Un fragment din volumul
Muriel Barbery – Eleganţa ariciului,
Editura NEMIRA
"O carte splendidã, o fabulã
filozoficã încântãtoare, care a cucerit
milioane de cititori, si nu dã nici un semn sã se
opreascã."
Elle
"Eleganta ariciului sau Prozac? O întrebare
insolitã? Nici gând! Un cabinet
de psihoterapie parizian prescrie de câteva luni pacientilor
sãi lectura Elegantei ariciului [...] < Aceastã
carte este un adevãrat laborator alchimic unde fiecare îsi
poate gãsi rezolvarea propriilor probleme>, spun ei".
JEROME DUPUS L'EXPRESS
"Nimeni nu si-ar fi imaginat cã acest
roman tandru, amuzant si filosofic se va bucura de un asemenea succes.
Pentru unii este o combinatie între Lumea Sofiei de
Jostein Gaardner si saga familiei Malaussène de Daniel Pennac.
Pentru altii, o versiune romanescã a filmului Fabulosul
destin al lui Amelie Poulain. Oricum ar fi, cititorii nu-i
pot rezista!"
Le Monde
"Eleganta ariciului vorbeste cu seninatate, usurinta si gratie
(eleganta) despre probleme grele intelectual si impovaratoare existential.”
DANIEL NICOLESCU, Ziarul Financiar
E un roman pe douã voci. Unul dintre personaje
este doamna Renée Michel. Celãlalt personaj este Paloma.
Am selectat 3 fragmente: primul îi apartine lui Renée,
celelalte douã îi apartin lui Paloma.
Despre războaie şi despre
colonii
N-am studii, spuneam în preambulul acestor consideraţii.
Nu-i tocmai exact. Dar tinereţea mea studioasă s-a oprit
la certificatul de studii primare, înaintea cărora avusesem
grijă să nu fiu remarcată - speriată de bănuielile
la care ştiam că domnul Servant, învăţătorul,
intrase de când mă surprinsese, pe când n-aveam nici zece ani,
devorându-i cu lăcomie jurnalul în care nu vorbea decât despre
războaie şi despre colonii.
De ce? Nu ştiu.
Chiar credeţi că aş fi putut? E o întrebare pentru
ghicitorii din vremurile de demult. Să zicem că
ideea de a mă lupta într-o lume de avuţi, eu, fata fără
de nimic, fără frumuseţe şi fără vino-ncoace,
fără trecut si fără ambiţii, fără
dibăcie şi fără strălucire, m-a obosit
înainte chiar de-a încerca. Nu doream decât un lucru: să fiu
lăsată în pace, fără a se cere prea mult de
la mine, si să pot avea, câteva momente pe zi, dreptul de a-mi
astâmpăra foamea.
Pentru cine
nu cunoaşte apetitul, prima împunsătură a foarnei
este în acelaşi timp o suferinţă şi o iluminare.
Eram un copil apatic si aproape infirm, adusă de spate de parc-aş
fi fost cocoşată, şi care nu se menţinea în
viaţă decât din necunoaşterea faptului că putea
exista şi altă cale. Lipsa mea de chef se învecina cu
neantul; nimic nu-mi spunea ceva, nimic nu-mi stârnea interesul
şi, pai firav legănat în voia unor enigmatice valuri,
ignoram până şi dorinţa de-a o sfârşi cu toate.
La noi, nu
se stătea de vorbă deloc. Copiii urlau şi adulţii
îşi vedeau de treburile lor aşa cum ar fi făcut-o
şi dac-ar fi fost singuri. Mâncăm pe săturate, deşi
frugal, nu eram maltrataţi, iar hainele noastre de săraci
erau cele potrivite, si chiar dacă ne puteam face de ruşine
cu ele, nu sufeream de frig. Dar nu vorbeam unii cu alţii.
Revelaţia a avut loc când, la cinci ani, ducându-mă
pentru prima oară la scoală, am avut surpriza şi
spaima de a auzi o voce care mi se adresa şi rostea prenumele
meu.
- Renée? întreba vocea, în timp
ce simţeam o mână prietenoasă care mă prindea
de braţ.
Eram pe culoarul
unde, în prima zi de şcoală şi fiindcă ploua,
fuseseră îngrămădiţi copiii.
- Renée? modula în continuare vocea
care venea de sus, iar mâna prietenoasă nu contenea să
exercite pe braţul meu - limbaj de neînţeles - uşoare
şi tandre apăsări.
Am ridicat
capul, într-o mişcare neobişnuită care aproape a
mi-a provocat ameţeală, şi am întâlnit o privire.
Renee. Era vorba de mine. Pentru prima dată,
cineva mi se adresa spunându-mi pe numele mic. Spre deosebire de
părinţiii mei, care foloseau gestul sau mormăitul,
o femeie, căreia îi priveam acum ochii senini şi gura
surâzătoare, îşi croia un drum spre inima mea şi,
pronunţându-mi numele stabilea cu mine o relaţie de care
nu avusesem idee până atunci. M-am uitat în jurul meu la o
lume care, dintr-odată, se împodobise, era plină de culori.
Intr-o străfulgerare dureroasă, am perceput ploaia care
cădea afară, ferestrele pe care şiroia apa, mirosul
de haine ude, coridorul îngust în care vibra mulţimea copiilor,
patina cuierelor cu cârlige de alamă pe care se îngrămădeau
pelerine din postav ieftin... şi înălţimea tavanului,
la scara cerului pentru o privire de copil.
Atunci, cu ochii mei posomorâţi pironiţi
într-ai ei, m-am agăţat de femeia care tocmai făcuse
să mă nasc.
Claude Monet - Water Lily Pond
- Renée, a reluat vocea, vrei să-ţi
scoţi pelerina?
Şi, ţinându-mă
strâns ca să nu cad, m-a dezbrăcat cu rapiditatea unei
experienţe îndelungate.
Se crede în mod eronat că trezirea conştiinţei
coincide cu ora primei noastre naşteri, poate pentru că
nu ştim să ne imaginăm altă stare vie decât
aceasta. Ni se pare că am văzut si am simţit dintotdeauna
şi, având această convingere, identificăm în venirea
pe lume momentul decisiv în care se naşte conştiinţa.
Faptul că, vreme de cinci ani, o fetiţă cu prenumele
Renée, mecanism perceptiv operaţional înzestrat cu
văz, auz, miros, gust si simţ tactil, a putut să
trăiască perfect inconştientă de ea însăşi
şi de univers este o dezminţire a acestei teorii pripite.
Căci, pentru a apărea conştiinţa, e nevoie de-un
nume.
Or, printr-un
nefericit concurs de împrejurări, se pare că nimeni nu
se gândise să mi-l dea pe-al meu.
-
Ia te uită ce ochi frumoşi, mi-a mai spus învăţătoarea
şi am avut presimţirea că nu minţea, că
ochii mei străluceau în acea clipă de toată această
frumuseţe şi, oglindind miracolul naşterii mele,
sclipeau ca o mie de aştri.
Am început să tremur şi am căutat
într-ai ei complicitatea pe care o zămisleşte orice bucurie
împărtăşită.
În privirea
ei blândă şi binevoitoare, n-am citit decât compasiune.
În clipa în
care mă năşteam în sfârşit, nu stârneam decât
milă.
Eram posedată.
Întrucât foamea
mea nu putea fi ostoită în jocul interacţiunilor sociale,
pe care condiţia mea le făcea de neconceput - şi
am înţeles asta mai târziu, acea compasiune din ochii salvatoarei
mele, căci s-a văzut vreodată sărăcia străpungând
beţia limbajului şi practicând-o cu alţii? -, ea
avea să fie ostoită în cărţi. Pentru prima oară,
am deschis una. îi văzusem pe cei mai mari din clasă privind
în ea urme invizibile, ca mânaţi de aceeaşi forţă,
şi, cufundându-se în tăcere, extrăgând din hârtia
moartă ceva ce părea viu.
Am învăţat
să citesc fără ştirea nimănui, învăţătoarea
le buchisea încă literele celorlalţi copii când eu cunoşteam
de mult solidaritatea care uneşte semnele scrise, combinaţiile
lor nesfârşite şi sunetele minunate care mă înarmaseră
în locul acela, în prima zi, când ea îmi rostise prenumele. N-a
ştiut nimeni. Am citit ca turbată, mai întâi pe ascuns,
apoi, când timpul normal al uceniciei mi s-a părut depăşit,
în văzul şi cu ştirea tuturor, însă având grijă
sa ascund plăcerea şi interesul cu care-o făceam.
La doisprezece ani, m-am lăsat de şcoală
şi am lucrat acasă si la câmp alături de părinţii,
fraţii şi surorile mele. La şaptesprezece, m-am măritat.
...
Cugetare profundă nr.
4
Îngrijeşte
Plantele
Copiii
Există aici o femeie de serviciu care vine
trei ore pe zi, însă de plante mama e cea care se ocupă.
Si e un circ de necrezut. Are două stropitoare, una pentru
apă cu îngrăşământ si un pulverizator cu mai
multe poziţii pentru pulverizări „ţintite",
„în ploaie" sau „în ceaţă", în fiecare dimineaţă,
trece în revistă cele douăzeci de plante decorative
din apartament şi le administrează tratamentul ad-hoc.
Mor-măind o grămadă întreagă de lucruri, complet
indiferentă la restul lumii. Poţi să-i spui orice
mamei când se ocupă de plante, nu-ţi acordă absolut
nicio atenţie. De pildă: „Am de gând să mă
droghez astăzi si să iau o supradoză" obţine
drept răspuns: „Frunzele kentiei îngălbenesc pe margini,
e prea multă apă, asta nu-i bine deloc."
Avem deja începutul paradigmei: dacă vrei
să-ţi iroseşti viaţa neauzind nimic din ce-ţi
spun ceilalţi, ocupă-te de plante decorative. Dar asta
nu e totul. Când mama pulverizează apă pe frunzele plantelor,
văd bine speranţa care-o însufleţeşte. Crede
că apa-i un fel de balsam care va pătrunde în plantă
si-i va aduce tot ce-i trebuie ca să-i meargă bine.
La fel şi îngrăşământul, pe care-l adaugă
în formă de bastonaşe înfipte în pământ (de fapt
în amestecul de pământ-mraniţă-nisip-turbă
pe care îl comandă special pentru fiecare plantă la
serele de la Porte d'Auteuil). Deci mama îşi hrăneşte
plantele aşa cum şi-a hrănit copiii: apă şi
îngrăşământ pentru kentia, fasole verde si vitamina
C pentru noi. Ăsta e centrul paradigmei: concentrează-te
asupra obiectului, oferă-i elementele nutritive care merg
din exterior spre interior si, progresând înăuntru, îl fac
să crească şi-i fac bine. Un pşşsit pe
frunze şi iată planta înarmată pentru a înfrunta
existenţa. O priveşti cu un amestec de nelinişte
si speranţă, eşti conştient de fragilitatea
vieţii, îngrijorat de accidentele care ar putea să
survină, dar, în acelaşi timp, ai satisfacţia de
a fi făcut ce trebuia, de a-ţi fi jucat rolul de nutritiv:
te simţi mai liniştit, eşti în siguranţă
pentru o vreme. Aşa vede mama viaţa: un şir de
acte conjuratorii, la fel de ineficiente ca un pşşsit,
care dau iluzia scurtă a securităţii.
Ar fi cu mult mai bine dacă am împărtăşi
nesiguranţa noastră, dacă ne-am strânge cu toţii
la un loc în noi înşine pentru a ne spune că fasolea
verde şi vitamina C, chiar dacă hrănesc animalul,
nu salvează viaţa şi nu sunt hrană pentru
suflet.
….
Cugetare profundă nr.
5
Viaţa
Tuturor
Acest serviciu militar
Sunt foarte mândră de această cugetare
profundă. Colombe e cea care mi-a îngăduit s-o am. Îmi
va fi fost de folos deci cel puţin o dată în viaţă.
N-aş fi crezut că voi putea spune asta înainte de a-mi
da duhul.
Încă de la început, între Colombe si mine
a fost război fiindcă, pentru Colombe, viaţa e
o bătălie permanentă în care trebuie să învingă
distrugându-l pe celălalt. Nu poate să se simtă
în siguranţă dacă nu a zdrobit adversarul si nu
i-a redus teritoriul la raţia minimă pentru existenţă.
O lume în care e loc pentru ceilalţi este o lume periculoasă,
conform criteriilor ei de războinică de doi bani. În
acelaşi timp însă, are nevoie de ei pentru o trebuşoară
esenţială: cineva trebuie să-i recunoască
forţa. Deci nu numai că-si petrece timpul încercând
să mă zdrobească prin toate mijloacele posibile,
dar pe deasupra ar mai vrea să-i şi spun, cu sabia la
grumaz, că ea e cea mai bună si c-o iubesc. Chestia
asta se lasă cu zile care mă scot din minţi. Cireaşă
pe tort, dintr-un motiv obscur, Colombe, care n-are niciun dram
de discernământ, a înţeles că lucrul de care mă
tem cel mai mult în viaţă e zgomotul. Cred că e
o descoperire pe care-a făcut-o din întâmplare. Nu i-ar fi
trecut niciodată prin minte, în chip firesc, că cineva
poate să aibă nevoie de linişte. Că tăcerea
serveşte pentru a pătrunde în interior, că ea le
e necesară celor ce nu sunt interesaţi doar de viaţa
din afară, nu cred că ea poate să înţeleagă
fiindcă interiorul ei este la fel de haotic şi zgomotos
ca exteriorul din stradă. Dar, în orice caz, s-a prins că
aveam nevoie de linişte şi, din nefericire, camera mea
e alături de-a ei. Drept care, cât e ziua de lungă,
face zgomot. Zbiară la telefon, pune muzică foarte tare
(şi asta chiar că mă omoară), trânteşte
uşile, comentează în gura mare tot ce face, inclusiv
lucruri pasionante ca periatul părului sau căutarea
unui creion într-un sertar. Pe scurt, cum nu poate invada nimic
altceva, deoarece din punct de vedere uman îi sunt total inaccesibilă,
îmi invadează spaţiul sonor şi-mi otrăveşte
viaţa de dimineaţa până seara. Observaţi că
trebuie să ai o concepţie foarte săracă despre
teritoriu ca să ajungi aici; mie, una, puţin îmi pasă
de locul în care sunt, cu condiţia de-a avea răgaz să
mă plimb fără piedici prin propria mea minte. Colombe
însă nu se mulţumeşte să ignore faptul; ea
îl transformă în filozofie: „Agasanta de soră-mea este
o mică persoană neurastenică şi intolerantă,
care îi detestă pe ceilalţi şi care ar prefera
să locuiască într-un cimitir, unde toată lumea
e moartă - pe când eu, eu sunt o fire deschisă, voioasă
si plină de viaţă." Dacă există
într-adevăr un lucru pe care-l detest e situaţia în
care oamenii îşi transformă neputinţele sau alienările
în crez. Cu Colombe, m-am pricopsit.
De câteva luni însă, Colombe nu se mulţumeşte
să fie numai sora cea mai îngrozitoare din univers. Are si
prostul gust de-a avea comportamentee îngrijorătoare. Asta-mi
mai lipsea: un purgativ drept soră si, în plus, spectacolul
micilor ei mizerii. De câteva luni, Colombe e obsedată de
două lucruri: ordinea si curăţenia Consecinţă
cum nu se poate mai agreabilă: din zombi cum eram devin o
şleampătă; ţipă toată ziua la mine
fiindcă am lăsat firimituri în bucătărie sau
fiindcă, azi-dimineaţă, la duş era un fir
de păr Astea fiind zise, nu se ia doar de mine. Toată
lumea e hărţuită de dimineaţa până seara
pe motiv de dezordine sau firimituri. Odaia ei, care era un bazar
de necrezut, a devenit clinică: totul lună, niciun fir
de praf, obiectele la locul lor bine stabilit si vai de doamna
Gremond, dacă nu le pune exact în acelaşi loc după
ce a făcut curăţenie. Ai zice că-i un spital.
La urma urmei, nu m-ar deranja că soră-mea a devenit
atât de maniacă. Dar ceea ce nu suport e că o face în
continuare pe fata cool. E o problemă, însă toată
lumea se face că n-o vede, iar Colombe continuă să
se pretindă singura dintre noi două care ia viaţa
„ca o epicuriană". Vă asigur totuşi că
nu există nimic epicureic în a face trei duşuri pe zi
si a urla ca o dementă fiindcă o veioză s-a deplasat
cu trei centimetri.
Care-i problema lui Colombe? Habar n-am. Poate
că tot vrând să zdrobească pe toată lumea
s-a transformat în soldat, în sensul propriu al termenului. Aşa
că face totul la pătrat, curăţă, lustruieşte,
ca la armată. Soldatul e obsedat de ordine şi de curăţenie,
e lucru ştiut. E nevoie de asta pentru a lupta împotriva
dezordinii bătăliei, a murdăriei războiului
şi a tuturor fragmentelor de oameni pe care le lasă
în urmă. Dar mă întreb de fapt dacă soră-mea
nu este un caz exacerbat care dezvăluie norma. Oare nu abordăm
cu toţii viaţa aşa cum ne-am satisface serviciul
militar? Făcând ce putem, în aşteptarea liberării
sau a luptei? Unii deretică în dormitor, alţii trag
chiulul, îşi omoară timpul jucând cărţi, fac
negoţ, pun la cale intrigi. Ofiţerii comandă, răcanii
execută, dar nimeni nu e păcălit de aceasta comedie
cu uşile închise: într-o bună dimineaţă, vor
trebui totuşi să meargă să moară ofiţerii
ca şi soldaţii, abrutizaţii ca şi descurcă
reţii care comercializează la negru ţigări
sau fac trafic de droguri.
În treacăt, vă dau ipoteza de bază
a psihanalistului: Colombe e atât de haotică pe dinăuntru,
deopotrivă goală şi aglomerată, încât încearcă
să facă ordine în ea însăşi rânduindu-si şi
curăţindu-şi camera Hazliu, nu? De mult am înţeles
că psihanaliştii sunt nişte comici care cred că
metafora-i o chestie de mare înţelept. De fapt, ea e la îndemâna
primului al şaselea venit. Dar ar trebui s-auziţi cum
se amuză prietenii psihanalişti ai mamei la cel mai
mic joc de cuvinte si ar trebui s-auziţi şi idioţeniile
pe care le relatează mama, pentru că le povesteşte
tuturor şedinţele cu psihanalistul ei, de parc-ar fi
fost la Disneyland: mare atracţie: „viaţa mea de familie";
palatul de gheaţă: „viaţa mea cu mama"; montagne
russe: „viaţa mea fără mama"; muzeul ororii:
„viaţa mea sexuală" (coborând vocea ca să
n-aud eu); si, în încheiere, tunelul morţii: „viaţa
mea de femeie înainte de menopauză".
Dar ce mă sperie pe mine la Colombe, adesea,
este că am impresia că nu simte nimic. Tot ce arată
Colombe, ca sentiment, e atât dejucat, atât de fals, încât mă
întreb dacă simte ceva. Si câteodată asta mă înspăimântă.
Poate că e complet bolnavă, poate că se străduieşte
cu orice preţ să simtă ceva autentic, si atunci
poate că va comite un act nebunesc. Parcă văd titlurile
din ziare: „Un Nero pe rue de Grenelle: o tânără dă
foc apartamentului familial. Întrebată despre motivele gestului
său, ea răspunde: voiam să simt o emoţie."
Bun, de acord, exagerez un pic. Si-apoi, nu eu
sunt cea mai în măsură să denunţ piromania.
Dar până una-alta, ascultând-o cum zbiera azi -dimineaţă
fiindcă era păr de pisică pe paltonul ei verde,
mi-am spus; săraca de tine, lupta-i pierdută dinainte.
Ai duce-o mai bine dacă ai şti asta.
Din volumul Muriel Barbery – Eleganţa ariciului,
Editura NEMIRA, trad. Ion Doru Brana, pag. 36-39
Aici, pe blogul NEMIRA, sunt câteva recenzii
la aceastã carte:
http://www.nemira.ro/blog/eleganta-ariciului-sau-cum-mi-am-gasit-cartea-pereche
Mai multe detalii despre carte pe site-ul editurii
NEMIRA.
http://www.nemira.ro/cautare/Eleganta%20ariciului?s=Eleganta+ariciului
Nu pierdeti ocazia: pânã mâine
încã este perioada Black week.
Probabil si pe ELEFANT sau LIBRIS este la fel...
Pe LIBRIS transportul e gratuit oricum.
Pe ELEFANT e la jumãtate de pret de Black Week
aici:
http://www.elefant.ro/carti/fictiune/literatura-contemporana/eleganta-ariciului-227088.html
Salt la inceputul paginii
|