, interogaţia de tip occidental despre motivele
pentru care funcţionează şamanismul nu este necesară
pentru a experimenta şi utiliza metodele.
Încearcă să suspenzi orice
prejudecăţi critice în clipa când începi să practici
metodele şamanice. Bucură-te, pur şi simplu,
de aventura căii şamanice: absoarbe şi practică
ceea ce citeşti, şi apoi vezi unde te duc explorările
tale. Vreme de zile, săptămâni şi, poate, ani
după ce ai folosit aceste metode, vei avea timp berechet
să reflectezi asupra semnificaţiei lor din punctul
de vedere al occidentalului. Maniera eficientă de a învăţa
sistemul şamanilor este de a folosi aceleaşi concepte
fundamentale ca şi ei. De exemplu, dacă vorbesc despre
”spirite”, este deoarece aşa vorbesc şamanii în interiorul
sistemului. Pentru a practica şamanismul, nu este necesar
să fii preocupat de dobândirea unei înţelegeri ştiinţifice
asupra a ceea ce pot reprezenta cu adevărat ”spiritele”
şi de ce funcţionează şamanismul, o asemenea
preocupare putând reprezenta chiar un factor perturbant.
Cărţile lui Carlos Castaneda,
indiferent de semnele de întrebare care s-au ridicat asupra
gradului lor de ficţionalizare, au adus un serviciu important,
familiarizând pe mulţi occidentali cu aventura şi
exaltarea şamanismului şi cu unele dintre principiile
legitime implicate acolo. În paginile ce urmează, nu voi
recapitula materialele din cărţile lui Castaneda,
nici nu-mi voi propune să arăt similitudinile dintre
conceptele sale şi cele prezentate aici. Pentru majoritatea
cititorilor acestor cărţi, multe paralelisme vor fi,
oricum, cât se poate de evidente. Unul dintre lucrurile pe care
se cuvine să le evidenţiez este că, în cărţile
sale, Castaneda nu pune accentul pe vindecare, deşi, în
genere, aceasta este una dintre cele mai importante sarcini
ale şamanismului. Lucrurile stau probabil astfel deoarece
don Juan aparţine tipului de şaman războinic
(sau magician).
Principalul nostru scop aici este
de a pune la dispoziţie un breviar introductiv al metodologiei
şamanice legate de sănătate şi vindecare.
Aş fi putut scrie mult mai mult, ceea ce, probabil, voi
face în viitor, dar elementele esenţiale sunt la dispoziţia
oricărei persoane ce are capacitatea şi înclinaţia
pentru a începe să devină şaman. Cunoaşterea
şamanismului, ca orice altă cunoaştere, poate
fi utilizată în diverse scopuri, în funcţie calea
pe care o urmăm. Calea pe care v-o ofer este cea a vindecătorului,
nu a magicianului, iar metodele puse la dispoziţie au ca
finalitate dobândirea stării de bine şi a sănătăţii,
ca şi ajutorarea altora.
În încheiere trebuie să mărturisesc
că eu însumi practic şamanismul; nu deoarece înţeleg
în termenii SCO de ce funcţionează, ci, pur
şi simplu, pentru că realmente funcţionează.
Dar nu sunteţi obligaţi să mă credeţi
pe cuvânt: o cunoaştere şamanică autentică
şi semnificativă vine din experienţă,
neputându-se obţine de la mine sau de la oricare alt şaman.
La urma urmei, şamanismul este, în fond, o strategie personală
pentru a învăţa şi a acţiona pe baza celor
învăţate. Vă ofer o porţiune din acea strategie,
urându-vă bun venit în vechea aventură şamanică.