[ Pagina de START ]

[ Argument ]

[ Autori ]

[ Noutati ]

[Aforismul zilei]

[ Galerie FOTO ]

[ Alte resurse ]

[ Harta site ]

[ Linkuri ]

[ Recomanda unui prieten ]
 


Despre autor:


Carl Gustav Jung ( 26 iulie 1875– 6 iunie 1961) a fost psiholog si psihiatru elvetian, fondatorul psihologiei analitice.
A facut studii de medicina generala si psihiatrie la Basel, a fost profesor la Facultatea de Medicina din Zürich si medic-sef la clinica psihiatrica universitara Burgholzli. Este cu precadere interesat de psihoterapia clinica si, concomitent, de cercetarea experimentala si teoretica. Între 1907 si 1912 colaboreaza intens cu Freud, acesta având o influenta decisiva asupra lui Jung. Este atras in special de cercetarile acestuia legate de isterie si de vise. Ruptura cu Freud este marcata de aparitia lucrarii Wandlungen und Symbole der Libido (1912), în care Jung încearca o largire a orizontului de interpretare freudian si o implicita critica a acestuia. Aceasta ruptura îl va duce la elaborarea unui sistem propriu de interpretare psihanalitica, axat pe reintroducerea culturii ca dimensiune fundamentala a omului si pe un ansamblu de concepte noi, deduse din experienta clinica.
Între 1921 si 1938 întreprinde calatorii de studii în Africa de nord, în lumea araba, la indienii pueblo din Arizona si India.
În 1935 este ales presedinte al „Societatii elvetiene pentru psihologie si domeniile conexe“.
În 1944 se creeaza la Basel catedra de „psihologie medicala“ al carei titular este Jung. În 1948, la Zurich, se înfiinteaza institutul Carl Gustav Jung, iar in 1958 „Societatea internationala de psihologie analitica“, având drept tema teoriile jungiene. Îsi petrece ultimii ani de viata la Bollingen, lânga Zurich, unde îsi redacteaza memoriile. La câteva luni dupa moartea lui apare Erinnerungen, Träume, Gedanken (Amintiri, vise, reflectii) - aparuta si in romaneste la Editura Humanitas.

Mai multe texte din scrierile lui C.G. Jung pe acest site aici



Carl Gustav Jung
(1875-1961)


Despre formarea personalităţii
(conferinţă- Viena, 1932)


Sīnt citate adesea, cu oarecare dezinvoltură, versurile goetheene:

Spun popoară, regii, sclavii
Că din cīte-n lume avem
Numai personalitatea
Este binele suprem[i]

fiind exprimată astfel părerea că ţelul cel mai īnalt şi dorinţa cea mai arzătoare a tuturora ar consta īn dezvoltarea fiinţei umane pīnă la acea deplinătate a sa, care se numeşte personalitate. «Formarea personalităţii prin educaţie» a devenit astăzi un ideal pedagogic opus celui al omului normal sau colectiv standardizat, cerut de masificarea generală, căci se ţine cont acum de faptul istoric, pe bună dreptate recunoscut, că marile īnfăptuiri, marile izbăviri din istoria universală au pornit de la personalităţi conducătoare şi niciodată de la masele inerte şi indolente care au nevoie īntotdeauna, chiar pentru mişcări minore, de demagogi. Ovaţiile naţiunii italiene se adresează personalităţii ducelui, iar cīntecele de jale ale altor naţionalităţi deplīng absenţa marelui conducător.[ii] Căutarea febrilă a personalităţii a devenit o adevărată problemă, de care sīnt preocupate astăzi multe minţi, īn timp ce odinioară numai un singur om i-a bănuit īnsemnătatea, şi anume Friedrich Schiller, īn scrisorile sale despre educaţia estetică, după a căror apariţie, literatura s-a cufundat, ca frumoasa din pădurea adormită, īntr-un somn secular. Putem fără doar şi poate afirma că Sfīntul Imperiu Ro­man al Naţiunii Germane nu i-a dat nici o atenţie lui Friederich Schiller ca educator, īn schimb, un adevărat furor teutonicus s-a năpustit asupra pedagogiei, adică asupra educaţiei copiilor, a făcut din psihologia infantilă calul său de bătaie, a īnceput să caute īn omul adult infantilul, făcīnd astfel din copilărie o stare atīt de importantă pentru viaţă şi destin, īncīt īnsemnătatea şi capacitatea creatoare a existenţei ulterioare, adulte a fost pusă complet īn umbră. Iar vremurile noastre sīnt lăudate, chiar cu exaltare, ca fiind o «epocă a copiilor». Extinderea şi răspīndirea asta nemăsurată a grădiniţei de copii echivalează cu o totală uitare a problematicii pedagogice genial intuite de Schiller. Ni­meni nu va tăgădui şi nici măcar nu va minimaliza importanţa vīrstei copilăriei; sīnt mult prea evidente traumele adesea incu­rabile produse de o educaţie absurdă primită acasă sau la şcoală şi mult prea incontestabilă necesitatea unor metode pedagogice mai raţionale. Dacă vrem īnsă īntr-adevăr să stīrpim răul de la rădăcină, atunci trebuie să ne punem īntīi şi īntīi īntrebarea: cum se face că au fost şi mai sīnt īncă aplicate metode pedagogice stupide, lipsite de orice orizont? E absolut evident că numai şi numai pentru că există educatori stupizi, care nu sunt oameni, ci automate umane de aplicat metode. Cel care vrea să educe, trebuie să fie el īnsuşi educat. Dar īnvăţatul pe de rost şi aplicarea mecanică a unor metode, practicate şi astăzi, nu constituie   o   educaţie,   nici  pentru  copil,  nici  pentru  educatorul īnsuşi. Se tot spune că unui copil trebuie să-i formăm personali­tatea prin educaţie. Admir, desigur, acest īnalt ideal pedagogic. Dar cine face educaţia aceasta? Primul loc şi cel mai important īl ocupă părinţii, oameni obişnuiţi, incompetenţi, care rămīn ei īnşişi toată viaţa copii, pe jumătate sau pe de-a-ntregul. īn defi­nitiv, se aşteaptă oare cineva ca toţi aceşti părinţi obişnuiţi să aibă  «personalitate»?  În schimb,  ne  aşteptăm,  fireşte,  la  mai mult din partea pedagogilor, a specialiştilor anume pregătiţi, cărora, de bine de rău, li s-a predat totuşi psihologia, adică punctele de vedere - de cele mai multe ori profund divergente - ale unui sistem sau ale altuia, despre felul cum se presupune a fi alcătuit un copil şi despre modul cum ar trebui tratat. Despre tinerii care şi-au dedicat viaţa profesiunii de pedagog se presupune că  ar fi, ei    īnşişi, educaţi. Dar, de bună seamă, nimeni nu presupune totodată că ei au deja, cu toţii, personalitate. Ei au avut parte, īn general, de aceeaşi educaţie deficitară ca şi copiii pe care urmează să-i educe şi au, de regulă, la fel de puţină personalitate ca şi aceştia. Modul īn care punem noi problema educaţiei suferă īndeobşte de unilateralitate, avīnd īn vedere exclusiv copilul ce urmează a fi educat şi nedīnd, īn schimb, nici o atenţie lipsei de educaţie a educatorului adult īnsuşi. Orice om cu studiile terminate se consideră gata educat sau, cu un cuvīnt, maturizat. Ba chiar trebuie să se considere aşa, să fie ferm convins de competenţa sa, spre a putea face faţă luptei pentru existenţă, īndoiala şi sentimentul nesiguranţei ar fi paralizante  şi  stingheritoare, i-ar  submina īncrederea, atīt  de necesară, īn autoritatea proprie şi l-ar face inapt pentru viaţa profesională. E de dorit să se spună despre el că e priceput şi īşi stăpīneşte domeniul şi nu că se īndoieşte de sine şi de competenţa sa. Specialistul e condamnat, fără drept de apel, la competenţă.

Toată lumea ştie că situaţia aceasta nu este ideală. Dar īn īmprejurările date, este, cum grano salis, cea mai bună cu putinţă. Nici nu ne putem īnchipui cum ar putea sta lucrurile altfel. Pur şi simplu, nu ne putem aştepta la mai mult din partea educatorului mediu decīt din partea părintelui mediu.  Dacă e un specialist bun, trebuie să ne declarăm la fel de mulţumiţi de el ca de părintele care īşi educă copiii cīt poate de bine.

Ar fi mai bine să nu aplicăm īn cazul copiilor īnaltul ideal al formării personalităţii prin educaţie. Pentru că ceea ce se īnţele­ge īndeobşte prin personalitate», adică acea deplinătate psihică bine definită, capabilă să reziste şi dotată cu forţă este un ideal al maturităţii, pe care oamenii sīnt tentaţi să-l transfere copilăriei numai  īntr-o  epocă  īn care  individul  e  īncă  inconştient  de problemele aşa-zisei maturităţi sau - mai rău - le eludează cu bună ştiinţă. Căci bănuiesc entuziasmul nostru pedagogic con­temporan de rea credinţă: se vorbeşte de copil, dar e vorba de fapt de copilul din adult. Căci īn adult se ascunde un copil, un copil veşnic[iii] aflat mereu īn devenire, niciodată īmplinit, avīnd o statornică nevoie de īngrijire, atenţie şi educaţie.. Este acea parte a personalităţii umane care doreşte să se dezvolte spre a-şi atinge deplinătatea. Dar deplinătatea aceasta e departe de omul vre­murilor noastre, ca cerul de pămīnt. Bănuindu-şi vag deficienţa, el se apucă să educe copiii şi se entuziasmează pentru psihologia  infantilă, pentru  că īi  place  să  creadă  că  īn  propria  sa educaţie şi īn dezvoltarea sa de copil trebuie să fi fost ceva īn neregulă, ceva care ar putea fi eliminat īn cazul generaţiei ur­mătoare. Deşi demnă de toată lauda, această intenţie e zădărni­cită totuşi de faptul psihologic că un adult nu poate corecta la copil o eroare căreia el īnsuşi īi este īncă supus. Copiii nu sīnt, desigur, atīt de naivi pe cīt credem. Observă imediat dacă ceva e autentic sau nu. Povestea lui Andersen cu hainele noi ale īmpăratului conţine un adevăr nemuritor. Cīţi părinţi nu m-au asigurat de intenţia lor lăudabilă de a-şi feri copiii de īncercările prin care au trebuit să treacă ei īnşişi īn copilărie. Iar cīnd īi īntrebam: «Dar sīnteţi sigur că Dvs. īnşivă aţi ieşit de sub efec­tul acelor erori?», erau foarte convinşi că īn cazul lor urmările traumei erau de mult corectate, īn realitate īnsă, nu erau. Dacă avuseseră parte īn copilărie de o educaţie prea severă, īşi răsfăţau proprii copii cu o toleranţă ce friza lipsa de gust; dacă īi chinuise faptul că īn copilărie le fuseseră ascunse anumite aspecte ale vieţii, īşi chinuiau acum la fel de rău copiii, dezvăluindu-le fără menajamente acele lucruri, dintr-o intenţie iluminatoare. Ei nu făceau, aşadar, decīt să cadă īn extrema cealaltă - fapt ce demonstrează clar modul tragic īn care se transmite păcatul stămoşesc! Asta le scăpa īnsă din vedere complet.

Toate acele lucruri pe care am vrea să le schimbăm la copii ar trebui verificate mai īntīi cu toată atenţia spre a vedea dacă nu e cumva vorba de ceva ce ar trebui schimbat, de preferinţă, la noi īnşine, de ceva ca entuziasmul nostru pedagogic, bunăoa­ră. Poate că e croit pe măsura noastră. Poate că īnţelegem greşit necesitatea educaţiei pentru că ne-ar aduce aminte, īn mod neplăcut, faptul că noi īnşine mai sīntem īncă oarecum copii şi avem īn mare măsură nevoie de educaţie.

Īn orice caz, īndoiala aceasta īşi are negreşit locul īn cazurile īn care prin educaţie se urmăreşte formarea unor «personalităţi», deja din copii. Personalitatea e un germene īn copil, un germene ce se va dezvolta treptat abia īn şi prin viaţă. Nici o personalitate nu devine manifestă fără fermitate, deplinătate şi maturitate. Aceste trei trăsături nu pot fi şi nu ar trebui să fie proprii copilului, pentru că el ar fi privat astfel de copilărie. Ar fi nefiresc de precoce, o caricatură de adult. Dar educaţia modernă produce asemenea mostre, īndeosebi īn acele cazuri īn care părinţii dau dovadă de un adevărat fanatism īn a face mereu totul spre «binele» copiilor şi din «a trăi numai pentru ei». Acest ideal atīt de des invocat īmpiedică cu cea mai mare eficienţă părinţii să se dezvolte ei īnşişi şi-i face să se simtă īndreptăţiţi să impună copiilor propriul lor «bine». Dar ce este īn realitate acest aşa-numit «bine»? Este tocmai ceea ce au negli­jat părinţii, īn cea mai mare măsură, īn propriul lor caz. īn felul acesta, copiii vor fi stimulaţi să realizeze ceea ce părinţii n-au realizat niciodată şi li se vor insufla ambiţii pe care părinţii nu şi le-au satisfăcut niciodată. Asemenea metode şi idealuri pro­duc monstruozităţi īn educaţie.

Nimeni nu poate forma prin educaţie personalitatea pe care el īnsuşi nu o are. Şi nu copilul, ci numai adultul poate ajunge să aibă personalitate, rod pe deplin maturizat al realizărilor unei vieţi trăite cu acest scop. Căci formarea personalităţii nu presupune nici mai mult nici mai puţin decīt dezvoltarea optimă a unei fiinţe individuale, particulare, īn toată deplinătatea sa. In nici un caz nu trebuie să uităm ce număr nesfīrşit de condiţii trebuie să fie īndeplinite aici. Este nevoie aici de toată viaţa unui om, cu toate aspectele sale biologice, sociale şi psihologice. Personalitatea īnseamnă realizarea perfectă a specificului īnnăscut unei fiinţe vii particulare. Personalitatea e o īnfăptuire a celui mai mare curaj de a trăi, a afirmării absolute a fiinţării individuale şi a adaptării celei mai reuşite la ceea ce e universal dat, cu condiţia maximei libertăţi a deciziei proprii. Să īndrepţi pe cineva prin educaţie spre asta, nu mi se pare a fi puţin lucru. Este, de bună seamă, cea mai dificilă sarcină pe care şi-a propus-o lumea spirituală modernă. O sarcină periculoasă, de fapt, periculoasă īntr-o măsură pe care nici Schiller īnsuşi, cel care s-a aventurat totuşi primul, īn mod profetic, īn această problemati­că, nu a bănuit-o, nici măcar cu aproximaţie. Este la fel de periculoasă ca iniţiativa cutezătoare şi nesăbuită a naturii de a lăsa femeile să nască copii. Nu ar fi oare o nelegiuită īndrăzneală prometeică sau poate luciferică dacă un supraom s-ar īncumeta să lase să se nască īn retorta lui un homunculus din care să se dezvolte cu timpul un Golem? Şi totuşi, el n-ar face decīt ceea ce face natura zi de zi. Nu există nici o monstruozitate sau diformitate umană pe care o mamă iubitoare să n-o fi hrănit la sīnul ei. Aşa cum soarele străluceşte şi peste cei buni şi peste cei răi şi aşa cum mamele poartă la sīnul lor cu aceeaşi dragoste pe fiii lui Dumnezeu ca şi pe cei ai diavolului, indiferent de ceea ce ar putea să urmeze, aşa facem şi noi parte din această stranie natură care poartă īn ea, ca mamele, imprevizibilul.

Personalitatea se dezvoltă īn cursul vieţii dintr-un substrat germinativ greu de desluşit sau chiar de nedesluşit şi abia prin faptele noastre se va vădi cine sīntem. Sīntem ca soarele ce hrăneşte viaţa pămīntului, scoţīnd la iveală tot felul de frumuseţi, ciudăţenii şi urīciuni; sīntem ca mamele ce poartă īn ele fericiri şi suferinţe necunoscute. Nu ştim dinainte ce īnfăptuiri sau nelegiuiri, ce destin, ce bine şi ce rău purtăm īn noi şi abia toamna va arăta ce a zămislit primăvara şi abia seara va desluşi lucrarea dimineţii.

Personalitatea, realizare totală a deplinătăţii fiinţei noastre, e un ideal de neatins. Dar faptul că e de neatins nu impietează asupra unui ideal, căci idealurile sīnt doar călăuze şi niciodată ţeluri.

După cum copilul trebuie să se dezvolte pentru a fi educat, personalitatea trebuie de asemenea să se desfăşoare mai īntīi pentru a putea fi supusă educaţiei. Iar aici apare deja pericolul.

Avem de-a face cu ceva imprevizibil, nu ştim cum şi īnspre ce se va dezvolta personalitatea īn devenire şi am aflat destule despre natura şi realităţile lumii pentru a fi, pe bună dreptate, cam neīncrezători. Am fost crescuţi chiar īn doctrina creştină a răului originar din natura umană. Dar şi cei care nu mai urmează doctrina creştină sīnt īn mod firesc neīncrezători şi temători īn ce priveşte posibilităţile ce zac īn străfundurile lor.  Chiar psihologi luminaţi, materialişti, ca Freud ne dau o idee foarte neplăcută despre culisele şi abisurile psihice latente ale naturii umane. De aceea, să pledezi īn favoarea dezvoltării personali­tăţii e deja, īn sine, o faptă aproape īndrăzneaţă. Dar spiritul uman e plin de  stranii contradicţii.  Avem cuvinte  de  laudă pentru «sfīnta maternitate» şi nici nu ne trece prin minte să o tragem la răspundere pentru toţi monştri umani, bunăoară criminali, psihopaţi periculoşi, epileptici, idioţi şi handicapaţi de tot felul, care au fost şi ei născuţi, totuşi, īn schimb sīntem cuprinşi  de īndoieli  profunde  cīnd  ni  se  cere  să  nu  oprim dezvoltarea liberă a personalităţii umane. «Dar atunci ar trebui să accepţi orice», se spune. Sau este repusă īn discuţie obiecţia prost inspirată a «individualismului». Niciodată individualismul nu a fost o dezvoltare firească, ci o uzurpare nefirească, o poză neadecvată şi neadaptată, im-pertinentă, care şi-a dovedit de­seori găunoşenia, chiar īn faţa celei mai mici dificultăţi, printr-o prăbuşire. Aici este vorba despre altceva.

Căci nimeni nu īşi dezvoltă personalitatea pentru că i-a spus cineva că ar fi folositor sau recomandabil să o facă. Niciodată natura nu s-a lăsat impresionată de recomandări binevoitoare. Natura, chiar cea umană, e pusă īn mişcare numai de constrīngeri care acţionează cauzal. Fără să fie nevoie, nu se schimbă nimic, şi cel mai puţin personalitatea umană. Ea este teribil de conservatoare, ca să nu spunem inertă. Doar cea mai acută nevoie o poate stīrni. Astfel īncīt nici dezvoltarea personalităţii nu ascultă de nici o dorinţă, de nici o poruncă şi de nici o jude­cată, ci numai de nevoie; īi trebuie constrīngerea motivaţionlă a destinului interior sau exterior. Orice altă dezvoltare ar fi individualism, tocmai. Şi tocmai de aceea, imputarea individualismului este o insultă trivială, cīnd se ridică īmpotriva unei dezvoltări fireşti a personalităţii.

Se spune că «mulţi sīnt chemaţi, puţini sīnt aleşi» şi vorba  aceasta e mai valabilă aici decīt oriunde; căci dezvoltarea personalităţii din substratul ei germinativ pīnă la o totală conştientă este o binecuvīntare şi totodată un blestem: prima ei consecinţă e izolarea conştientă şi inevitabilă a fiinţei individuale de nediferenţierea şi inconştienţa turmei. Asta īnseamnă īnsingurare şi nu există vreun cuvīnt mai consolator pentru asta. De asta nu ne scapă nici cea mai reuşită adaptare, nici cea mai perfectă integrare īn anturajul dat, nici familia, nici societatea şi nici vreo poziţie bună. Dezvoltarea personalităţii este o şansă ce nu poate fi plătită decīt scump. Cel care vorbeşte cel mai mult despre dezvoltarea liberă a personalităţii, se gīndeşte cel mai puţin la acele consecinţe ce ar putea descuraja deja īn sine şi cīt se poate de profund, spiritele mai slabe.

Dar dezvoltarea personalităţii mai īnseamnă şi altceva decīt frica pură şi simplă de avortoni odioşi sau de īnsingurare, ea īnseamnă şi fidelitate faţă de legea proprie.

Pentru cuvīntul fidelitate aş prefera să folosesc aici cuvīntul    grecesc al Noului Testament, şi anume (text īn greacă), care a fost tradus eronat prin credinţă, cīnd el īnseamnă, de fapt, īncredere, loialitate plină de īncredere. Fidelitatea faţă de legea proprie īnseamnă īncredere īn legea aceasta, īnseamnă o stăruinţă plină de loialitate şi o speranţă plină de īncredere şi totodată o atitudine de felul celei pe care ar trebui să o aibă omul religios faţă de Dumnezeu. Şi iată că aici devine clar ce dilemă teribilă prin consecinţele sale grave se desprinde din culisele problemei noa­stre; căci personalitatea nu are cum să se desfăşoare fără să-ţi alegi conştient, printr-o decizie morală conştientă, calea proprie. Nu numai motivaţia cauzală, nevoia, ci şi decizia morală conştientă trebuie să-şi aducă prinosul de forţă procesului dezvoltării personalităţii. Dacă ar lipsi prima, adică nevoia, atunci aşa-numita dezvoltare ar fi doar o acrobaţie a voinţei; dacă ar lipsi cea de-a doua, adică decizia conştientă, atunci dezvoltarea s-ar īmpotmoli īntr-un stupid automatism incon­ştient. Dar nu te poţi hotărī moral pentru propria ta cale decīt dacă o consideri cea mai bună. Dacă vreo altă cale este considerată mai bună, atunci īn locul propriei personalităţi este trăită şi totodată dezvoltată calea aceea. Celelalte căi sīnt convenţiile de natură morală, socială, politică, filozofică şi religioasă. Faptul că aceste convenţii sīnt mereu īn floare īntr-o formă sau alta dove­deşte că majoritatea covārşitoare a oamenilor nu-şi aleg calea proprie, ci aleg convenţia şi, ca urmare, nu se dezvoltă ei īnşişi, ci dezvoltă o metodă şi totodată ceva colectiv, īn detrimentul deplinătăţii proprii.

Aşa cum viaţa psihică şi socială a oamenilor este, la nivel primitiv, exclusiv o viaţă de grup, īnsoţită de un mare grad de inconştienţă a individului, aşa şi procesul de dezvoltare istorică ulterior este şi va rămīne, de bună seamă, o chestiune colectivă. De aceea cred īn convenţie ca necesitate colectivă. Ea este īnsă un expedient şi nu este un ideal, nici sub raport etic, nici sub raport religios, deoarece respectarea ei īnseamnă īntotdeauna o renunţare la deplinătatea proprie şi o dezertare din faţa ultime­lor consecinţe ale dezvoltării proprii.

Iniţiativa dezvoltării personalităţii este de fapt un act temerar, lipsit de popularitate, o deviere antipatică de la drumul comun, o excentricitate egoistă de eremit, judecind după impresia celui ce o priveşte din exterior. De aceea, nu e de mirare că, dintotdeauna, numai cei puţini au luat-o pe calea acestei stranii aventuri. Dacă ar fi fost cu toţii nişte smintiţi, i-am putea exclude din orizontul interesului nostru ca pe nişte (text îngreacã) ca pe nişte «persoane particulare» din punct de vedere spiritual. Din nefericire īnsă, personalităţile sīnt de regulă eroii legendari ai omenirii, admiraţi, īndrăgiţi, adoraţi, adevăraţi fii de zei cu nume «nemuritoare īn veac». Ei sīnt adevărata floare şi adevăratul rod, seminţele fecunde ale arborelui umanităţii. Referirea la personalităţile istorice explică īndeajuns de ce formarea per­sonalităţii e un ideal şi de ce imputarea individualismului e o insultă. Măreţia personalităţilor istorice nu a constat niciodată din supunerea lor necondiţionată la convenţii, ci dimpotrivă, din salutara lor independenţă de convenţii. Personalităţile s-au ridicat ca nişte piscuri deasupra maselor cramponate de spaime colective, de convingeri, legi şi metode şi şi-au ales calea pro­prie. Iar omului obişnuit i s-a părut īntotdeauna ciudat că o că­rare īngustă şi prăpăstioasă ce duce īn necunoscut ar fi de pre­ferat căilor bătute, cu ţeluri bine cunoscute. Iată de ce s-a crezut īntotdeauna că īntr-un asemenea om, dacă nu e nebun, sălăşluieşte totuşi un demon sau un zeu; căci miracolul acesta că unul poate să facă altfel decīt a făcut dintotdeauna omenirea nu putea fi explicat decīt printr-o īnzestrare cu forţe demonice sau spirit divin, īn definitiv, ce altceva ar putea ţine īn cumpă­nă apăsarea īntregii omeniri şi a veşnicei obişnuinţe? De aceea au eroii dintotdeauna atribute demonice, īn concepţia nordică, aveau ochi de şarpe, alţii aveau un demon al lor, erau vrăjitori sau aleşi ai zeului. Toate aceste atribute, la care s-ar mai putea adăuga felurite altele, arată că pentru omul obişnuit, personalitatea proeminentă este un fenomen supranatural, am putea spune, un fenomen ce nu poate fi explicat decīt prin intervenţia unui factor demonic.

Ce anume determină, pīnă la urmă, un om să-şi aleagă calea proprie şi să se ridice deasupra identităţii cu masele, ca deasu­pra unor vălătuci de ceaţă? Nevoia nu poate fi, pentru că nevoi au mulţi şi ei se refugiază cu toţii īn convenţii. Decizia morală nu poate fi, pentru că, de regulă, oamenii se decid pentru con­venţii. Dar atunci ce anume īnclină cumpăna īnspre neobişnuit?

Este ceea ce se numeşte chemare; un factor iraţional care īmpinge īn mod fatal spre emanciparea din gregaritate şi din căile ei bătătorite. Adevărata personalitate are īntotdeauna chemare şi crede īn ea, are pistis faţă de ea, ca faţă de divinitate, deşi, cum ar spune omul obişnuit, nu este vorba decīt de simţămīntul unei chemări individuale. Dar această chemare acţionează ca o lege divină, de la care nu poate exista abatere. Faptul că mulţi pier pe calea lor proprie nu īnseamnă nimic pentru cel care are chemare. El trebuie   să asculte de legea sa proprie, ca şi cum ar fi un demon ce-l īndeamnă spre căi noi, ciudate. Cel care are chemare, aude chemarea vocii sale lăuntrice şi e determinat de această chemare. Tocmai de aceea spune credinţa populară că are un demon al lui, care īl sfătuieşte şi căruia trebuie să-i īndeplineas­că poruncile. Un binecunoscut exemplu de acest fel e Faust, iar un caz istoric e daimonia lui Socrate. Şamanii primitivi au cīte un duh de şarpe, iar Esculap, patronul medicilor, era reprezen­tat prin şarpele epidauric. El mai avea şi un demon al lui, pe cabirul Telesphoros, care-i dicta, respectiv īi sugera, reţetele.

Să ai chemare īnseamnă, ca sens originar: să fii chemat de o voce. Cele mai frumoase exemple de acest fel le găsim īn mărturiile profeţilor din Vechiul Testament. Iar faptul că nu e vorba doar de un faţon de parler antic e dovedit de mărturiile unor personalităţi istorice ca Goethe sau Napoleon, pentru a aminti doar două exemple apropiate, de oameni care nu au făcut un secret din faptul că se simţeau chemaţi.

Dar chemarea sau simţămīntul chemării nu este īn nici un  caz prerogativa marilor personalităţi, ci şi a celor mai mici, pīnă la cei mărunţi; doar că pe măsură ce scade mărimea, chemarea devine mai nebuloasă şi mai inconştientă. E ca şi cīnd vocea demonului interior s-ar trage īndărăt, tot mai departe şi ar vorbi mai rar şi mai nedesluşit. Căci cu cīt e mai măruntă persona­litatea, cu atīt mai nedeterminată şi mai inconştientă devine şi pīnă la urmă se pierde prin nediferenţiere īn societate, renun-ţīnd astfel la propria sa deplinătate şi dizolvīndu-se īn plenul grupului. Locul vocii lăuntrice e luat atunci de vocea grupului social şi a convenţiilor sale, iar locul chemării - de necesităţile colective. Dar nu sīnt puţini cei cărora li se īntīmplă să fie che­maţi de vocea individuală chiar şi īn această stare social-inconştientă, fiind astfel imediat diferenţiaţi de ceilalţi şi văzīndu-se puşi īn faţa unei probleme despre care ceilalţi nu ştiu nimic. De cele mai multe ori, e cu neputinţă să-i explici omului de alături ce s-a īntīmplat, deoarece īnţelegerea lui e īmprejmuită de zidurile celor mai puternice prejudecăţi. «Eşti ca toţi ceilalţi», «aşa ceva nu există» sau dacă există e, fireşte, «patologic» şi īn plus cīt se poate de inoportun, e o «teribilă aroganţă să pretinzi că aşa ceva ar putea avea importanţă» şi, mai mult, «nu e decīt psihologie». Tocmai această ultimă obiecţie se bucură īn ziua de azi de o foarte mare popularitate. Provine dintr-o stranie sub­apreciere a psihismului, care e privit, se pare, ca ceva arbitrar, strict personal şi, deci, ca pură deşertăciune şi asta, īn mod paradoxal, īn ciuda marelui entuziasm pentru psihologie. In­conştientul nu e, totuşi, decīt o «fantezie»! S-a «inventat», pur şi simplu, ceva ş.a.m.d. Te simţi ca un magician care face psihis­mul să apară şi să dispară prin vrăji, dīndu-i o formă sau alta, după cum īi vine cheful. Sīnt negate cele incomode, sīnt subli­mate cele nedorite, se explică spaimele, se corectează erorile şi la urmă se crede că toate s-au aranjat perfect. Doar că a fost uitat principalul, şi anume faptul că psihismul e doar īn mică parte identic cu conştientul şi cu artificiile lui de magician şi īn mult mai mare parte este un fapt inconştient, care rămīne, tare şi greu ca granitul, imobil şi inaccesibil şi care, plăcīndu-i legile nebănuite, ne poate răsturna oricīnd. Giganticele catastrofe de care sīntem ameninţaţi noi acum, nu sīnt fenomene ale naturii fizice sau biologice, ci fenomene psihice. Noi sīntem īn mod īnspăimīntător ameninţaţi de războaie şi revoluţii, care nu sīnt nimic altceva decīt epidemii psihice. Se poate īntāmpla oricīnd ca milioane de oameni să cadă pradă unei himere şi atunci vom avea iarăşi un război mondial sau o revoluţie pustiitoare, īn loc să fie expus sălbăticiei animalelor, prăbuşirii stīncilor sau revăr­sării apelor, omul e expus acum dezlănţuirii elementelor lui psihice. Psihismul e o mare putere, care īntrece cu mult toate puterile pămīntului. Iluminismul care a epurat natura şi insti­tuţiile umane de zei, a scăpat din vedere un Zeu al Groazei, care sălăşluieşte īn suflet. Frica de Dumnezeu īşi are locul, mai mult ca oriunde, īn faţa zdrobitoarei forţe a psihismului.

Toate acestea sīnt, totuşi, pure abstracţiuni. Oricine ştie că intelectul nostru, cel cu o mie de feţe, poate spune şi aşa şi complet altfel. Dar este totuşi altceva cīnd acel psihism obiectiv, tare ca granitul şi greu ca plumbul iese īn calea individului, ca trăire interioară, şi-i spune cu voce desluşită: «Aşa este şi aşa a fost să fie». Atunci individul se simte decis, exact ca grupul social cīnd e vorba de război, revoluţie sau altă himeră. Nu degeaba strigă tocmai epoca noastră după personalitatea salvatoare, adică după cel care se distinge sustrăgīndu-se atotputerniciei colectivului şi se eliberează astfel, sufleteşte cel puţin, şi aprinde pentru ceilalţi un far dătător de speranţe care vesteşte că măcar unuia i-a reuşit să scape de fatala identitate cu sufletul colectiv. Căci grupul nu are, din pricina inconştienţei sale, libertate de decizie, drept care psihismul lucrează īn el ca o lege neīnfrīntă a naturii. Şi atunci, evenimentele īncep să se īnlănţuie cauzal şi cursul lor nu mai poate fi oprit decīt de o catastrofă. Ori de cīte ori simte pericolul psihismului, poporul tīnjeşte după un erou, după un īnvingător de balauri şi de aceea strigă după personalitate.

Dar ce are de-a face personalitatea individuală cu nevoia celor mulţi? Īn primul rīnd, face oricum parte din popor ca īntreg şi e la fel de expus ca toţi ceilalţi forţei ce pune īn mişcare īntregul. Singurul lucru prin care se deosebeşte de ceilalţi este chemarea sa. Este chemat de acel psihism atotpu­ternic şi a toate stăpīnitor, care e nevoia poporului său. Dacă ascultă vocea, e distins şi izolat, pentru că s-a decis să urmeze legea ce i s-a impus lăuntric. Toate chemările vor deveni «legea lui proprie». El īnsuşi ştie foarte bine şi trebuie să ştie bine că asta este de fapt legea īn genere, chemarea īn genere, la fel de puţin a sa «proprie» ca leul care īl răpune, deşi acesta e totuşi, fără īndoială, leul care īl ucide pe el şi nu vreun alt leu. Numai īn acest sens poate vorbi de chemarea «sa», de legea «sa».

Deja prin hotărīrea de a pune calea sa proprie mai presus de     sos orice altă cale, el şi-a īndeplinit īn mare parte misiunea izbăvi­toare pentru care a fost chemat. A anulat, pentru sine īnsuşi, valabilitatea tuturor căilor celorlalte. A pus legea sa mai presus de toate convenţiile şi şi-a īnlăturat astfel din drum tot ceea ce marele pericol nu numai că nu īmpiedică, ci aduce chiar cu sine. Căci convenţiile īn sine sīnt mecanisme neīnsufleţite, care nu pot niciodată surprinde decīt aspectele de pură rutină ale vieţii. Viaţa creatoare transcende mereu convenţia. Aşa se face că atunci cīnd rutina vieţii, sub forma convenţiilor tradiţionale, predomină, trebuie să urmeze o izbucnire a forţelor creatoare. Această izbucnire nu este īnsă catastrofală decīt ca fenomen de masă şi niciodată īn individul care se supune īn mod conştient acestor forţe superioare şi īşi pune toată priceperea īn slujba lor. Mecanismul convenţiei īi ţine pe oameni īn inconştienţă, pentru ca ei să poată umbla, ca sălbăticiunile, pe vechile lor cărări, fără să aibă nevoie să ia decizii conştiente. Fină şi īn cazul celor mai bune convenţii, acest efect imprevizibil este de neevitat, dar reprezintă totuşi un pericol īngrozitor. Pentru că, de īndată ce intervin situaţii noi, neprevăzute de vechile convenţii, la omul ţinut īn inconştienţă se instalează, ca la animal, panica, cu toate urmările ei imprevizibile.

Dar personalitatea nu se lasă cuprinsă de panica celui abia trezit la realitate, pentru că a depăşit deja momentul groazei. S-a copt pentru schimbarea vremurilor şi este, fără s-o ştie şi fără să vrea, călăuză.

Sigur că toţi oamenii sīnt egali īntre ei, căci altfel nu ar putea fi supuşi aceloraşi iluzii, iar substratul sufletesc pe care se īntemeiază conştiinţa individuală este desigur pretutindeni ace­laşi, căci altfel oamenii nu s-ar putea īnţelege īntre ei. Astfel īncīt, nici īn acest sens personalitatea şi alcătuirea sa psihică caracteristică nu sīnt ceva unic şi irepetabil īn felul lor. Unică īn felul ei este numai individualitatea personalităţii, ca orice altă individualitate. Nu este prerogativa absolută a omului genial să devină o personalitate. Ba mai mult, el poate fi genial fără să aibă sau fără să fie o personalitate, īntrucīt fiecare individ are legea vieţii sale, īnnăscută lui, fiecare are, teoretic, posibilitatea să urmeze, īnainte de toate, această lege şi să devină astfel o personalitate, adică să-şi atingă deplinătatea. Dar cum viul există numai sub forma unităţilor vii, adică a indivizilor, legea vieţii tinde īntotdeauna, pīnă la urmă, spre o viaţă trăită individual. Deşi psihismul obiectiv, pe care, īn fond, nu-l putem gīndi altfel decīt ca pe un dat universal şi uniform, constituie o premiză psihică identică pentru toţi oamenii, el trebuie, de īn­dată ce vrea să se manifeste, să se individueze, căci nu are nici o altă cale de ales decīt cea a exprimării printr-un individ parti­cular. Dacă se īntīmplă totuşi să se īnstăpīnească pe un grup, atunci duce īn mod inevitabil la catastrofă şi asta pentru sim­plul motiv că a acţionat exclusiv inconştient, neasimilat de nici un conştient şi s-a impus tuturor condiţiilor celorlalte, anterior existente, ale vieţii.

Numai cel care poate spune da, īn mod conştient, puterii chemării lăuntrice cu care e confruntat, devine o personalitate; cel care i se supune pur şi simplu, e prins īn cursul orb al evenimentelor şi nimicit. Măreţia de izbăvitor a oricărei personalităţi adevărate stă tocmai īn faptul că se jertfeşte printr-o decizie liber consimţită chemării sale şi că traduce conştient īn realitatea sa individuală tocmai acel lucru care, trăit de grup īn mod inconştient, n-ar duce decīt la nenorocire.

Istoria ne-a păstrat un exemplu dintre cele mai strălucite pentru viaţa şi rostul unei personalităţi, prin viaţa lui Cristos. Cultul roman al cezarului, care nu-1 privea numai pe īmpărat, ci pe fiecare roman īn parte - «civis romanus sum» - şi-a găsit contrapartea īn creştinism, care, īn treacăt fie spus, a fost singu­ra religie cu adevărat urmată de romani. Ori de cīte ori cultul cezarului şi creştinismul s-au īnfruntat reciproc, opoziţia lor a devenit vădită. Dar după cum ştim din Evanghelii, şi anume din referirile la evoluţia psihică a personalităţii lui Isus, opoziţia aceasta a jucat un rol hotărītor chiar şi īn sufletul fondatorului religiei creştine. Episodul ispitirii ne arată clar ce fel de putere psihică a avut de īnfruntat Isus: cel care 1-a dus serios īn ispită īn pustie a fost demonul puterii, caracteristic psihologiei acelor vremuri. Acest demon era psihismul obiectiv care ţinea ca sub o vrajă toate popoarele Imperiului Roman; de aceea a şi promis lui Isus toate īmpărăţiile pămīntului, ca şi cīnd ar fi vrut să facă din el un adevărat cezar. Urmīndu-şi vocea lăuntrică, chemarea şi menirea, Isus s-a expus de bunăvoie atacului himerei impe­rialiste care-i īnsufleţea pe toţi - īnvingători şi īnvinşi. A cu­noscut astfel natura psihismului obiectiv care adusese īntreaga lume īntr-o stare suferindă şi provocase acel dor de mīntuire ce-şi găsea expresia şi la poeţii pagini. Acest atac psihic, pe care 1-a lăsat īn mod conştient să acţioneze asupră-i, nu 1-a reprimat şi nici nu s-a lăsat reprimat de el, ci 1-a asimilat. Şi aşa, din cezarul stăpīnitor al lumii a luat naştere o regalitate spirituală, iar din imperiul roman - o īmpărăţie universală, nelumească a lui Dumnezeu. Cum īntreg poporul iudeu aştepta drept mesia un erou cu puteri imperialiste şi forţă politică, Cristos şi-a īnde­plinit chemarea mesianică mai mult pentru lumea romană decīt pentru naţiunea sa, relevīnd omenirii vechiul adevăr că acolo unde e stăpīnă puterea, nu există iubire, iar acolo unde e stăpī-nă iubirea, nici o putere nu rezistă. Religia iubirii era o replică psihologică perfectă la demonia romană a puterii. Exemplul   lui   Cristos   ilustrează cel mai bine, cred, afirma­ţiile   mele   abstracte   de   mai   sus.   Această   viaţă,  după   toate aparenţele unică īn felul ei, a devenit un simbol sfīnt tocmai pentru că e prototipul psihologic al singurei vieţi ce are sens, īn speţă al unei vieţi ce năzuieşte spre realizarea individuală, adică absolută şi necondiţionată, a propriei sale legi caracteristice, īn acest sens, putem exclama ca Tertulian: «Anima naturaliter christiana!».[iv] Zeificarea lui Isus, precum şi a lui Buddha, nu sīnt surprin- sa. zătoare, ci sīnt dovezi concludente ale enormei preţuiri ce o acordă omenirea acestor eroi şi totodată idealului formării personalităţii. Cīnd se spune că preponderenţa oarbă şi distru­gătoare a puterilor colective absurde ar fi alungat acum īn planul al doilea idealul personalităţii, este vorba doar de o re­voltă trecătoare īmpotriva puterii covīrşitoare a istoriei. Dacă prin tendinţele revoluţionare, anistorice şi deci aculturale ale noii generaţii, tradiţia va fi īn suficientă măsură distrusă, atunci se vor căuta şi se vor găsi iarăşi eroi. Pīnă şi bolşevismul, care nu lasă nimic de dorit ca radicalism, 1-a īmbălsămat pe Lenin şi a făcut din Karl Marx un mīntuitor. Idealul personalităţii este o trebuinţă imprescriptibilă a sufletului omenesc, cu atīt mai fana­tic susţinută, cu cīt mai nepotrivit e fundamentată. Da, chiar cultul cezarului a fost un cult al personalităţii prost īnţeles, iar protestantismul modern, a cărui teologie critică a īmpuţinat tot mai mult divinitatea lui Cristos, şi-a găsit un ultim refugiu tocmai īn personalitatea lui Isus.

Da, ceva mare şi tainic īnconjură ceea ce se numeşte «personalitate». Tot ce se poate spune despre ea este, īn mod ciudat, mereu nesatisfăcător şi inadecvat, iar discuţia e mereu ameninţată de pericolul de a se pierde īntr-o vorbărie pe cīt de exaltată, pe atīt de goală de sens. Însuşi conceptul de personalitate este, īn limbajul comun, un cuvīnt atīt de vag şi de prost definit, īncīt abia dacă s-ar găsi două minţi care să-i dea acelaşi īnţeles. Cīnd propun aici un anumit mod de a-l īnţelege, nu-mi īnchipui că ar fi spus astfel ultimul cuvīnt. Aş privi mai degrabă tot ce am spus aici doar ca pe o īncercare de a aproxima problema personalităţii, fără pretenţia de a o şi rezolva. De fapt, aş concepe īncercarea mea mai curīnd ca pe o descriere a problemei psihologice a personalităţii. Mijloacele obişnuite ale psihologiei şi paleta sa de culori dau greş puţin aici, exact ca īn cazul problemei omului genial sau creator. Deducerea din ereditatea familială sau din condiţiile mediului nu izbuteşte pe deplin: romanţa copilăriei, atīt de īndrăgită azi, sfīrşeşte - delicat spus - īn impropriu; iar explicarea prin necesitate - lipsa banilor, boală ş.c.l. - rămīne īmpotmolită la nivelul celor ex­terioare. Mai intervine īntotdeauna ceva iraţional, ceva neraţio-nalizabil, un deus ex machina sau un asylum ignorantiae , bine cunoscute moduri de a-l supranumi pe Dumnezeu. Problema pare să tindă aici spre o zonă extraumană, pentru care s-a fo­losit īntotdeauna cīte un nume de zeu. După cum s-a văzut, a trebuit să pomenesc şi eu vocea lăuntrică, chemarea, menirea şi să o definesc ca pe un puternic psihism obiectiv, spre a o ca­racteriza aşa cum acţionează īn personalitatea īn devenire şi aşa cum  apare   şi  īn  mod   subiectiv,  cīteodată.   Mefisto  nu  este personificat īn Faust doar pentru că se obţine astfel un efect scenic sau dramatic mai mare decīt dacă Faust s-ar moraliza singur sau şi-ar invoca singur diavolul.  Primele cuvinte  din īnchinare: «V-apropiaţi din nou, figuri şovăitoare», sīnt mai mult decīt  un efect  estetic.  Sīnt,  ca  şi concretismul  diavolului,  o mărturie  a  obiectivitătii trăirii psihice,  o  declaraţie  timidă  a faptului că a fost chiar aşa, nu din dorinţe, temeri sau păreri subiective, ci oarecum de la sine. Sigur, numai un nătărău s-ar putea gīndi la fantome, dar de sub suprafaţa conştientei diurne raţionale pare să pīndească pretutindeni ceva de genul unui nătărău primitiv.

De aici veşnica īndoială dacă psihicul aparent obiectiv este īntr-adevăr obiectiv sau dacă nu e pīnă la urmă o īnchipuire. Dar se pune atunci, imediat, problema: mi-am īnchipuit oare intenţionat aşa ceva sau mi-a fost īn-chipuit? E  o problemă similară cu cea a neuroticului care suferă de un carcinom īn­chipuit. El ştie şi i s-a spus de o mie de ori că e vorba de o īn­chipuire şi vine să mă īntrebe timid: «Da, dar cum se face totuşi că īmi īnchipui aşa ceva? Doar nu o vreau.» Iar răspunsul este următorul: ideea carcinomului i s-a īnchipuit lui, fără ca el să o fi permis sau s-o fi ştiut dinainte. La baza acestui proces stă faptul că īn inconştientul lui are loc o creştere, o «proliferare», pe care nu şi-o poate conştientiza. El e īnfricoşat de această activitate. Cum este īnsă pe deplin convins că īn interior, īn propriul lui suflet, nu poate fi totuşi nimic despre care el să nu ştie, e nevoit să coreleze această frică tocmai cu un carcinom organic, chiar dacă ştie că acesta nu există. Iar dacă i s-ar face totuşi frică de carcinom, oricum o sută de medici 1-ar asigura că frica īi este complet neīntemeiată. Aşa īncīt, nevroza este un refugiu din faţa activităţii lăuntrice obiective a sufletului sau o īncercare cam scump plătită de a se sustrage vocii lăuntrice şi totodată chemării. Căci «proliferarea» aceasta este acea activitate obiectivă, independentă de orice liber arbitru conştient, a sufle­tului, care ar vrea să vorbească, prin vocea lăuntrică, conştien­tului, spre a călăuzi omul spre deplinătatea sa. In spatele răs­tălmăcirii neurotice se ascunde chemarea, destinul şi devenirea personalităţii, realizarea deplină a voinţei de a trăi īnnăscute individului. Neuroticul este omul fără amor fati; el se pierde pe sine şi niciodată nu poate spune cu Nietzsche:[v] «Nicicīnd nu se ridică omul mai sus decīt atunci cīnd nu ştie īncotro īl va mai duce destinul».

Īn măsura īn care, infidel propriei sale legi, omul nu devine o personalitate, el īşi pierde rostul vieţii. Din fericire īnsă, marii majorităţi a oamenilor, prea buna şi prea răbdătoarea natură nu le-a adus pe buze īntrebarea fatală privind rostul vieţii. Iar unde nimeni nu īntreabă, nimeni nu trebuie să răspundă.

Frica de carcinom a neuroticului este, aşadar, īndreptăţită, nu este o īnchipuire, ci expresia logică a unei stări sufleteşti care, inaccesibilă voinţei şi īnţelegerii, există totuşi īn zona extra-conştientă. Dacă neuroticul s-ar duce să stea īn pustie cu sine īnsuşi şi şi-ar asculta, īn singurătate, interiorul, atunci ar auzi poate ce spune vocea lăuntrică. Dar de regulă, omul civilizat, hipercultivat, e complet incapabil să perceapă adevărul vocii, adevăr neconfirmat de nici o doctrină. Primitivii sīnt īn mult mai mare măsură dotaţi pentru asta. Şamanii, cel puţin, dat fiind că toate acestea ţin chiar de arsenalul lor profesional, se pricep să vorbească cu spirite, arbori şi animale sau, mai bine zis, să īntīlnească sub forma acestor personificări psihismul obiectiv, non-eu-l psihic.

Deoarece nevroza este o tulburare de creştere a personalităţii, noi, medicii psihiatri, sīntem constrīnşi chiar prin cerinţele meseriei să ne ocupăm de problema, aparent īndepărtată, a personalităţii şi a vocii lăuntrice. In psihoterapia practică, aceste fapte psihice, de altfel atīt de vagi şi atīt de des degenerate īn frazeologie, se ivesc din obscuritatea necunoaşterii şi se apropie de domeniul vizibilului. Totuşi, acest lucru se īntīmplă extrem de rar īn mod spontan, ca la profeţii Vechiului Testament; de regulă, aceste stări psihice care provoacă tulburarea nu pot fi conştientizate decīt cu multă trudă. Dar conţinuturile ce ies la lumină atunci corespund perfect «vocii lăuntrice» şi constituie chemarea  destinului  care,  preluată  şi  integrată  de  conştient, aduce cu sine dezvoltarea personalităţii.

Aşa cum efectul social al marii personalităţi e unul eliberator, izbăvitor, reformator şi tămăduitor, aşa şi naşterea propriei personalităţi are un efect salutar asupra individului. E ca şi cum un curent pierdut pe un braţ lăturalnic īnmlăştinat şi-ar fi regă­sit brusc matca sau ca şi cum piatra care zăcea pe o sămīnţă īncolţită ar fi fost dată la o parte pentru ca vlăstarul să poată purcede la creşterea sa firească.

Vocea lăuntrică e vocea unei vieţi mai pline, a unui conştient mai larg, mai cuprinzător. Tocmai de aceea coincide, īn sens mitologic, naşterea eroului sau renaşterea simbolică cu răsăritul soarelui, pentru că devenirea personalităţii este echivalentă cu o sporire a conştientei. Din acelaşi motiv sīnt īnzestraţi cei mai mulţi eroi cu atribute solare, iar momentul naşterii marii lor personalităţi este numit iluminare.

Frica de vocea lăuntrică, resimţită de majoritatea oamenilor  normali nu e aşa de copilărească cum īşi īnchipuie unii. Conţinuturile cu care e confruntat conştientul, īn īngrădirea lui, nu sīnt nicidecum inofensive, după cum arată exemplul clasic al creştinismului sau trăirea mana, la fel de semnificativă, din legenda lui Buddha, ci reprezintă de regulă tocmai pericolul care este specific individului īn cauză. Vocea lăuntrică vine să ne aducă ceva ce nu e bun, ba e chiar rău. Şi aşa şi trebuie să fie, īn primul rīnd pentru că nu sīntem atīt de inconştienţi de virtu­ţile noastre ca de viciile noastre şi apoi pentru că de cele bune suferim mai puţin decīt de cele rele. Vocea lăuntrică aduce conştientului, după cum am mai arătat, acel lucru de care suferă īntregul, adică poporul căruia īi aparţinem sau omenirea din care facem parte. Dar prezintă răul acesta īntr-o formă individuală, astfel īncīt la īnceput s-ar zice că tot acest rău ar fi doar o particularitate a caracterului individual. Vocea lăuntrică vine să ne prezinte răul īntr-un mod profund ispititor spre a ne determina să-i sucombăm.  Dacă nu i ne supunem īn parte, atunci nimic din acest rău nu intră, aparent, īn noi şi atunci nici nu poate avea loc vreo īnnoire sau vreo māntuire. (Numesc răul vocii lăuntrice «aparent», ceea ce sună prea optimist.) Dacă eu-l se   supune  complet  vocii  lăuntrice,  atunci  conţinuturile   sale acţionează ca tot atīţia diavoli, adică urmează o catastrofă. Dar dacă eu-l se supune numai īn parte şi izbuteşte, prin stăpīnire de sine, să nu se lase complet īnghiţit, atunci poate asimila vocea şi atunci se dovedeşte că răul era doar un rău părelnic, īn realitate īnsă un aducător de mīntuire şi iluminare. Caracterul vocii lăuntrice este «luciferic» īn sensul cel mai propriu şi mai strict al cuvīntului şi de aceea pune omul īn faţa unor decizii morale ultime, fără de care īnsă el nu ar putea ajunge nicicīnd la conştientă şi nu ar căpăta nicicīnd personalitate, īn vocea lăuntrică se amestecă adesea indecelabil mizerabilul cu sublimul,  supremul bine cu supremul rău,  adevărul adevărat cu minciuna sfruntată, stīrnind un abis de rătăciri, amăgiri şi disperări.

Este, fireşte, ridicol să īnvinuieşti vocea prea bunei şi prea distrugătoarei naturi de răutate. Cīnd ni se pare mai degrabă rea, asta provine, īn esenţă, din vechiul adevăr că binele e īntotdeauna duşmanul mai binelui. Am fi desigur smintiţi dacă nu ne-am ţine de binele tradiţional, atīta timp cīt mai e cu putinţă. Dar după cum spune Faust:

Cīnd binele ne reuşeşte-n lume,
 Mai-binele-i minciună şi miraj.[vi]

Dar un bine nu e, din păcate, veşnic bine, căci altfel n-ar mai exista mai bine. Cīnd e să vină mai binele, binele trebuie să se dea la o parte. De aceea spunea Meister Eckhart: «Dumnezeu nu e bun pentru că atunci ar putea fi şi mai bun».

Există, de aceea, epoci īn istoria universală (şi a noastră pare să facă parte dintre acestea), cīnd un bine trebuie să se dea la o parte şi, de aceea, ceea ce e menit să fie mai binele apare mai īntīi ca rău. Propoziţia tocmai enunţată arată cīt de periculos este fie şi să te atingi doar de această problemă; căci ce lesne se poate insinua răul cīnd se spune, pur şi simplu, că el ar fi mai binele potenţial! Problematica vocii lăuntrice e plină de curse şi capcane. Un teren primejdios, alunecos, deopotrivă de pri­mejdios şi de amăgitor ca viaţa īnsăşi, cīnd renunţi la balustra­de. Dar cel care nu e īn stare să-şi piardă viaţa, nici nu o va cīştiga. Naşterea şi viaţa eroului sīnt mereu ameninţate. Şerpii Herei care-l ameninţau pe copilul Heracle, Python care voia să zădărnicească naşterea lui Apollo, zeu al luminii, uciderea pruncilor din Betleem sīnt tot atītea exemple tipice. Devenirea personalităţii e un act temerar şi e tragic că tocmai demonul vocii lăuntrice reprezintă cel mai mare pericol şi totodată ajutorul ce ne e strict necesar. E tragic, dar e logic. E firesc să fie aşa.

Mai putem lua atunci īn nume de rău omenirii şi tuturor păstorilor binevoitori ai turmei şi taţilor grijulii ai cetelor de copii dacă ridică ziduri protectoare, expun icoane eficace şi re­comandă căi accesibile, care şerpuiesc printre prăpăstii?

Pīnă la urmă, tot eroul, călăuza şi mīntuitorul e cel care descoperă noua cale spre o mai mare siguranţă. Le-am putea lăsa pe toate īn vechea lor matcă, desigur, dacă această nouă cale nu s-ar cere necondiţionat descoperită şi dacă omenirea n-ar rătăci, supusă tuturor plăgilor Egiptului, pīnă cīnd noua cale nu e aflată. Calea nedescoperită din noi e ca o fiinţă vie psihică, pe care filozofia chineză clasică o numeşte «Tao» şi o compară cu un curs de apă care īşi urmează implacabil drumul spre ţelul său. A fi īn Tao īnseamnă desăvīrşire, deplinătate, chemare īmplinită, īnceput şi sfīrşit şi realizare totală a sensului existenţial īnnăscut lucrurilor. Personalitatea e Tao.

[i] Versuri  din   West-Ostlicher Divan,  Buch  Suleika,  īn  traducerea  lui Mihai Eminescu. (n.t.)

[ii] De cīnd au fost scrise aceste rīnduri, Germania şi-a găsit de asemenea condu­cătorul.

[iii] Vezi Jung şi Kerenyi, Drts gottlidie Kind, īn Einfuhmng hi das Wesen der Mytlio-logie,

[iv] «Sufletul, prin natura sa, e creştin!» (n.t.)

[v] Īn ediţia anglo-americană a operelor această vorbă a fost atribuită lui Cromwell. 

[vi]  Versuri din Faust I, īn traducerea lui Şt.Aug.Doinaş. (n.t.)

(Fragment din C.G. Jung - Puterea sufletului - Antologie
Editura Anima, Bucuresti, 1994
Trad.dr. Suzana Holan)

Salt la inceputul paginii