Erich Fromm – PATOLOGIA
NORMALITĂŢII
Editura TREI, 2021
Un fragment din capitolul
CADRUL DE REFERINŢĂ ŞI DE DEVOŢIUNE ÎN CULTURA
CONTEMPORANĂ
Detalii carte pe site-ul Editurii TREI aici:
https://www.edituratrei.ro/carte/erich-fromm-patologia-normalitatii-contributii-la-stiinta-omului/3655/
d) Despre fericire şi siguranţă
Să vorbim despre o serie de concepte pe care le folosim şi pe
care trebuie să le clarificăm. Suntem încă foarte
preocupaţi de conceptul de fericire. Aceasta e o
tradiţie veche şi noi încă folosim acest cuvânt
şi susţinem că scopul nostru este de-a fi fericiţi.
Acum două sau trei sute de ani, în ţările protestante,
acesta nu era un ţel. Ţelul era acela de a-1 mulţumi
pe Dumnezeu, de a ne ridica la înălţimea conştiinţei
noastre morale, dar azi, când spunem că vrem să fim
fericiţi, ce vrem să spunem, de fapt, prin „fericire"?
Ei bine, cred că, dacă îi rugăm pe oameni să
ne răspundă sincer la întrebare, majoritatea vor spune,
fără să stea prea mult pe gânduri, că vor
să se simtă bine. Ce înseamnă să ne simţim
bine? Ştim ce consideră oamenii că înseamnă
să te simţi bine şi are prea puţin de-a
face cu ceea ce alte culturi descriu ca fericire. Oamenii nici
măcar nu încearcă să vizualizeze această
fericire. Este o stare de spirit sau poate suntem fericiţi
doar in câteva rare momente din viaţă? E fericirea
o floare rară, care înfloreşte greu, dar care trebuie
să fie acolo pentru a se deschide din când în când?
As vrea să spun ceva despre fericire din
punct de vedere psihologic. Veţi constata că mulţi
oameni vor defini fericirea ca opusă tristeţii sau
suferinţei. Suferinţa şi tristeţea sunt
ceva, iar fericirea este lucrul opus. Din acel punct de vedere
ei au o viziune sau un concept de fericire ca fiind ceva în
care nu există durere, tulburare sau tristeţe. Există
ceva fundamental greşit la acest concept, căci, dacă
nu simţi tristeţe, nu eşti viu, şi dacă
nu eşti viu, nu poţi fi fericit. Viaţa e uneori
ceva din care tristeţea si durerea
sunt parte integrantă, la fel de esenţiale vieţii
ca fericirea. Deci fericirea nu are cum să fie opusul tristeţii.
Dacă e să căutăm un opus al tristeţii,
acesta ar fi mai degrabă starea depresivă.
Ce este depresia? Depresia nu e tristeţe. O persoană care este
deprimată i-ar mulţumi lui Dumnezeu dacă ar putea
fi tristă. Depresia e incapacitatea de-a simţi. Depresia
e sentimentul că eşti mort atunci când corpul tău
e viu. Depresia nu este deloc acelaşi lucru şi nu
este nici măcar legată de durere şi tristeţe.
Depresia e incapacitatea de-a simţi bucurie, precum şi
aceea de-a simţi tristeţe. Ea este lipsa oricărui
sentiment. Este sentimentul de-a fi mort pe dinăuntru,
care este insuportabil pentru persoana deprimată. De aceea
este pur şi simplu de nesuportat, pentru că pur şi
simplu nu eşti capabil să simţi.
Fericirea este una dintre formele în care se exprimă trăirea
intensă. Experienţa trăirii intense, conform
definiţiei lui Spinoza, este totuna cu bucuria sau cu fericirea,
iar la celălalt pol avem depresia, care este în mod esenţial
absenţa sentimentelor, în trăirea intensă, simţi
durere, precum şi bucurie, şi ele sunt legate una
de alta, pentru că ambele sunt rezultatele trăirii
intense. La Polul opus ambelor, avem depresia, lipsa de intensitate
a sentimentelor. Dacă spui azi cuiva că una dintre
cele mai dureroase boli este absenţa sentimentelor, cred
că mulţi oameni pur şi simplu nu vor înţelege. De fapt, mulţi vor spune: „Dar e minunat!
E perfect dacă nu simt nimic. De ce naiba aş vrea
să simt? Vreau să fie linişte. Nu vreau probleme".
Ei nu cunosc acea experienţă aproape insuportabilă
a unei stări de spirit foarte diferite în care nu simţi
nimic.
În sensul acestei definiţii, persoana normală din cultura noastră
este extrem de deprimată, pentru că intensitatea sentimentelor
sale este redusă în mod considerabil. Oamenii care se deprimă
în ziua de azi nu sunt, în comparaţie cu noi, mai alienaţi
faţă de sine, mai lipsiţi de vitalitate şi
de contact cu realitatea. Doar că, spre deosebire de noi,
ei nu au mecanismele noastre de apărare contra depresiei.
Există o serie de mecanisme de apărare împotriva
sentimentului de-a nu fi în viaţă. Industria divertismentului,
munca, petrecerile, conversaţiile, întreaga noastră
rutină sunt cu toate mecanisme de apărare împotriva
teribilului moment în care simţim că nu simţim
nimic. Acesta ne apără de melancolie. Sunt puţini
indivizi care nu sunt protejaţi de depresie, şi aceasta
pentru că sensibilitatea lor este mai mare. Poate că
starea de spirit în care nu simt nimic este mai acută pentru
ei, şi de aceea mecanismele lor de apărare nu mai
funcţionează aşa de bine.
Ni se pare deci că, în prezent, starea de spirit generalizată
— desigur doar într-un mod statistic, care nu e valabil pentru
toată lumea — constă într-o reducere generală
a intensităţii afective, o stare apropiată de
depresie, care este însă atenuată şi compensată
de multele mecanisme defensive pe care le numim plăcere
şi muncă.
Folosim azi destul de des încă un termen, care a devenit chiar un
slogan în multe discuţii politice: cuvântul siguranţă.Mulţi
psihiatri de azi şi mulţi psihanalişti spun că
scopul vieţii este să fii în siguranţă, să ai un sentiment de securitate.
Părinţii simt speriaţi când îşi cresc
copiii, punându-şi mereu întrebarea dacă cei mici
se simt în siguranţă. Dacă un copil vede un alt copil care are mai mult ca el, trebuie să-i cumpere lucrul respectiv,
pentru ca el să se simtă în siguranţă. Siguranţa
este în mod esenţial definită în termenii conformării
la standardele de piaţă ale personalităţii.
Unii psihiatri au formulat ipoteza cum că oamenii se simt
în siguranţă dacă au succes, dacă sunt realizaţi,
dacă se conformează standardelor, dacă reprezintă
un model de succes. Suntem obsedaţi de siguranţă
ca scop în viaţă. Unii critici sunt convinşi
că interesul oamenilor de-a fi în siguranţă subminează
spiritul de iniţiativă. Dar apoi ei vorbesc de o
anumită securitate economică elementară, cum
e cea oferită de pensiile de la vârsta senectuţii
şi aşa mai departe, nepunându-si nicidecum problema
că, dacă scopul unui om este să economisească
milioane de dolari ca să fie în siguranţă la
bătrâneţe sau să cumpere o asigurare de viaţă,
această atitudine ţine exact de acea nevoie de siguranţă
pe care o condamna la început. Cu toate acestea, aceşti
oameni au dreptate: viaţa noastră se orientează
în jurul unui sentiment de siguranţă psihică,
în care viaţa nu mai poate include elemente de aventură.
Oameni precum Mussolini, de exemplu, care era foarte laş,
dar care avea simţul dramaticului au venit cu sloganul
că trebuie să trăieşti periculos. Ei bine,
el n-a trăit periculos, cu toate că sfârşitul
său a fost cam rău, în ciuda tuturor măsurilor
de siguranţă pe care şi le-a luat pentru a se
proteja. Dar el a simţit că oamenii îşi doreau
ca viaţa să includă elementul de aventură.
Scopul dezvoltării psihice este acela de-a fi capabil să tolerezi
nesiguranţa, pentru că, dacă avem o percepţie
realistă privind planeta pe care trăim, arunci suntem nesiguri în toate privinţele
şi nu doar din pricina bombei atomice, ci din cauza întregului
nostru mod de existenţă. Suntem nesiguri din punct
de vedere fizic, suntem nesiguri mental şi spiritual. Nu
ştim aproape nimic comparativ cu ceea ce ar
trebui să ştim. încercăm să trăim în
mod raţional fără să avem aproape nicio
informaţie în legătură cu modul de-a o face.
Nu ne riscăm viaţa fizică aşa de mult dar
ne riscăm viaţa spirituală în aproape fiecare
minut. Avem în bună măsură informaţii greşite
despre procesul existenţei şi, dacă stăm
să ne gândim, suntem într-adevăr extrem de nesiguri.
Oricine îşi dă seama, chiar şi un moment, de
singurătatea sa fundamentală, esenţială,
în calitate de individ, se simte fără îndoială
nesigur. Şi, de fapt, persoana respectivă nu poate
să îşi permită această experienţă
nici chiar un minut dacă nu este în contact cu lumea şi
dacă nu are curajul să se raporteze la sine sau, ca
să folosim cuvintele lui Tillich, dacă nu are Curajul
de a fi (P. Tillich, 1952/2007).
Tindem să făurim oameni care nu au curaj,
care nu îndrăznesc să trăiască într-un mod
incitant şi intens, care sunt învăţaţi să
caute siguranţa ca scop în viaţă. Or, siguranţa
absolută nu poate veni decât dacă te conformezi în
mod complet, prin moarte completă, în acest sens poţi
să spui că bucuria şi siguranţa sunt în
completă contradicţie una cu alta, pentru că
bucuria este rezultatul intensităţii trăirii.
Dacă trăieşti intens, trebuie să fii capabil
să suporţi o mare nesiguranţă, căci
viaţa este o treabã riscantă în orice moment.
Poţi să speri doar că, în tot acest proces,
nu te vei împiedica sau nu o vei apuca pe un drum complet greşit.
Desigur că oamenii încă au spirit de aventură. Acest sentiment
de-a fi foarte în siguranţă şi de-a pierde de
tot senzaţia de aventură este atât de plictisitor,
încât devine imposibil de suportat. Astfel că filmele,
cărţile şi poate romanele poliţiste se ocupă
de acest aspect. Sau poate că citeşti despre oameni
care divorţează în fiecare an (şi treci şi
tu, mediat, prin experienţa lor) aşa încât chiar şi
astfel de lucruri par o aventură, deşi nu este un
lucru aşa de curajos precum pare.
pag. 54-59
Salt la inceputul paginii