|
Florilegiu
din continutul site-ului (si nu numai)
Târziu Te-am iubit,
Frumuseţe atât de veche şi totuşi atât de nouă,
târziu Te-am iubit.
Si totusi Tu erai înlăuntrul meu.
Eu eram însă în afară, unde Te căutam
si dãdeam nãvalã eu, cel fără frumuseţe,
în aceste frumuseţi pe care Tu le-ai făcut.
Tu erai cu mine.
Eu nu eram cu Tine.
Sf. Augustin Confesiuni, cartea X,c.27
Misterul prezent în
inima unui om
este misterul prezent în orice inimă de om.
Nici un om nu este separat de fraţii lui
în locul în care Dumnezeu locuieşte.
Chiar în centrul inimii lui,
acolo unde este Dumnezeu şi numai Dumnezeu,
sunt
în mod paradoxal
toţi oamenii - fraţii lui
şi toate creaturile universului.
H.Le Saux, Eveil a soi, eveil a Dieu. Paris, p.79 si
66
"Bucuria este semnul cã viata a reusit".
H. Bergson
"Sufletul omenesc, spune Claudel, este ceva capabil sã ia
foc. Si totusi el nu este fãcut decât pentru aceasta. Focul
acesta poartã un nume, se cheamã bucuria sau mai exact entuziasmul,
pentru cã vine de la Dumnezeu. Acest foc îl invitã
pe om sã-si trãiascã drama vietii în toatã
intensitatea ei si sã converteascã orice experientã
- cãlãtorii, întâlniri, succese, esecuri, iubire-pasiune,
cãsãtorie - în ocazie de a se maturiza. ... Deviza
acestei bucurii? Nu împiedica muzica. Nu împiedica, sub nici
un pretext, sã se împlineascã muzica vietii tale."
Emmanuel Godo - Paul Claudel, la vie au risque de la joie
Bucuria este un cântec, o luminã, un schimb,
o strãlucire care traverseazã întreaga Biblie, din
loc în loc, de la prima pânã la ultima paginã.
Este comoara oricãrei fiinte vii, chiar cea mai lipsitã.
Orice bucurie îsi are rãdãcina în bucuria creatoare
a lui Dumnezeu cel viu si dãtãtor de viatã. El exprimã
în fiecare fiintã vitalitatea sa proprie si vibrarea bucuroasã
pentru a face din acestea o notã unicã în polifonia
universului. Aceastã bucurie fundamentalã a fost înscrisã
în genele celulelor noastre. Este "da" -ul în fata
vietii, cea mai înaltã victorie a omului asupra tuturor încercãrilor
care îl apasã, cel mai puternic mijloc de transformare. Autenticitatea
unei vieti spirituale se mãsoarã dupã gradul de bucurie
care o locuieste. Ea este deci culmea misticiii si a oricãrei împliniri.
Nu existã decât o singurã datorie: sã fii fericit,
si o singurã trãdare: sã nu fii. Atunci: dacã
a gãsi bucuria înseamnã a trãi, cum sã
devenim Bucurie?
Alphonse Goettmann-La joie:Visage de Dieu dans l'homme
(Bucuria: fatza lui Dumnezeu în om)
De la acel "Bucurã-te!", vestea adresatã
Mariei,
pânã la întâlnirea pe drumul spre Emaus,
când inima ucenicilor devine "arzãtoare",
primul si ultimul cuvânt al Evangheliei
este BUCURIE.
Stan Rougier - Aime et tu vivras
Meister Eckhart
Rugăciunea cea mai fierbinte este cu adevărat
cea mai potrivită şi mai puternică pentru a obţine
orice lucru, iar cea mai nobilă dintre toate lucrările este
cee zãmislitã de un spirit abandonat. Cu cât spiritul este
mai abandonat, cu atât rugăciunea si lucrarea sunt mai puternice,
nobile, folositoare, vrednice de laudã şi desãvârsite.
Spiritul abandonat poate totul.
Dar ce este un spirit abandonat? Un spirit abandonat
este acela care nu se tulbură de nimic, care nu este legat de nimic,
care nu şi-a legat binele său suprem de nimic altceva, care
nu ia câtuşi de puţin în seamă ceea ce este al său,
care este complet cufundat în voinţa divină şi ieşit
din sine însuşi. Nimeni nu poate îndeplini vreodată o lucrare,
oricât de umilă ar fi ea, dacă nu primeşte de acolo putere
şi tãrie.
Omul trebuie să se roage atât de înfocat,
încât să dorească nespus ca toate membrele, toate puterile sale,
ochii, urechile, gura, inima şi toate simţurile sale să-şi
dea osteneala în rugăciune şi nu trebuie să înceteze rugăciunea
mai înainte de a simţi cum se uneşte cu cel care este prezent
şi la care se roagă: Dumnezeu.
Karlfried Graf Durckheim
Destinul omului este să devină cel care poate
să exprime Realitatea transcendentă chiar în mijlocul existenţei.
Omul este cetăţean a două lumi: cea a realităţii
„existenţiale”, condiţionată, mărginită în timp
şi spaţiu, accesibilă raţiunii şi puterilor lui,
şi cea a realităţii „esenţiale”, non condiţionată
care este dincolo de timp şi spaţiu, accesibilă doar conştiinţei
noastre interioare şi inaccesibilă puterilor noastre.
Antropologia mea consideră omul ca fiinţă conştientă
de sine însuşi, suferind mai întâi de a nu fi Cel care este într-adevăr.
Este vorba despre omul care şi-a supra-dezvoltat eul existenţial
şi într-o bună zi trebuie să înveţe să-l transcendă
pentru a regăsi rădăcina lui cea mai profundă. S-ar
putea spune că omul evoluează prin cele trei feluri de „eu”:
- „micul eu” care nu vede decât puterea, securitatea, prestigiul, ştiinţa…;
- „eul existenţial” care merge mai departe
de atât. Este eul care vrea să se dăruiască
unei cauze, unei opere, unei comunităţi, unei persoane… El ştie
foarte bine să depăşească egocentrismul, acolo de
altfel, după părerea mea, îşi începe el viaţa de fiinţă
umană;
- în fine ceea ce eu numesc „eul esenţial”,
omul care spune „eu” (persoana).
„Eul esenţial”este nucleul omului
prin care acesta participă la realitatea supranaturală a Duhului
divin universal. Fiinţa esenţială este absolutul în om,
sursa libertăţii sale de persoană în care Divinul se exprimă
sub o formă individuală şi specifică în mijlocul lumii
spaţio-temporale. Fiecare om ar trebui să poată spune cu
Sfântul Pavel: „Nu mai trăiesc eu, ci Cristos trăieşte
în mine”; căci experienţa Fiinţei esenţiale este experienţa
lui Cristos prezent în noi, şi unitatea care se împlineşte la
acel moment trebuie să fie trăită ca cea a „mlădiţelor
viţei”.
Pentru mine deci, antropologia pleacă de la fiinţa conştientă,
este o antropologie a persoanei. Ar trebui adăugat acestei concepţii
legea pe care omul o poartă în el şi despre care vorbeşte
Cristos atunci când spune: „Eu sunt Calea, Adevărul şi Viaţa.”
Lucrarea pe care un om o poate face asupra sa însuşi eu o numesc
cale iniţiatică. Ea începe cu o experienţă. Experienţa
aceasta ne face să ne cunoaştem Fiinţa noastră esenţială.
O asemenea experienţă şterge odată pentru totdeauna
îndoiala că ar fi vorba de rezultatul unei cercetări metafizice,
al unei speculaţii pioase sau al unei proiecţii psihologice.
Fiinţa esenţială este o realitate a cărei experienţă
o putem face cu adevărat.
Referitor la marile experienţe plec de la cele trei disperări
ale vieţii umane: frica de moarte, disperarea vizavi de absurd şi
tristeţea în izolare. Omul confruntat cu aceste situaţii limită
se simte distrus, la limita anihilării. Şi exact acolo unde
omul, în calitate de eu existenţial, nu mai poate accepta ceea ce
trăieşte, tocmai acolo are şi şansa de a face experienţa
eliberatoare din orice angoasă, experienţa eliberatoare din
disperare şi experienţa eliberatoare din tristeţe. Tocmai
acolo aşadar omul, care este mult mai mult decât eul lui existenţial, face experienţa Fiinţei
transcendente şi imanente.
Cum ajunge el la această experienţă? Paradoxal, acceptând
ceea ce ca eu existenţial nu poate accepta. Acceptând moartea, acceptând
absurdul şi acceptând izolarea poate face el experienţa a ceea
ce este dincolo de orizontul lui existenţial. El face pe moment chiar
experienţa unei forţe în slăbiciune, a unui sens în non-sens
şi a unei iubiri în izolare.
De ce nu pot eu, cum e cazul unei flori de exemplu, să exprim Fiinţa
esenţială în manifestarea existenţială? Pentru că,
între eul condiţionat şi Fiinţa
necondiţionată există umbra. Pentru C.G.
Jung, ea este ansamblul vieţii netrăite.
Dacă omul, care pretinde că este pe cale, închide ochii pentru
a evita umbra, va veni o zi în care viaţa îi va prezenta nota de
plată. A vedea umbra este cu atât mai important în cazul unui om
de tip spiritual. Pentru că există totdeauna cele trei aspecte
ale corpului, ale sufletului şi ale duhului. Fiecare om, la naştere,
este imprimat. Adică, odată pentru totdeauna, aveţi stilul
vostru. În acelaşi timp aceasta înseamnă că ne pândeşte
pericolul de a neglija ceea ce face parte din acest dat. Trebuie deci
să vă daţi osteneala de a integra această parte a
voastră înşivă care rămâne în umbră. Fără
de care veţi fi cel care ridică mereu ochii spre cer, care poate
chiar face pe sfântul! Ceea ce este insuportabil pentru ceilalţi
pentru că, de fapt, ei au în faţa lor un om frustrat.
A fi în acord cu Fiinţa nu înseamnă a fi într-o stare de perfecţiune.
A vrea sa atingi perfecţiunea este o eroare pe care nu trebuie să
o comită cel care este pe cale. Adevărul nostru este adesea
mizerabil în raport cu idealul nostru.
A fi unit cu transcendenţa nu înseamnă că realizăm
într-o manieră perfectă „ceea ce trebuie să fie un om”
ci că avem forţa de a ne vedea în adevărul nostru de moment.
Transcendenţa nu se manifestă când depăşim nivelul
uman ci tocmai acolo unde recunoaştem acest nivel uman, atunci când
recunoaştem slăbiciunea noastră.
Richard Wurmbrand
Biblia este o stranie şi tăcută mângâiere
a Miresei de către Mire. Ea conţine cuvinte şi capitole
întregi a căror valoare n-o vede nimeni. Dar tocmai în aceasta constă
valoarea lor. Dacă o mireasă citeşte pasionată un
roman interesant, plin de detalii atractive şi înfrumuseţat
de un stil minunat, mirele rămâne nemângâiat. Dar în Biblie sunt
capitole întregi de genealogii nesfârşite şi liste de nume.
Lectura lor te plictiseşte şi pui cartea deoparte.
Acesta a fost scopul: cartea să fie pusă jos, din când în când,
iar tu să te încredinţezi îmbrăţişării îmbătătoarei
linişti, unde problemele textului încetează să mai existe.
Aveţi sărutul Lui. A te pregăti să-L primeşti
este scopul Cărţii Sfinte.
Veşnicia nu înseamnă timp nesfârşit. Aşa
ceva nu există, cum nu există spaţii fără dimensiune.
Veşnicia este o stare în care timpul nu mai există (Apocalipsa
10:6).
Nu suntem încă în veşnicie, dar putem prinde o străfulgerare
a ei, petrecând cât mai mult timp posibil în contemplaţie.
Nu vă amestecaţi în diferite probleme decât dacă sunteţi
siguri că puteţi ajuta. Luaţi seama doar; Domnul face restul.
Omul caută o relaţie autentică cu Dumnezeu
dar, pentru că voinţa Sa, atitudinea şi gândurile sale
ne sunt necunoscute, noi tremurăm la fiecare pas ca nu cumva să
le nesocotim. Această frică dispare doar atunci când trecem
de la relaţia cu Dumnezeu la posesia Sa.
Dumnezeu ne-a creat, dar nu ca pe nişte creaturi exterioare Lui Însuşi;
ci pentru a fiinţa şi a ne mişca în El (Fapte 17:28). A
dorit unirea cu noi într-o îmbrăţişare eternă şi
nu într-o dualitate: cunoscător – cunoscut. La sfârşit vor fi
respinşi cei care nu au realizat acest lucru şi au crezut că
pot rămâne doar cunoscători ai lui Dumnezeu.
Mintea firească aspiră la mărginire, acurateţe,
definiţii precise şi limite bine conturate. Ea fuge de eternitate,
unde aceste lucruri dispar. Dumnezeu preferă să comunice cu
noi în linişte.
Cuvintele exprimă doar o parte a realităţii; cea mai importantă
parte a înţelepciunii este aceea pe care cuvintele nu o pot cuprinde.
În momentul în care un suflet vorbeşte, natura sa interioară
este întinată de patimile, interesele, prejudecăţile, presupunerile
sale trecătoare sau de teatralitate. Adevărata natură a
sufletului este desacralizată prin exprimare.
Interiorul nostru este Hristos, Cel pe care hinduşii
îl numesc comoara florii de lotus.
Bătălia trebuie câştigată în interior.
(din
volumul: 100 de meditatii din inchisoare)
Charles de Foucauld
„Sã pot păstra o viaţă foarte contemplativă,
făcându-mă totul tuturor, în sensul de a-l da tuturor pe Isus."
”Lucraţi la sanctificarea lumii, … fără cuvinte, în linişte…
duceţi Evanghelia nu predicând-o cu gura ci predicând-o cu exemplul,
nu vestind-o, ci trăind-o.”
”Facem bine, nu în măsura a ceea ce spunem şi a ceea ce facem,
ci în măsura a ceea ce suntem, … în măsura în care Isus trăieşte
în noi.”
”Oamenii departe de Isus trebuie să cunoască Evanghelia, fără
cărţi şi fără cuvinte, prin vederea vieţii
mele…
Văzându-mă, trebuie să vadă ceea ce este Isus.”
”Fraţii trebuie să fie o Evanghelie vie.”
”Acesta este Trupul Meu… Acesta este Sângele Meu…
Cum ar trebui această graţie infinită a Sfintei Euharistii
să ne facă să iubim un Dumnezeu atât de bun, un Dumnezeu
atât de aproape de noi…
Cum ar trebui Sfânta Euharistie să ne facă plini de îndurare
şi buni, pentru toţi oamenii.”
”Euharistia este Isus, este cu totul Isus!...
În Sfânta Euharistie, eşti în întregime, viu, Prea-Iubitul meu Isus,
la fel de deplin cum erai în casa Sfintei Familii din Nazaret… cum erai
în mijlocul apostolilor tăi”
…Dumnezeu se dă în întregime celui care i se dă
în întregime…
Vladimir Ghika
De la un Dumnezeu al filozofilor la Dumnezeul cel Viu...
Dumnezeu despre care se vorbeste...
Dumnezeu care vorbeste...
Dumnezeu care ne vorbeste...
Dumnezeu care ne vorbeste despre El...
Dumnezeu care vorbeste pânã si în noi...
Dumnezeu dãruieste celor care dãruiesc.
Dumnezeu Se dãruieste celor care se dãruiesc.
Dacã stii sã-L pui pe Dumnezeu în tot ceea ce faci,
o sã-L regãsesti în tot ceea ce ti se întâmplã.
Viata este frumoasã prin ceea este.
Mai frumoasã încã prin ceea ce ascunde.
Dar mult mai mult încã prin ceea ce dobândeste.
Stan Rougier
Dumnezeu strigă: „Te iubesc” dar omul este liber
să întoarcă spatele acestei Iubiri. Viclenia spiritului de pervertire
este de a falsifica imaginea pe care ne-o facem despre Dumnezeu. Dumnezeu
este Cel care nu încetează să pună limite? Sau este Cel
din Ezechiel care spune: „Vei trăi. Vei înflori ca şi florile câmpului.”
Omul se află prins în cursă de spiritul înşelător.
El n-a dat crezare Iubirii. Şi noi continuăm încă şi
încă să-L înşelăm pe Dumnezeu cu falsele imagini
pe care ni la facem despre El.
Baudelaire crede a-L onora spunându-i: „Fii binecuvântat
Dumnezeul meu care dai suferinţa ca un remediu divin impurităţilor
noastre.” Cât aş dori să se termine că această imagine
de denunţător al vinovaţilor, sursa tuturor ateismelor.
Voia lui Dumnezeu nu este la originea nici unui cutremur de pământ,
nici a unei foamete, nici a unui cancer. Voia lui Dumnezeu, ne spune Isus,
nu este în infirmitatea celui orb, ci este în vindecarea lui. Voia lui
Dumnezeu rezidă în lupta pe care o duc oamenii pentru a găsi
remediul nenorocirilor lor, oamenii de ştiinţă şi
medicii imposibilului, şi atâţia asemenea abatelui Pierre, maicii
Tereza sau părintelui Ceyrac. Şi dacă ne luptăm cu
ineluctabilul, Dumnezeu ni se va alătura în durerile noastre. Pe
cruce şi Tatăl este crucificat!
Dumnezeu nu este conform schemelor raţiunii noastre.
Dumnezeu nu este la capătul unui proces de gândire, ci al unuia de
bucurie. Ce fericire!
Fără Duhul Sfânt, Dumnezeu este departe,
Cristos este un om al trecutului,
Evanghelia este o literă moartă,
Biserica o simplă organizaţie,
Misiunea o propagandă,
Comportarea creştină o morală plictisitoare.
Ne-am întrebat noi oare dacă nu cumva alergia contemporanilor noştri
faţă de anumite cuvinte ale noastre nu este cumva călcarea
în picioare a sării care şi-a pierdut gustul?
Lumea noastră modernă este îndopată de informaţii,
de programe, de organizaţii, dar adesea lipseşte suflul, lipseşte
lumina, s-a pierdut cheia. Ne lipseşte „nodul divin care leagă
lucrurile.”
Duhul Sfânt vrea să impregneze de sens tot ceea ce trăim. El
este cheia care ne permite să descifrăm ceea ce ni se întâmplă.
Dumnezeu lucrează incognito. Când eu nu mă
gândeam la El, nu era cu nimic mai puţin acolo. El nu-Şi
punea semnătura în josul apusurilor de soare sau a tandreţei
umane. Aceste realităţi îmi vorbeau de El fără ca
eu să-L recunosc sau să-L
numesc. Adesea, el era teribil de absent în spaţiile unde i s-a
atribuit rezidenţa. Cruzimea, absenţa milei, îngustimea
de spirit îl alungau mai repede decât zgomotul armei de foc alungă
o colonie de păsări! „Răutăţile
voastre au săpat un abis între voi şi Mine” (Isaia
58)
Dumnezeu nu este o Realitate
exterioară vieţilor noastre şi despre care am putea
dizerta la rece, acumulând în ceea ce Îl priveşte rezultatele unei
anchete. Sunt îmbarcat cu El în această aventură pe care o numesc
viaţa mea. Toate circumstanţele
noastre, de la conceperea noastră până la a doua naştere
(moartea) şi pentru totdeauna, sunt relaţii vii cu Dumnezeu:
indiferenţă, durerea a absenţei, imagini false care otrăvesc
relaţia, descoperire, apropieri, fugi, nepăsare, infidelităţi,
uitare, pasiune… Ca şi în jocurile din copilărie: „Căldicel-rece-gheaţă, foc…” Urzeala vieţii noastre este
cea din Cântarea Cântărilor.
Orice viaţă este o luptă a lui Iacob. Orice viaţă
se aseamănă cu marea saga a poporului lui Dumnezeu, urzeala
tuturor cărţilor din Biblie. Intre „Berechit bara Elohim” („La început
Dumnezeu a creat…”) şi „Marana Tha” (Vino, Doamne!) avem cei doi poli ai Revelaţiei
şi ai sejurului nostru pe pământ.
Maurice Zundel
A fi tramsparent pentru a nu impiedica Lumina...
Tot ceea ce nu este dat este pierdut…
Niciodată nimic mai puţin decât infinitul…
Eu nu cred în Dumnezeu… eu îl trăiesc…
Eu cred în om: dacă mergem până la capătul acestei afirmaţii,
şi dacă încercăm s-o trăim, nu va mai fi nevoie să
adăugăm nimic, căci, dacă cred într-adevăr în
om, atunci „Eu cred în Dumnezeu”
vine de la sine pentru că măreţia umană este întotdeauna,
în final, o transparenţă la Dumnezeu.
Omul nu devine cu adevărat om decât dacă este liber de sine
în întâlnirea unei Prezenţe care îl depăşeşte.
... evoluţia, oricare ar fi explicaţia care
i s-ar da, nu poate opera în mod automat această trecere
de la ceva la cineva. Aceasta este lucrarea
fiecăruia dintre noi. Ea este vocaţia, privilegiul care ne
este acordat: şi posibilitatea de a ne dărui, care este
măreţia şi demnitatea umană în exclusivitate.
Dar aceasta nu este decât o posibilitate. Nu se face de la sine, este
o trecere extrem de dificilă. Se poate chiar spune că, în anumite
privinţe, este imposibilă, atât timp când nu l-am întâlnit pe
Dumnezeul cel Viu.
Nu trebuie să ne lăsăm înşelaţi de raţiune!
Nu facultatea de a raţiona ne constituie ca oameni!
...
Raţiunea poate servi la orice, raţiunea nu se identifică
cu spiritul, căci spiritul este această putere de dăruire,
dar care, pentru a se exersa are nevoie să întâlnească pe cineva
căruia să i se dăruiască. Şi pentru că imensa majoritate a oamenilor nu găseşte
pe cineva căruia să i se dăruiască, ei nu ajung să
opereze această trecere de la ceva la cineva.
Trebuie văzută în creştinism tocmai această
măreţie a omului care este imposibil de separat vreodată
de măreţia lui Dumnezeu. Şi de aceea nimic nu răneşte
mai mult decât a vrea să-l glorificăm pe Dumnezeu în detrimentul
omului, ca şi cum numai din instituirea neantului omului ar putea
să reiasă slava lui Dumnezeu. Dar nu! Este fals!
Slava lui Dumnezeu este în măreţia omului. Iar când Dumnezeu
se arată, omul se transfigurează. Şi când Dumnezeu este
cu adevărat prezent, viaţa îşi atinge plinătatea;
şi de aceea toţi cei care sunt ucenici ai Adevăratului
Dumnezeu poartă în ei o chemare la măreţie. Este acelaşi
lucru, de fapt, cu a asculta, în adâncul nostru înşine, chemarea
Adevăratului Dumnezeu, şi de a ne îndrepta spre măreţie.
Nu putem trăi solitari. Avem nevoie de o faţă, avem nevoie
de cineva pe care să-l iubim. Nu putem dărui tandreţea
noastră unui zid. Şi, în acelaşi timp, avem nevoie de un
secret , avem nevoie să ne ştim unici, pentru că simţim
că suntem de neînlocuit.
Orice om poate astfel, ascultându-şi propriul suflet,
fiind atent la ceea ce gândeşte, la ceea ce vrea, la ceea ce iubeşte
cu adevărat, orice om poate astfel verifica cuvintele sfântului
Pavel: „În El avem viaţa, mişcarea şi fiinţa.”
Dumnezeu este o întâlnire pe care fiecare trebuie s-o facă în el
însuşi. Şi este credincios, cu adevărat, orice om care
se micşorează în faţa acestui Altul din el , care valorează
infinit mai mult decât el însuşi şi care îi este mai intim decât
sufletul lui: un nume oarecare pe care îl dă Prezenţei luminoase
care îl locuieşte. Unii îşi spun atei dar îl slujesc prin dreptatea
vieţii lor. Alţii, în schimb, îşi spun credincioşi
şi nu pun sub numele lui decât figura ridicată în slăvi
a ignoranţei lor sau a patimilor lor.
”Dumnezeu, spune Louis Massignon
atât de admirabil, Dumnezeu nu este o invenţie, ci este o descoperire.”
Lucian Cristescu
Credinţa nu e o pasăre rară, care acum,
uite-o că e, iar mâine… nu mai e. Credinţa ia fiinţă,
ca orice convingere sau simţământ, în urma unui act de cunoaştere.
În măsura în care cunosc pe cineva demn de încredere, în inima mea
se naşte un sentiment al bizuirii pe el. Ori, ca să apară
credinţa, e nevoie ca mai întâi să aibă loc un contact
nemijlocit al meu cu Domnul Hristos.
Cine caută pe cine?
Biblia ne dezvăluie mai întâi că nu omul îl caută
pe Dumnezeu, ci Dumnezeu îl caută pe om! Nu omul găseşte
şi apoi cară cu sine, în sufletul lui, pe Dumnezeu, ci chiar
invers!
Nu omul Îl poartă pe Dumnezeu cu riscul de a-L pierde, ci Dumnezeu,
în nespusa Sa îndurare şi răbdare, ne poartă pe noi! Chiar
viaţa pe care o avem acum în vine este semnul dragostei Lui. Creştinismul
nu are un Dumnezeu care Se ascunde!
În volumul Gânduri albe (Editura Cartea
Românească,1986,pag.450), poetul creştin Vasile Voiculescu
compară credinţa şi rugăciunea cu înotul. Cu cât gesturile
în apă sunt mai mari şi mai gălăgioase, cu atât înotătorul
e mai slab, mai nesigur, mai aproape de înec! Neştiutorii fac cele
mai dezordonate, zgomotoase şi grandilocvente gesturi cu braţele
sau picioarele. Însă înotul perfect se face fără opintiri.
Pluteşti aproape scufundat întreg în apă, mulându-te cu apa,
abia mişcând. Astfel e înotul serios, adevărat.
Credinţa şi rugăciunea cea adevărată sunt asemenea
acestui act de tăcută şi lină plutire. E la fel cu
această predare în puterea apelor… Cât de simplu e să te rogi!
Acela care e înotător adevărat descoperă o taină:
că nu e nevoie să scapi de apă! Căci tocmai ea te
susţine. Ea însăşi te aruncă în sus. Dacă ai
aer în tine, apa singură te scoate. Nu trebuie să te temi de
ea. E destul să te laşi în voia ei.
Frumoasă ilustrare a abandonării în dragostea lui Dumnezeu.
Ea te susţine şi e suficient să crezi, să admiţi
şi să înaintezi.
În teologia populară, rugăciunea este asociată
cu mijlocul de a scăpa din dificultăţile vieţii. Viaţa
este ca un joc, ca o partidă, şi în orice joc există reguli.
Uneori, din cauza greşelilor tale, îţi dai seama că te
afli la strâmtoare. Eşti pierdut! Şi atunci, nu-ţi mai
rămâne decât să încerci să fentezi regulile jocului şi
să scapi în mod neregulamentar din strâmtoare. Cum? Apelând la un
mijloc supranatural(supranaturalul e în afara legilor jocului), apelând
la Dumnezeu, ca să te scape El din dificultate.
Oare asta e rugăciunea? O cale de a câştiga neregulamentar?
De a sări peste rânduială? Să fie un fel de „baghetă
magică” pe care o mişti şi… de îndată se şi împlinesc
dorinţele? Te invit să intrăm în profunzime şi să
corectăm falsa imagine pe care teologia populară a strecurat-o
în gândirea noastră.
Un monah al Bisericii de Rasarit
(Lev Gillet)
În Isus Cristos, calea şi realizarea ei se identifică. Dacă
intrăm pe cale, care este Cristos, am si ajuns deja. Oricare ar fi
problema (şi nu este vorba doar de mari probleme spirituale, ci de
problemele cele mai umile şi mai zilnice), ajungem la rezolvarea
ei îmbrăţişându-l pe Isus, unindu-ne mai intim cu El. Aceasta
nu scuteşte de reflectare, nici de tehnicile adecvate, dar gândirea
noastră va opera în lumina lui Cristos.
Cutare problemă concretă (decizie importantă de luat, scrisoare
de scris, relaţii personale, sarcini profesionale etc.) mi se impune.
Ce trebuie să fac, Doamne?
Copilul meu, uneşte-te cu mine mai înainte de orice. Fii sigur
că în mine problema ta particulară este rezolvată. Dacă
într-adevăr mă vezi, vei vedea soluţia prin mine, ca prin
transparenţă. Exersează-ţi raţiunea, dar în lumina
mea, în dependenţa de inima mea.
(...)
Aici este şi cauza căderilor mele. Dacă aş fi capabil
să privesc numai la Isus, dacă nu m-aş lăsa dus să
iau în considerare pericolul sau ispita şi să încep cu ele un
fel de dialog, atunci aş putea umbla pe ape. Toate greşelile
mele au la origine o slăbire sau o dispariţie a imaginii lui
Isus.
Dar cum să ridic în faţa mea o imagine a lui Isus destul de
puternică care să învingă teama de pericol sau atracţia
păcatului? O asemenea imagine nu este opera unui minut sau a unei
zile. Ci este opera a luni de zile, a ani, a unei vieţi întregi.
O imagine în grabă, superficială, a lui Isus este ca şi
trasată pe apă. Ea se spulberă la cea dintâi briză,
la cel dintâi şoc. Trebuie ca eu să formez pe îndelete şi
în profunzime această imagine a lui Isus. Sau mai degrabă trebuie
să ajung şi să mă menţin destul de maleabil pentru
ca Isus să-şi graveze faţa lui pe inima mea.
Frumuseţea feţei Mântuitorului nu numai că atrage. Ea acţionează
şi transformă. Dacă privirea noastră interioară
este asiduă, frumuseţea lui Isus ne pătrunde, pe măsura
acestei asiduităţi.
Doamne, arată-mi faţa ta; şi toate dificultăţile
mele se vor topi ca zăpada în faţa soarelui. Contemplând faţa
ta, vom fi absorbiţi în lumina ta, înălţaţi din limpezime
în limpezime, schimbaţi în chipul tău.
Din vol: Un monah al Bisericii de Rãsãrit, "JESUS
- Simples regards sur le Sauveur")
Amedeo Cencici
Conştiinţa de a fi creaţi după
chipul şi asemănarea lui Dumnezeu este garanţia cea mai
puternică şi semnificativă a unei pozitivităţi
adânc înscrise în fiinţa noastră încă de la începutul istoriei
noastre, chiar dacă numai în germen.
E un adevăr de credinţă, pe care îl mărturisim cu
toţii, şi din care ar trebui să rezulte în chip spontan
un sens pozitiv al propriei persoane.
De unde, atunci, acea masă de oameni, chiar printre cei credincioşi
sau persoane consacrate, nesiguri, nemulţumiţi, în căutarea
unui respect de sine tot mai greu de atins? Nu cred că este pus în
discuţie adevărul de credinţă, ci, mai degrabă,
subiectul, uneori fără a-şi da seama, acordă tot mai
mare importanţă anumitor calităţi şi moduri de
a fi foarte bine cotate din punct de vedere social şi care îi atrag
stima din partea celorlalţi, uitând aproape de numele pe care Dumnezeu
i l-a dat. ca şi cum nu i-ar fi „de ajuns” că este fiu al lui
Dumnezeu pentru a se simţi pozitiv.
În acest caz, adevărul de credinţă rămâne la nivelul
inteligenţei fără să coboare în inimă şi,
cu atât mai puţin, e tradus în viaţă. Adevăr crezut
dar nu experimentat, vestit dar nu trăit.
Iată de unde vine sentimentul de frustrare şi de adâncă
insatisfacţie, în pofida reuşitelor şi a dovezilor de stimă,
care nu aduc, aşa cum am văzut, decât o mult prea scurtă
bucurie, riscând să-l facă pe om să cerşească
ceea ce posedă deja.
În schimb, cel care discerne în sine urmele asemănării divine
şi se bucură de ele află în această asemănare
speranţa că setea lui de pozitivitate poate fi pe deplin ostoită.
E doar o speranţă şi ar putea să nu se împlinească,
însă chiar şi în acest caz, purtând în inimă speranţa,
omul poate crede mai departe în sine şi poate cere de la propria-i
viaţă să fie transparenţa deplină a acelei imagini,
împlinire progresivă a germenului de pozitivitate primit în dar de
la Dumnezeu.
Abatele Pierre
...scopul vietii este acela de a-l învãta pe om sã
iubeascã.
Toţi oamenii caută în mod natural fericirea. Dar a trăi
o viaţă creştină, autentică nu înseamnă
a căuta fericirea cu orice preţ. Ci a încerca să iubeşti,
oricare ar fi preţul pe care-l vei avea de plătit.
Spun acestea, pe deplin conştient de o rătăcire pe care
se cuvine s-o evităm şi în care au căzut mulţi creştini
pioşi : aceea a dolorismului. Lucrurile
stau invers decât am fost întruna învăţaţi – meritul nu
are nimic de a face cu dificultatea. Meritul se măsoară după
iubirea cu care este săvârşită o faptă, iar nu după
cât ne costă (ca în dolorism).
Dolorismul este o nelegiuire şi o caricatură a vieţii creştine,
care constă în a căuta suferinţa, sau în a te complace
în suferinţă, sub cuvânt că Isus a suferit. Nu. Trebuie
doar să acceptăm viaţa aşa cum este, iar dacă
nu putem evita o suferinţă, atunci mai bine s-o acceptăm
cu iubire, decât să ne revoltăm sau să fugim de ea închizându-ne
în noi înşine.
Dintre toate tainele, Euharistia
este taina prin excelenţă. Este deopotrivă testamentul
lui Isus şi actualizarea prezenţei lui printre noi. Este taina
care-mi spune cel mai mult şi de care mă
simt întotdeauna profund mişcat.
Euharistia este într-adevăr taina credinţei. În absenţa
credinţei, este o simplă bucăţică de pâine. Cu
credinţă însă, devine ceva capital.
Salt la inceputul paginii |
|