[ Pagina de START ]

[ Argument ]

[ Autori ]

[ Noutati ]

[Aforismul zilei]

[ Galerie FOTO ]

[ Alte resurse ]

[ Harta site ]

[ Linkuri ]

[ Recomanda unui prieten ]


Patrice van Eersel

Am devenit noi nebuni sau trăim o mutaţie?
De Patrice van Eersel
articol tradus din revista CLES de aici:
http://www.cles.com/enquetes/article/sommes-nous-devenus-fous-ou-vivons-nous-une-mutation

Patrice van Eersel est un journaliste et écrivain français, né en janvier 1949 à Safi au Maroc, où il a vécu jusqu'à l'âge de 17 ans.

Diplômé de l’Institut d’Études Politiques de Paris et du Centre de Formation des journalistes, il a participé au lancement de Libération (1973-74), avant de rejoindre l'équipe d'Actuel dont il fut l’un des grands reporters et chroniqueurs scientifiques (1974-1992). Depuis 1992, il est rédacteur en chef du magazine Nouvelles Clés – devenu CLÉS en 2010 (www.cles.com) – et dirige la collection éponyme chez Albin Michel.

Ses principaux ouvrages : La Source Noire, Grasset (1986), Le Cinquième rêve, Grasset (1993), La Source blanche, Grasset (1995), Le Cercle des anciens, Albin Michel (1998), J’ai mal à mes ancêtres, Albin Michel ((2002), Tisseurs de paix, Le Relié (2005), Le Monde s’est-il créé tout seul ? Albin Michel (2006), Mettre au monde, Albin Michel, (2008), Du Pithécanthrope au karatéka, Grasset (2010), Votre cerveau n’a pas fini de vous étonner, Albin Michel (2012). Membre de la Société des Gens de Gestes, animée par Albert Palma (www.albertpalma.com), il est aussi chroniqueur sur la webtélé de Jacques Languirand (www.repere.tv) depuis février 2009.

Cursa omului grăbit ne atinge aproape pe toţi. Repede, repede, repede! Nu mai avem timp pentru nimic. Am avea nevoie de zile de câte 48 de ore pentru a ne îndeplini programul. Şi suntem cu toţii însetaţi de soluţii pentru încetinirea mişcării.

Chiar şi copiii sunt atinşi. Este stupefiant să auzi un puşti de 8 sau 10 ani mirându-se: „Cum? E deja Crăciun!” (veridic). Dintotdeauna, fiecare an din copilărie dura o eternitate – părea să fie ceva antropologic -, cu plajele lui de plictiseală, apelând la joc, deci la creaţie, şi la lectură… Noi ne-am construit pe aceste baze. Gata, s-a terminat. Televiziunea a torpilat lumea. În prezent, digitalizarea o pulverizează. Cum? Experţii explică: „Internetul şi telefoanele portabile fac lucrurile instantanee. Nu mai există durată între emisie şi recepţie. Durata tinde spre zero.” Totodată, altceva tinde spre infinit. Ce? Un om nou îşi face apariţia. Ce este „Omul-instantaneu”, alias „Omul-prezent”? Chestiunea este atât de gravă încât un avânt de cercetări şi de cărţi caută să o studieze.

Un vârtej capitalist antropofag

În Le sacre du present (Flammarion), politologul Zaki Laidi, inspirat de gânditorul vitezei Paul Virilio, istoriseşte povestea raportului nostru cu timpul. Mult timp, oamenii au fost ancoraţi în trecut şi în cicluri. Odată cu Renaşterea a apărut „omul- perspectivă”, proiectat în viitor cu ideile de progres şi de neterminare fără sfârşit.  Dar iată-l fagocitat de „omul-prezent”. Pentru Zaidi, este vorba tipic de un mascul, chiar dacă un mare număr de femei funcţionează cu aceeaşi energie -  a acţiona altfel a devenit adesea imposibil. Separat de rădăcinile lui şi fără viitor, această fiinţă refuză orice aşteptare. El nu-şi mai amână plăcerea şi vrea totul imediat, fericit şi mândru de exigenţa lui. Dar acest hedonist se dezvăluie a fi în esenţă un consumerist. Căci motorul uriaşului vârtej care ne poartă nu este gratuit şi ne manipulează…

„Istoria modernităţii nu este altceva decât istoria accelerării generale, care constituie însăşi inima capitalismului”, afirmă sociologul şi filosoful german Hartmut Rosa. Autor al unui vast eseu de „critică socială a timpului”, Acceleration (ed. La Decouverte), el aruncă o privire critică asupra încercărilor de a face vieţile noastre mai Zen: spiritualitate? Retrageri de linişte? Meditaţie? Acestea nu ar fi decât moduri de a ne încărca bateriile pentru a accelera după aceea şi mai mult… şi a îngroşa astfel profiturile acţionarilor majoritari. A accelera spre ce? Potrivit lui Rosa, spre o „volatilizare a tot ce este solid şi bine stabilit”, cum spunea Karl Marx şi conform scenariilor de sfârşit al lumii generate de imaginarul nostru de însuşi procesul de accelerare.

Fără a fi marxist ca şi Rosa, psihosocioloaga Nicole Aubert, alt expert al accelerării şi autoare a cărţii Culte de l’urgence (Flammarion), leagă de asemenea accelerarea generală – şi mortală – de cursa productivităţii şi a profitului. Mult timp, această cursă va rămâne viabilă pentru că este integrată unui capitalism investitor, bazat pe evaluări pe termen lung şi pe o anumită durabilitate. „Dar de prin anii 90, explică Nicole Aubert, acest capitalism industrial a fost înlocuit de un capitalism financiar fără morală. A câştiga maximum de bani în minimum de timp, prin orice mijloc, a devenit ţelul suprem. De acolo a plecat spirala nebună care a sporit sentimentul de urgenţă şi l-a răspândit în toate straturile societăţii, până şi în vieţile noastre intime.”

Autoarea a anchetat: care sunt efectele accelerării generale? „Unii inşi se descurcă, spune ea, mai ales dintre conducători, dar nu numai. Unii chiar jubilează, după cum se poate vedea. A fugi fără încetare le corespunde de minune – chiar dacă este, în general, un mod de a fugi de real şi de a-şi refula angoasele. Dar, dacă priviţi de aproape, mai ales în întreprinderi, veţi descoperi că, pentru mulţi oameni, accelerarea le provoacă enorme stricăciuni. A nu-ţi mai controla timpul, a fugi fără încetare, înseamnă a fi deposedat de tine însuţi. Oamenii se descurajează, trec fără motiv de la pasivitate la furie, îşi pierd încrederea, îmbătrânesc prematur… sau se sinucid.” Toată această bulversare nu se datorează web-ului? A „gestiona” miliarde de miliarde prin intermediul tehnologiei digitale, făcându-le să se supună la cursul bursei la nanosecundă aproape, nu duce acest fapt în mod obligatoriu spre o escaladare incontrolabilă? Cibermutaţia nu ne transformă cumva în roboţi? Nu suntem noi din ce în ce mai teleghidaţi în timp real, 24 h din 24? Potrivit lui Nicole Aubert, tehnologia a amplificat accelerarea, ea nu a provocat-o. Dar alţi autori văd lucrurile un pic altfel…

Semnul unei renaşteri temporale

Considerat ca unul dintre cei mai buni specialişti ai gestiunii şi ai artei timpului, autor al mai multor cărţi pe această temă, Jean-Louis Servan-Schreiber sintetizează o bună parte din toate aceste date în noua sa carte Trop vite! (ed. Albin Michel), (Prea repede). El este de acord cu Nicole Aubert în privinţa slăbirii capitalismului industrial în favoarea capitalismului financiar, pe care împreună cu filosoful Bernard Stiegler îl califică drept mafiot. „Chiar dacă majoritatea agenţilor economici rămâne fundamental onestă, explică el, câţiva piraţi sus şi bine plasaţi sunt suficienţi pentru a destabiliza sistemul, cu atât mai mult cu cât regulatorii politici se dovedesc a fi în unanimitate neputincioşi.” Aceasta arată, pentru JLSS, că motorul tehnologic joacă un rol determinant. Din 1995, „norul inteligent” din Internet modifică lumea cu infinit mai multă forţă decât tipografia de la începutul secolului al XVI-lea, şi aceasta îl face pe fostul patron al (revistei?, nt) Psychologies optimist. O atitudine care contrastează cu viziunea catastrofistă a majorităţii celorlalţi autori, dar care întâlneşte implicit o mişcare subterană de rezistenţă: o Renaştere ar fi în gestaţie, instigată de vizionari, pe cale să inventeze un alt mod de a trăi timpul.

Ţine de viitorul umanităţii. Cum poate fiecare individ să-şi reînsuşească timpul, fără să se debranşeze de la reţeaua mondială, nici să se lase prins în capcană de gaura neagră „instantanee” a prezentului său egotic, manipulat de publicitate şi media? Plecată din Italia şi bine primită în toate societăţile postmoderne (sau hipermoderne, cum spune filosoful Gilles Lipovetzsky), în special în Japonia şi în Statele Unite, „slow movement” impulsionată de jurnalistul gastronomic Carlo Petrini, propune un buchet de piste senzuale şi conviviale totodată.

Este vorba doar de un mod mai blând de a suporta implacabila accelerare? Fără să displacă chiar şi celor mai sceptici critici, mai mulţi parametri par să indice că avem de a face cu o mişcare de fond. Să reţinem doar doi dintre aceştia:

  1. Un schimb cultural fundamental s-a produs la scară planetară: dacă Occidentul şi-a exportat tehnologia şi metodele lui economice spre Extremul Orient – acesta din urmă s-a impregnat de ele în aşa măsură încât va deveni puterea secolului al XXI-lea, într-o frenezie materialistă nemaivăzută până acum -, invers, noi am importat din Asia, via buddismul, zenul, daoismul etc, o întreagă abordare a lumilor interioare care salvează fundamental de sub presiunea timpului – şi pe care noi (sau descendenţii noştri) îi vom învăţa poate pe asiaticii de mâine!
  1. Prelungirea speranţei de viaţă face să apară sub ochii noştri un adevărat continent spaţio-temporal: sute de milioane de oameni de peste 60 de ani descoperă că bătrâneţea poate fi vie şi fericită… cu condiţia să-şi cultive interioritatea, şi să acceadă astfel la un raport radical diferit cu timpul. Psiholoaga Nicole Aubert şi filosoful Bertrand Vergely vorbesc despre aceasta cu profesionalism şi sensibilitate, ajungând la această întrebare vertiginoasă: şi dacă timpul nostru interior ar fi cel al eternităţii?

Traducere Viorica Juncan

 


Salt la inceputul paginii