[ Pagina de START ]

[ Argument ]

[ Autori ]

[ Noutati ]

[Aforismul zilei]

[ Galerie FOTO ]

[ Alte resurse ]

[ Harta site ]

[ Linkuri ]

[ Recomanda unui prieten ]
 


Despre autor:


Carl Gustav Jung ( 26 iulie 1875– 6 iunie 1961) a fost psiholog si psihiatru elvetian, fondatorul psihologiei analitice.
A facut studii de medicina generala si psihiatrie la Basel, a fost profesor la Facultatea de Medicina din Zürich si medic-sef la clinica psihiatrica universitara Burgholzli. Este cu precadere interesat de psihoterapia clinica si, concomitent, de cercetarea experimentala si teoretica. Între 1907 si 1912 colaboreaza intens cu Freud, acesta având o influenta decisiva asupra lui Jung. Este atras in special de cercetarile acestuia legate de isterie si de vise. Ruptura cu Freud este marcata de aparitia lucrarii Wandlungen und Symbole der Libido (1912), în care Jung încearca o largire a orizontului de interpretare freudian si o implicita critica a acestuia. Aceasta ruptura îl va duce la elaborarea unui sistem propriu de interpretare psihanalitica, axat pe reintroducerea culturii ca dimensiune fundamentala a omului si pe un ansamblu de concepte noi, deduse din experienta clinica.
Între 1921 si 1938 întreprinde calatorii de studii în Africa de nord, în lumea araba, la indienii pueblo din Arizona si India.
În 1935 este ales presedinte al „Societatii elvetiene pentru psihologie si domeniile conexe“.
În 1944 se creeaza la Basel catedra de „psihologie medicala“ al carei titular este Jung. În 1948, la Zurich, se înfiinteaza institutul Carl Gustav Jung, iar in 1958 „Societatea internationala de psihologie analitica“, având drept tema teoriile jungiene. Îsi petrece ultimii ani de viata la Bollingen, lânga Zurich, unde îsi redacteaza memoriile. La câteva luni dupa moartea lui apare Erinnerungen, Träume, Gedanken (Amintiri, vise, reflectii) - aparuta si in romaneste la Editura Humanitas.

Alte texte din scrierile lui C.G. Jung pe acest site:

Gânduri târzii aici
Relatia dintre psihoterapie si asistenta spiritualã aici
Cãsãtoria ca relatie psihologicã aici
Despre formarea personalitãtii aici
Religie si individuatie aici prezentare de Frieda Fordham
Dezvoltare personalã, individuatie, umbrã aici prezentare de Jolande Jacobi

Pãrintele Galeriu despre Jung aici

Pagina lui Marie-Louise von Franz aici
poate cea mai apropiatã colaboratoare a lui Jung îl explicã foarte bine.
Nu pe nedrept se spune cã Marie-Louise von Franz este mai jungianã decât Jung.



Carl Gustav Jung
(1875-1961)


Răscrucea vieţii
(conferintã)

Să vorbeşti despre problemele vīrstelor omului n-ar īnsemna, nici mai mult nici mai puţin, decīt să depeni īntreaga po­veste a vieţii psihice, de la leagăn pīnă la mormīnt. Unei aseme­nea īntreprinderi anevoioase nu-i putem face faţă, desigur, īn cadrul unei conferinţe, decīt īn linii foarte mari. Bineīnţeles, nu este cazul să descriem aici psihologia normală a diverselor vīrste. Ceea ce avem de făcut, īn schimb, este să ne ocupăm de «probleme», adică de dificultăţi, nedumeriri, ambiguităţi sau, īntr-un cuvīnt, de chestiuni cărora li se pot da mai multe răs­punsuri şi īncă, răspunsuri care niciodată nu sīnt īndeajuns de sigure, de neīndoielnice. De aceea, unele chestiuni, şi nu puţine, vom fi nevoiţi să le gīndim īn semne de īntrebare, şi īncă mai rău, unor răspunsuri va trebui să le dăm crezare, pur şi simplu. Ba din cīnd īn cīnd va trebui chiar să speculăm.

Dacă viaţa noastră psihică ar consta exclusiv din fapte concrete - aşa cum se īntīmplă, de altfel, īn stadiile primitive - atunci o empirie simplă şi sigură ne-ar fi suficientă. Dar viaţa sufletească a omului, de īndată ce el devine fiinţă culturală, este din plin problematică şi nici nu mai poate fi gīndită fără problematică. Procesele noastre psihice sīnt, īn marea lor majoritate, reflecţii, īndoieli, experienţe - adică numai şi numai lucruri pe care sufletul inconştient, instinctiv al primitivului nici nu le bănuieşte măcar. Existenţa problematicii o datorăm trezirii conştientului, ea este calul troian pe care ni l-a dăruit cultura. Desprinderea de instinct şi īntoarcerea īmpotriva lui duc la formarea conştientului. Instinctul este natură şi cere natură. Conştientul, īn schimb, nu poate cere decīt cultură sau, eventual, negarea culturii şi, ori de cīte ori, īnaripat de dorul unui Rousseau, de pildă, conştientul rīvneşte să revină la natură, «cultivă», de fapt, natura. Atīt cīt sīntem īncă natură, sīntem inconştienţi şi trăim īn siguranţa instinctului fără probleme. Tot ceea ce mai este īn noi natură, dă īnapoi din faţa problemei, căci numele ei este īndoială şi acolo unde domneşte īndoiala apare şi nesiguranţa, odată cu posibilitatea mai multor căi. Iar atunci cīnd mai multe căi ne par a fi posibile, sīntem deposedaţi de īndrumarea sigură a instinctului şi expuşi fricii. Căci acum, conştientul nostru ar trebui să facă ceea ce natura a făcut dintotdeauna pentru copiii săi, şi anume să ia decizii sigure şi univoce, fără să stea la īndoială. Şi de aici ni se trage acea preaomenească teamă că prometeica noastră cucerire, conştientul, nu va izbuti, pīnă la urmă, să imite natura.

Problemele ne duc la o īnsingurare de copii orfani, īn care, părăsiţi de natură, sīntem constrānşi să recurgem la conştientul nostru. Nu mai avem īncotro, trebuie să punem īn locul evenimentelor naturale decizii şi soluţii conştiente. Fiecare problemă ne oferă posibilitatea unei extinderi a conştientului, dar ne şi obligă, totodată, să ne luăm rămas bun de la tot ceea ce este inconştient, copilăresc şi natural īn noi. Are loc astfel un eveniment psihic infinit de important, atīt de important īncīt una din principalele īnvăţături simbolice ale religiei creştine se referă tocmai la el. Este vorba de jertfirea omului pur natural, a fiinţei ingenue, inconştiente, o poveste tragică ce a īnceput deja īn paradis, atunci cīnd Adam a muşcat din măr.

Binecunoscuta cădere īn păcat biblică ne īnfăţişează devenirea conştientă drept un blestem. Şi tot aşa ni se īnfăţişează nouă, de fapt, orice problemă care ne obligă la o şi mai mare conştienţă, īndepărtindu-ne astfel şi mai mult de paradisul inconştienţei copilăreşti. Problemelor - oricine le īntoarce spatele bucuros; nici nu vrem să auzim de ele sau, şi mai bine, le tăgăduim existenţa. Dorim ca viaţa noastră să fie simplă, sigură şi liniştită şi de aceea problemele sīnt tabu. Vrem certitudini şi nu īndoieli, vrem rezultate şi nu experienţe, fără să ne dăm seama īnsă că numai din īndoieli se pot naşte certitudini şi numai din experienţe - rezultate. Eludarea artificială a problemei nu duce la formarea unei convingeri. Este nevoie, mai degrabă, de un nivel cīt mai ridicat şi de un orizont cīt mai larg al conştientei spre a ajunge la siguranţă şi limpezire.

Mi-a fost necesară această introducere, cam lungă, spre a vă desluşi esenţa obiectului discuţiei noastre. Căci noi, atunci cīnd avem de-a face cu probleme, ne ferim, instinctiv, să ne aventurăm īn obscuritate şi neclarităţi. Dorim să ni se dea numai rezultate clare, uitīnd astfel cu desăvīrşire faptul că rezultatele nu pot apărea decīt după ce obscuritatea a fost străbătută. Dar ca să putem răzbate prin obscuritate trebuie să chemăm īn ajutor toate puterile iluminatoare ale conştientului şi, cum spu­neam, trebuie chiar să speculăm. Pentru că, tratīnd problematica sufletului, dăm mereu peste chestiuni principiale ce aparţin unor domenii luate deja īn stăpīnire de diversele noastre facul­tăţi, īi supărăm sau īi enervăm pe teologi nu mai puţin decīt pe filozofi, pe medici nu mai puţin decīt pe pedagogi, ba īncălcăm chiar şi domeniile profesionale ale biologilor şi ale istoricilor. Dar nu facem aceste extravaganţe din vreo lipsă de bunăcuviinţă, ci, pur şi simplu, pentru că sufletul omului este un amestec aparte de factori ce constituie, totodată, obiecte de studiu ale unor vaste domenii ştiinţifice. Căci doar din el īnsuşi şi din propria sa constituţie şi-a creat omul ştiinţele. Ele sīnt simptome ale sufletului său.

Şi de aceea, dacă ne punem inevitabila īntrebare: de ce are omul, īn genere, īn contradicţie flagrantă cu tot restul lumii animale, probleme?, atunci nimerim īn acel ghem īncīlcit de gīnduri ce au frămāntat mii de minţi iscusite de-a lungul mile niilor. Nu voi trudi şi eu, sisific, la capodopera aceasta, ci mă voi strădui doar să prezint, īntr-un mod cīt mai simplu, ceea ce aş putea să adaug la desluşirea acestei chestiuni principiale.

Probleme  nu  există  fără  conştienţă.   De  aceea,  trebuie   să reformulăm īntrebarea īn felul următor: cum se face că omul are, īn genere, conştient? Nu ştiu cum se face, pentru că nu am fost de faţă atunci cīnd primii oameni deveneau conştienţi. Dar mai putem urmări şi astăzi devenirea conştientă, la copiii mici.

Oricare părinte poate s-o vadă, dacă īi dă atenţie. Şi ceea ce putem vedea este următorul lucru: cīnd copilul cunoaşte ceva sau pe  cineva, atunci simţim că el este conştient.  De bună seamă, tocmai de aceea pomul cunoaşterii era īn paradis, cu fructele sale fatale.

Dar ce este cunoaşterea? Spunem că am căpătat o cunoştinţă atunci cīnd, avīnd o nouă percepţie, de exemplu, reuşim să o adăugăm, ca nouă verigă, unei corelaţii deja existente, şi anume īn aşa fel īncīt să avem īn conştient, īn acelaşi timp, nu numai acea percepţie, ci şi părţi din corelaţia deja existentă. Cunoaşterea se bazează deci pe corelaţii reprezentate de conţinuturi psihice. Un conţinut pe care nu-l putem corela cu nimic, nici nu-l putem cunoaşte.  De anumite conţinuturi nici nu putem deveni conştienţi, atīta timp cīt formarea conştientului nostru e īncă īntr-o fază incipientă. Prima formă de conştienţă care este accesibilă cunoaşterii noastre pare să fie o simplă corelare a două sau a mai multor conţinuturi psihice, īn această etapă conştientul nostru este, prin urmare, total dependent de reprezentarea unor serii de corelaţii şi de aceea el este doar sporadic şi memoria lui nu se păstrează pentru mai tīrziu. īn primii ani de viaţă nici nu există, de fapt, o memorie continuă. Există cel mult insule de conştientă, un fel de luminiţe singuratice sau obiecte luminate pierdute īn īntunericul nopţii. Aceste insule de memorie nu mai sīnt īnsă pur şi simplu reprezentări, ca acele corelaţii iniţiale, căci īn ele este cuprinsă deja o serie nouă, foarte importantă de conţinuturi, şi anume aceea a īnsuşi subiectului care īşi reprezintă, adică ale aşa-numitului eu. Dar chiar şi această serie este mai īntīi doar reprezentată, ca şi seriile de conţinuturi originare, fapt din cauza căruia copilul foarte mic vorbeşte tot timpul despre el īnsuşi la persoana a treia. Abia mai tīrziu seria eu-lui sau aşa-zisul complex al eu-lui capătă, probabil prin exersare şi deprindere, energie proprie şi arunci apare şi simţămīntul fiinţării subiective, adică simţămīntul existenţei eu-lui. Asta se īntīmplă, pesemne, atunci cīnd copilul īncepe să vorbească despre sine īnsuşi la persoana īntīia. Şi pesemne că tot īn această fază īncepe şi memoria să fie con­tinuă, continuitatea memoriei fiind, aşadar, īn esenţă, o conti­nuitate a amintirii de sine.

Īn etapa sa infantilă, conştientul nu ştie īncă de probleme, pentru că nimic nu depinde īncă de subiect, copilul depinzīnd īncă total de părinţi. E ca şi cum copilul nu s-ar fi născut īncă pe deplin, ca şi cum ar fi purtat īncă de atmosfera sufletească a părinţilor. Naşterea psihică, adică diferenţierea conştientă de părinţi, are loc, īn mod normal, abia la vīrsta pubertăţii, atunci cīnd īn viaţa copilului irupe sexualitatea. Acestei revoluţii fiziologice i se asociază şi o revoluţie spirituală. Căci fenomenele corporale tensionează eu-1 atīt de puternic, īncīt el caută să se afirme cu o ostentaţie ce īntrece orice măsură. Aceştia sīnt, după cum se ştie, anii impertinenţei.

Pīnă īn această perioadă, psihologia individului este, īn esenţă, instinctuală şi de aceea neproblematică. Chiar dacă pornirilor subiective li se opun īngrădiri exterioare, reprimările nu duc la dedublări ale individului. El li se supune sau le evită, īn deplin acord şi pe deplin unit cu sine īnsuşi. El nu cunoaşte īncă acele sciziuni interioare care apar īn starea problematică. O astfel de stare poate surveni abia atunci cīnd īngrădirea exterioară devine una interioară, adică atunci cīnd o pornire se răzvrăteşte īmpotriva alteia, īn termenii psihologiei s-ar spune: starea problematică, dezbinarea interioară se instalează atunci cīnd, pe līngă seria eu-lui, se constituie o a doua serie, de o intensitate comparabilă cu cea a primei serii. Această a doua serie, datorită valorii sale energetice, este de o importanţă funcţională egală cu cea a complexului eu-lui. Este, oarecum, un al doilea eu care, īn unele ocazii, poate să preia comanda de la primul. De aici rezultă dedublarea eu-lui, adică starea problematică.

Să revenim, pe  scurt, asupra celor spuse.  Prima  formă  a conştientului, cea a purelor cunoaşteri este o stare anarhică sau haotică. Etapa a doua, cea īn care complexul eu-lui e deja for­mat, este o stare monarhică sau monistică. Iar īn a treia etapă, conştientul face īncă un pas īnainte: apare conştienta dedublării, a unei stări dualiste.

Şi abia acum ajungem, īn fine, la tema noastră propriu-zisă, şi anume la problematica vīrstelor. E vorba, īn primul rīnd, de cea a tinereţii. Această etapă īncepe imediat după pubertate şi durează pīnă pe la mijlocul vieţii, adică pīnă pe la 35-40 de ani.

Aţi vrea acum, desigur, să mă īntrebaţi de ce īncep cu a doua etapă a vieţii omului, ca şi cum prima, cea a copilăriei, nu ar prezenta probleme, īn mod normal, copilul īnsuşi este īncă lipsit de probleme, chiar dacă, cu psihicul său complex, pune probleme de prim ordin părinţilor, educatorilor şi medicilor. Abia omul adult poate să-şi fie sieşi īndoielnic, să fie īn deza­cord cu sine īnsuşi şi, deci, dezbinat.

Sursele problemelor acestei vīrste ne sīnt bine cunoscute tuturora. La marea majoritate a oamenilor, cerinţele vieţii īntrerup, adesea cu brutalitate, starea de vis a copilăriei. Dacă individul aduce cu sine o suficientă pregătire, trecerea la viaţa profesională poate să aibă loc fără prea mari zguduiri. Dacă rămīne īnsă cu iluzii ce contravin realităţii, atunci apar probleme. Nimeni nu intră īn viaţă fără prezumţii. Aceste prezumţii sīnt uneori false, adică nepotrivite condiţiilor exterioare īntīlnite. De multe ori, e vorba de speranţe prea mari sau de subaprecierea greutăţilor exterioare sau de un optimism nejustificat sau de negativisme. S-ar putea alcătui o listă lungă a prezumţiilor false ce duc la declanşarea primelor probleme conştiente.

Dar problemele nu sīnt puse īntotdeauna de contradicţia prezumţiilor subiective cu datele exterioare ci, poate la fel de des, de dificultăţi sufleteşti interioare; ele există chiar şi atunci cīnd, exterior, totul merge bine. Sīnt extrem de frecvente tulburările echilibrului psihic cauzate de pulsiuni sexuale şi, probabil, la fel de frecvente, complexele de inferioritate, care produc o suscepti­bilitate de nesuportat. Aceste conflicte interioare pot exista chiar dacă adaptarea exterioară se realizează aparent fără nici o greutate, ba se pare chiar că acei tineri care au de luptat din greu īn viaţa lor exterioară sīnt feriţi de problemele interioare, pe cīnd cei cărora, dintr-un motiv sau altul, adaptarea le este uşoară, ajung să aibă fie probleme sexuale, fie complexe de inferioritate.

Naturile problematice sīnt foarte frecvent neurotice, dar ar fi o mare greşeală să confundăm problematica cu  nevroza, căci deosebirea decisivă dintre ele este că neuroticul e bolnav deoa­rece e inconştient de problematica sa, pe cīnd   problematicul suferă din pricina problemei sale conştiente, fără să fie bolnav.

Dacă  īncercăm  să  extragem  din  varietatea   inepuizabilă  a problemelor individuale ce apar la vīrsta tinereţii, ceea ce este general şi esenţial, atunci dăm peste o anumită  caracteristică ce poate fi atribuită, pe cīt se pare, tuturor problemelor acestei vīrste: este vorba de o īndărătnicie, mai mult sau mai puţin evidentă, īn a rămīne la nivelul de conştientă al copilăriei, de o opoziţie īn faţa acelor forţe ale destinului, aflate īn noi sau īn jurul nostru, care vor să ne īncurce, scoţīndu-ne īn lume. Ceva din noi ar vrea să rămīnem copii, complet inconştienţi sau, cel puţin, conştienţi doar de propriul nostru eu; să refuzăm tot ce ne  este   străin  sau,  măcar,  să  le  supunem pe   toate  voinţei noastre; să nu facem nimic sau, cel mult, doar ce avem chef şi ce ne convine. Se ascunde aici ceva din inerţia materiei, este īncăpăţīnarea  de  a  rămīne īn starea  de pīnă  acum,  a  cărei conştientă   este   mai   mică,   mai   īngustă,   mai   egoistă   decīt conştienta fazei dualiste, īn care individul se vede pus īn situaţia de a-l recunoaşte şi de a-l accepta şi pe celălalt, pe cel străin lui, drept propria sa viaţă şi drept un «tot eu».

Rezistenţa se īndreaptă īmpotriva expansiunii vieţii, care constituie caracteristica esenţială acestei faze. De fapt, expansiunea vieţii, această «diastolă» a vieţii - ca să folosesc o expresie a lui Goethe - īncepe cu mult mai devreme, īncepe odată cu naşterea, atunci cīnd copilul iese din īmprejmuirea strimtă a corpului matern, iar apoi sporeşte neīncetat pīnă cīnd īşi atinge punctul culminant īn starea problematică, stare īn care individul īncepe să se apere, opunīndu-i rezistenţă.

Ce i s-ar īntīmpla oare dacă el s-ar preface, pur şi simplu, īn ceva străin lui, īn celălalt, īn acel «tot eu» şi dacă şi-ar lăsa eu-l anterior să dispară, pur şi simplu, īn trecut? Asta ar fi o cale extrem de convenabilă, se pare. Este doar evident că scopul oricărei educaţii religioase - īncepīnd cu alungarea bătrīnului Adam şi pīnă, īndărăt, la riturile de renaştere primitive - e să-l prefacă pe om īn cel ce vine, īn cel nou, lăsīndu-l pe cel vechi să piară.

Psihologia ne īnvaţă īnsă că, īntr-un anume sens, nu există  nimic vechi īn suflet, nimic care să poată pieri īntr-adevăr definitiv - chiar şi lui Pavel i-a rămas un ghimpe īnfipt īn carne. Cel care se apără de nou, de străin, regresīnd spre trecut, este īn aceeaşi condiţie neurotică ca şi cel ce se identifică cu noul, fugind de trecut.Singura deosebire este că unul se īnstrăinează de trecut, iar celălalt - de viitor. Amīndoi fac, īn principiu, acelaşi lucru: īşi salvează īngustimea conştientului, īn loc să lase conflictul contradicţiilor să izbucnească, sfărīmīnd totul, spre a-şi construi apoi o stare de conştientă de nivel mai īnalt şi cu orizont mai larg.

O asemenea consecvenţă ar fi ideală, dacă ar putea fi practicată īn această etapă a vieţii. Dar naturii nu pare să-i convină un nivel de conştientă mai ridicat, iar societatea nu preţuieşte nici ea asemenea opere de artă; ea preferă īntotdeauna să răsplătească realizările şi nu personalitatea, aceasta din urmă fiind apreciată, de cele mai multe ori, doar postum. Aceste fapte duc īn mod obligatoriu la adoptarea unei anumite soluţii, şi anume la o limitare la cele realizabile, la diferenţierea anumitor aptitudini, după cum o cere, de fapt, felul de a fi propriu indivizilor socialmente realizaţi.

Realizările, eficienţa ş.a.m.d. sīnt idealurile care par să indice calea  de  ieşire  din  mărăcinişul  problemelor.   Ele sīnt  stelele călăuzitoare spre extinderea şi consolidarea existenţei noastre fizice, spre īnrădăcinarea noastră īn lume, dar nu şi spre o mai mare dezvoltare a conştiinţei umane, adică spre ceea ce se numeşte cultură. Dar oricum, īn tinereţe, decizia normală este aceasta şi este īn orice caz mai bună decīt persistenţa īn problematicul gol.

Problema se rezolvă, aşadar, prin adaptarea datelor trecutului la posibilităţile şi cerinţele viitorului. Ne limităm la cele realizabile, ceea ce, psihologic, īnseamnă o renunţare la toate celelalte posibilităţi sufleteşti. La unii se pierde astfel o bună parte din trecut, iar la alţii - o bună parte din viitor. Vă amin­tiţi cu toţii, de bună seamă, de anumiţi prieteni sau colegi de şcoală care fuseseră cīndva tineri ideali, promiţători şi pe care i-aţi reīntīlnit apoi, peste ani, īnchistaţi īn şabloane şi cu orizon­tul īngustat. Iată astfel de cazuri.

Marile probleme ale vieţii nu sīnt niciodată definitiv rezolvate. Cīnd ni se pare că sīnt, sīntem īntotdeauna īn pierdere.
Căci se pare că rostul acestor probleme nu este să le rezolvăm, ci să lucrăm necontenit la rezolvarea lor.
Numai aşa ne putem salva de la imbecilizare şi īmpietrire.

Soluţia problemei tinereţii prin limitarea la cele realizabile nu este nici ea valabilă decīt temporar; nu este, īn fond, o soluţie de durată, īn orice caz, obţinerea unui statut social şi modelarea naturii proprii īn aşa fel īncīt să se potrivească, mai mult sau mai puţin, cu acest statut, constituie o realizare cu totul remarcabilă. Este rezultatul unei lupte cu interiorul şi cu exteriorul, comparabilă cu lupta din copilărie pentru existenţa eu-lui. Acea luptă se desfăşoară, fireşte, mai mult īn obscuritate, dar cīnd vedem cu ce obstinaţie sīnt menţinute chiar şi mai tīrziu iluziile, prezumţiile şi obiceiu­rile copilăriei, ne putem da seama cītă forţă trebuie să fi fost folosită cīndva spre a fi obţinute. Şi tot aşa se īntīmplă acum cu idealurile, convingerile, ideile călăuzitoare, atitudinile ş.a.m.d. care ne introduc īn viaţă īn tinereţe, pentru care luptăm, sufe­rim şi īnvingem: ele cresc laolaltă cu fiinţa noastră, ne prefacem aparent īn ele şi de aceea le perpetuăm ad libitum, cu acelaşi firesc cu care adolescentul īşi impune eu-l, nolens volens, īn faţa lumii şi īn faţa lui īnsuşi.

Cu cīt mai mult se apropie omul de mijlocul vieţii şi cu cīt  mai bine reuşeşte să-şi consolideze atitudinea personală şi si­tuaţia socială, cu atīt mai mult i se pare că a descoperit calea cea bună īn viaţă, precum şi adevăratele idealuri şi principii de comportament. De aceea īşi īnchipuie că acestea sīnt etern valabile şi īşi face o virtute din a le rămīne mereu fidel. Dar scapă din vedere astfel un fapt esenţial, faptul că atingerea ţelurilor sociale se face īn detrimentul īmplinirii personalităţii. Multă, mult prea multă viaţă, care ar fi putut fi şi ea trăită, zace, pro­babil, īn magazia cu vechituri, printre amintiri prăfuite, iar uneori, sub cenuşa stinsă mai ard mocnit cărbuni.

Statistic, la bărbaţii īn jur de 40 de ani, stările depresive prezintă o frecvenţă crescută. La femei, tulburările neurotice īncep, de regulă, ceva mai devreme. Căci īn această fază a vieţii, īntre 35 şi 40 de ani, se pregăteşte o modificare de mare īnsemnătate a sufletului omenesc. Fireşte, la īnceput nu are loc nici o modificare conştientă şi evidentă, ci este vorba mai degrabă de indiciile indirecte ale unor modificări ce par să-şi facă īnceputul īn inconştient. Uneori este ceva de genul unei modificări lente a caracterului, alteori īşi fac apariţia din nou caracteristici dispărute īncă din copilărie, ori, bunăoară, īnclinaţiile şi interesele de pīnă acum īncep să pălească, lăsīnd loc altora, ori, foarte frecvent, convingerile şi principiile de pīnă acum, mai ales cele morale, īncep să se accentueze şi să se rigidizeze, ceea ce poate duce treptat, către 50 de ani, pīnă la intoleranţă şi fanatism – e ca şi cīnd existenţa acestor principii ar fi ameninţată şi ele ar trebui cīt mai repede şi cīt mai bine consolidate.

Vinul tinereţii nu se limpezeşte īntotdeauna la maturitate, ba uneori chiar se tulbură. Toate aceste fenomene se observă cel mai bine  īn cazul  oamenilor īntrucītva  unilaterali.   Ele  apar uneori mai devreme, alteori mai tīrziu. Deseori apariţia lor este īntīrziată, mi se pare, de faptul că părinţii persoanelor īn cauză mai sīnt īncă īn viaţă, īn acest caz, e ca şi cīnd etapa tinereţii s-ar prelungi mai mult decīt se cuvine. Am văzut acest lucru īn special la bărbaţi, cīnd tatăl lor a rămas mai multă vreme īn viaţă. Moartea acestuia acţionează atunci asupra lor ca o ma­turizare precipitată, acţionează, am putea spune, catastrofal.

Am cunoscut cīndva un bărbat cucernic, care era epitrop şi care de pe la 40 de ani devenise de o insuportabilă intoleranţă morală şi religioasă. Iar dispoziţia sa se īntuneca văzīnd cu ochii. Căpătase, pīnă la urmă, un aer sumbru şi nu mai era decīt un vajnic stīlp al bisericii. Şi a dus-o aşa pīnă la 55 de ani, cīnd, odată, īn toiul nopţii, s-a ridicat brusc īn capul oaselor īn pat şi i-a zis nevestei lui: «De-acuma, gata. Ştiu. Sīnt un nemernic.» Această revelaţie a sa nu a rămas fără urmări practice. Şi-a petrecut ultimii ani ai vieţii făcīndu-şi de cap īn fel şi chip şi risipindu-şi astfel o bună parte din avere. Evident, nu e cu totul antipatic acest om capabil de ambele extreme!

Tulburările neurotice foarte frecvente ale vīrstei adulte au toate ceva īn comun, şi anume dorinţa de a trece faimosul prag al maturităţii, păstrīnd totuşi o psihologie proprie tinereţii. Cine oare nu-i cunoaşte pe acei īnduioşători domni īn vīrstă, care simt mereu nevoia să-şi reīnsufleţească amintirile din studenţie şi nu-şi pot aţīţa flacăra vieţii decīt redeşteptīnd eroismul acelor vremuri homerice, ei fiind īnchistaţi, de altfel, īntr-un filistinism fără speranţe? Ei au măcar, de regulă, un singur avantaj de nepreţuit şi anume acela că nu sīnt neurotici, ci, de obicei, doar plicticoşi şi stereotipi.

Neurotic este mai degrabă acela căruia nimic nu vrea să-i reuşească īn prezent aşa cum ar dori-o şi de aceea nici nu se poate bucura de ceva din trecut. Aşa cum, pe vremuri, nu se putea desprinde de copilărie, acum nu e īn stare să se despartă de tinereţe. Pare să nu se poată īmpăca cu gīndul īntunecat al īmbătrīnirii şi se īncrīncenează, de aceea, să privească īndărăt, căci priveliştea a ceea ce urmează īi e de nesuportat. Aşa cum omul infantil dă īnapoi cu groază īn faţa necunoscutului lumii şi al vieţii, aşa şi adultul bate īn retragere īn faţa celei de-a doua jumătăţi a vieţii, ca şi cum acolo l-ar pīndi sarcini necunoscute, primejdioase sau ca şi cum ar fi ameninţat acolo de sacrificii şi pierderi pe care nu şi le-ar putea asuma sau ca şi cum viaţa de pīnă acum i-ar părea atīt de frumoasă sau i-ar fi atīt de scumpă īncīt nu se mai poate lipsi de ea.

Să fie vorba oare, īn ultimă instanţă, de frica de moarte? Nu prea mi se pare verosimil pentru că, de regulă, moartea e īncă foarte departe şi de aceea e ceva abstract. Experienţa arată mai degrabă că, de fapt, cauza fundamentală a tuturor dificultăţilor acestei treceri constă īntr-o profundă şi uimitoare modificare a sufletului. Ca să vă lămuresc despre ce este vorba, voi folosi o comparaţie, şi anume cu mersul zilnic al soarelui pe cer. Imaginaţi-vă un soare care este īnsufleţit de simţăminte omeneşti şi care poate fi conştient, pentru o clipă, de ceea ce vede, ca şi omul. Īn zori, el iese din marea īntunecată a inconştientului şi iată că zăreşte lumea cea largă şi pestriţă, pe o īntindere ce devine tot mai largă, pe măsură ce el se ridică pe firmament, īn această lărgire a sferei sale de influenţă ce are loc ca urmare a īnălţării sale īşi va vedea soarele īnsemnătatea, iar ţelul suprem şi-1 va zări īn ridicarea sa la o īnălţime cīt mai mare şi totodată īn răspīndirea cīt mai largă a binefacerilor sale. Cu acesta con­vingere īşi atinge soarele īnălţimea neprevăzută de la amiază -neprevăzută, căci existenţa sa individuală, unică şi irepetabilă, nu-şi poate cunoaşte dinainte punctul culminant. La orele 12 ale amiezii īncepe deja apusul. Şi apusul e răsturnarea tuturor valorilor şi idealurilor dimineţii. Soarele devine inconsecvent. E ca şi cum şi-ar retrage īn sine razele. Lumina şi căldura scad pīnă la stingerea finală.

Toate comparaţiile şchioapătă. Comparaţia aceasta nu şchioapătă īnsă cu nimic mai rău decīt altele. Un aforism franţuzesc condensează adevărul acestei comparaţii cu cinism şi resemnare.El sună aşa: «Si jeunesse savait, si vieillesse pouvait»[«Dacă tinereţea ar şti, dacă bătrīneţea ar putea» (n.t.)]

Din fericire, noi oamenii nu sīntem chiar ca soarele, pentru că am sta prost atunci cu valorile noastre culturale. Dar ceva asemănător soarelui există īn noi. Zorii sau primăvara vieţii, asfinţitul sau toamna vieţii nu sīnt doar vorbe goale sau sentimentalisme, ci adevăruri psihologice, ba chiar mai mult, fapte psihologice, pentru că răsturnarea de la amiază inverteşte chiar şi caracteristicile noastre corporale. Mai cu seamă la popoarele sudice se observă că femeilor mai īn vīrstă li se īngroaşă vocea, le cresc mustăţi, li se īnăspresc trăsăturile feţei şi se masculini­zează īn multe privinţe. Şi invers, bărbaţilor li se īnmoaie figura şi le apar trăsături feminine, se īngraşă, fac burtă şi li se īmblīnzeşte expresia feţei.

Există īn literatura etnologică o comunicare interesantă despre un războinic şi şef de trib indian, căruia, pe la mijlocul vieţii i se arătă īn vis marele spirit şi īl vesti că de acum īnainte va trebui să stea printre femei şi copii, să poarte haine femeieşti şi să mănīnce mīncarea femeilor. El a dat ascultare arătării din vis fără să-şi fi stricat astfel reputaţia. Această viziune este o expresie fidelă a revoluţiei psihice de la amiază, de la īnceputul apusului. Valorile omului, ba chiar şi corpul lui, se prefac īn contrariul lor, măcar aluziv.

Masculinul şi femininul, inclusiv caracterele psihice masculine şi feminine, s-ar putea compara, de exemplu, cu o anumită provizie de substanţe care, īn prima jumătate a vieţii, sīnt consumate oarecum inegal. Bărbatul īşi consumă provizia lui mare de substanţe masculine şi nu-i mai rămīne decīt cantitatea mică de substanţă feminină, care ajunge acum să fie folosită. Invers, femeia īşi pune acum īn funcţiune rezerva īncă nefolosită de masculinitate.

Această schimbare se face simţită īn cele psihice mai mult chiar decīt īn cele fizice. Cīt de des se īntīmpla, de pildă, ca bărbatul, pe la 45-50 de ani, să fi dat faliment şi ca atunci nevasta să-şi pună pantaloni şi să deschidă un mic magazin, īn care bărbatul o face, poate, doar pe băiatul de prăvălie. Există foarte multe femei la care conştiinţa socială şi responsabilitatea socială se trezesc cu adevărat abia după 40 de ani. īn viaţa de afaceri modernă, de pildă, şi mai cu seamă īn America, aşa-numitul break-down, prăbuşirea nervoasă, este un fenomen extrem de frecvent după patruzeci de ani. Dacă victima este cercetată mai īndeaproape, se constată că ceea ce s-a prăbuşit este stilul bărbătesc de pīnă atunci, iar ceea ce a rămas este un bărbat feminizat. Şi invers, se poate observa că, īn aceleaşi cercuri, există femei care, cam la aceeaşi vīrstă, capătă o bărbăţie şi o forţă a intelectului extraordinare, alungīndu-şi īn culise inima şi sentimentele. Aceste prefaceri sīnt īnsoţite foarte frecvent de catastrofe matrimoniale de tot felul, pentru că nu e prea greu de imaginat ce se poate īntīmpla atunci cīnd bărbatul īşi desco­peră simţămintele delicate, iar femeia - intelectul.

Ce e mai grav īn aceste lucruri este īnsă că oameni inteligenţi şi cultivaţi ajung să le trăiască fără să fi ştiut măcar de posibilitatea unor atari modificări. Ei īntīmpină a doua jumătate a vieţii total nepregătiţi. Sau există oare undeva vreun fel de cursuri, nu universitare, ci postuniversitare, pentru cei de patruzeci de ani, care să-i pregătească pentru viaţa lor viitoare şi pentru cerinţele ei, aşa cum şcolile noastre generale şi superioare īi introduc pe tineri īn cunoaşterea vieţii şi a lumii? Nu, noi intrăm profund nepregătiţi īn după-amiaza vieţii şi, īncă mai rău, o facem presupunīnd īn mod fals că adevărurile şi idealurile noastre de pīnă acum rămīn valabile. Nu putem trăi īn după-amiaza vieţii după acelaşi program ca īn dimineaţa ei, căci din ceea ce am avut mult dimineaţa ne rămīne puţin seara şi ceea ce a fost adevărat dimineaţa a devenit neadevărat seara. Am avut de tratat prea mulţi oameni īn vīrstă, am privit prea des īn tainiţele sufletelor lor, pentru ca să nu fiu zguduit de adevărul acestei legi fundamentale.

Omul care īmbătrīneşte ar trebui să ştie că viaţa lui nu mai urcă şi nu se mai extinde, ci că un proces intern implacabil o sileşte să se restrīngă. Pentru omul tīnăr este aproape un păcat sau cel puţin un pericol să se ocupe prea mult de sine īnsuşi, pentru   omul   care   īmbătrīneşte   īnsă,   este   o   datorie   şi   o necesitate   să   se   dedice   unui   studiu   cīt   mai   serios   al   sinelui său. După ce şi-a risipit razele pe o lume īntreagă, soarele şi le retrage acum, spre a se lumina pe sine īnsuşi, īn loc de asta, mulţi oameni īn vīrstă preferă să devină ipohondri, avari, pedanţi notorii, laudatore temporis acti sau poate chiar tineri veşnici, toate acestea fiind surogate lamentabile pentru iluminarea sinelui, dar rezultīnd inevitabil din iluzia deşartă că a doua jumătate a vieţii ar trebui să fie guvernată tot de principiile primei jumătăţi.

Spuneam mai īnainte că noi nu am avea şcoli pentru cei de patruzeci de ani. Dar asta nu e īntru totul adevărat. Religiile noastre sīnt, din vechi timpuri, asemenea şcoli sau, cel puţin, au fost cīndva. Pentru cīţi vor mai fi fiind? Cīţi dintre noi, oameni mai īn vīrstă, sīntem īntr-adevăr pregătiţi īn asemenea şcoli pentru tainele celei de-a doua jumătăţi a vieţii, pentru bătrīneţe, moarte şi eternitate?

Cu siguranţă că omul nu ar atinge vīrstă de 70 sau 80 de ani, dacă această longevitate n-ar avea un sens pentru speţa sa. De aceea şi apusul vieţii sale trebuie să-şi aibă rostul, nu poate să fie doar o jalnică prelungire a ceea ce a fost īnainte de amiază. Sensul dimineţii este, fără īndoială, dezvoltarea individualităţii, consolidarea şi īnrădăcinarea sa īn lumea exterioară şi grija pentru urmaşi. Toate acestea ţin, evident, de scopurile naturii. Dar cīnd aceste scopuri sīnt atinse, chiar cu vīrf şi īndesat, mai trebuie oare să continue statornic, dincolo de orice sens raţional, acumularea de bani, ascensiunea socială şi extinderea existenţei? Cel care tīrăşte după el, īn felul acesta, fără să aibă nevoie, pīnă la apusul vieţii, legea dimineţii, adică scopul naturii - o va plăti cu neplăceri psihice, tot aşa cum un tīnăr care vrea să-şi păstreze egoismele copilăreşti la maturitate, īşi va plăti greşeala cu insuccese sociale. Să cīştigi bani, să-ţi asiguri existenţa socială, să ai grijă de familie şi de urmaşi sīnt īncă lucruri ce ţin doar de natură şi nu de cultură. Cultura se află dincolo de scopurile naturii. Oare rostul celei de a doua jumă­tăţi a vieţii ar putea fi atunci īn cultură?

La  triburile primitive, de pildă, vedem că  aproape  īntotdeauna bătrīnii sīnt păstrătorii misterelor şi legilor, iar cultura tribului se exprimă īn primul rīnd prin acestea. Cum stăm noi īn această privinţă? Unde este īnţelepciunea bătrīnilor noştri? Unde sīnt tainele şi viziunile lor? La noi, bătrīnii vor aproape īntotdeauna să-i imite pe tineri, īn America, idealul este, am putea spune, ca tatăl să fie fratele fiului său, iar mama, dacă se poate, sora cea mică a fiicei sale.

Nu ştiu cīt din această rătăcire poate fi pusă pe seama unei reacţii īmpotriva exacerbării de altădată a respectabilităţii şi cīt pe seama unor idealuri false. Acestea din urmă există, fără nici o īndoială: aceşti oameni nu-şi au ţinta īn faţă, ci īn urmă. Şi se străduiesc să şi-o atingă mergīnd īndărăt. Trebuie să le concedem că e greu să-ţi dai seama ce ţeluri ar trebui să aibă a doua jumătate a vieţii, altele decīt cele din prima: extinderea vieţii, utilitatea,   eficienţa,   reuşita   īn   viaţa   socială,   netezirea   căii urmaşilor către căsătorii convenabile şi situaţii bune - destule rosturi īn viaţă! Din păcate īnsă, rosturi neīndestulătoare pentru mulţi care nu sīnt īn stare să vadă īn īmbătrīnire decīt o simplă īmpuţinare a vieţii şi nu sīnt īn stare să simtă decīt că idealurile de odinioară  au pălit şi s-au uzat.  Desigur, dacă ei şi-ar fi umplut cupa vieţii pīnă la refuz şi dacă ar fi golit-o pīnă la fund la timpul potrivit, ar simţi acum cu totul altfel; nu ar fi rămas īn urmă cu nimic, tot ce era de ars ar fi ars şi liniştea bătrīneţii le-ar fi binevenită. Dar să nu uităm că foarte puţini oameni sīnt artişti ai vieţii, că arta de a trăi este cea mai nobilă şi cea mai rară dintre arte. Să goleşti toată cupa cu graţie - cui īi reuşeşte oare asta? Aşa īncīt, mulţi oameni rămīn cu viaţa īn mare parte netrăită - de multe ori chiar cu posibilităţi pe care nu le-ar fi putut trăi nici cu cea mai mare bunăvoinţă - şi astfel ajung īn pragul bătrīneţii cu năzuinţe neīmplinite, care, fără voia lor, le īntorc privirile īndărăt.

Dar e un mare pericol pentru astfel de oameni să privească īndărăt. Ei ar avea absolută nevoie de o perspectivă īn faţă şi de o ţintă īn viitor. Şi tocmai pentru asta există īn toate marile religii făgăduinţa unei lumi de dincolo, o ţintă supralumească, ce le permite muritorilor să-şi trăiască a doua jumătate a vieţii cu o finalitate, aşa cum şi-au trăit-o şi pe prima. Dar, pe cīt de mult crede omul de astăzi īn ţelul ascensiunii sau extinderii vieţii, pe atīt de īndoielnică sau de-a dreptul incredibilă i se pare ideea vreunei vieţi de după moarte. Şi totuşi, sfīrşitul vieţii, adică moartea, nu poate constitui un ţel raţional decīt dacă viaţa īţi este atīt de mizerabilă īncīt eşti, īn cele din urmă, fericit să īnceteze odată ori, bunăoară, dacă ai căpătat convinge­rea că soarele īşi urmăreşte, cu aceeaşi consecvenţă cu care s-a īnălţat pīnă la amiază, şi apusul, căci el apune «spre a lumina tărīrnuri īndepărtate». Dar puterea de a crede este īn ziua de azi o artă atīt de dificilă, īncīt a devenit aproape inaccesibilă, mai ales părţii cultivate a omenirii. Ne-am obişnuit prea mult cu gīndul că, īn ce priveşte nemurirea şi altele asemenea, există doar tot felul de opinii contradictorii şi nici un fel de dovezi convingătoare. Cum cuvīntul nostru de ordine contemporan, avīnd o putere de convingere aparent absolută este «ştiinţa», am dori dovezi «ştiinţifice». Dar acei oameni dintre cei cultivaţi, care gīndesc, ştiu foarte bine că o asemenea dovadă e de domeniul imposibilităţilor filozofice. Pur şi simplu, nu putem şti nimic despre asta.

Mai trebuie oare să adaug şi observaţia că, din aceleaşi motive, nu se poate şti dacă nu cumva se īntīmplă totuşi ceva după moarte? Răpunsul este un non liquet, nici pozitiv, nici negativ. Pur şi simplu nu ştim nimic ştiinţific determinat despre asta şi sīntem deci īn aceeaşi situaţie ca atunci, de pildă, cīnd ne punem īntrebarea dacă există sau nu locuitori pe Marte, iar marţienilor, dacă ar exista vreunul, puţin le-ar păsa dacă noi le confirmăm sau le tăgăduim existenţa. Ei pot să existe sau să nu existe. Aşa se īntīmplă şi cu aşa-numita nemurire şi cu asta am putea clasa problema definitiv.

Dar aici se trezeşte conştiinţa mea de medic care mai are ceva esenţial de spus īn această chestiune. Căci am avut ocazia să observ că o viaţă īndreptată spre un ţel este, īn general, mai bună, mai bogată şi mai sănătoasă decīt una lipsită de ţel şi că e mult mai bine să mergi īn pas cu timpul, īnainte, decīt īn răspăr cu timpul, īndărăt. Bătrīnul care nu se poate despărţi de viaţă i se pare medicului psihiatru la fel de debil şi de bolnav ca şi tīnărul care nu a fost īn stare să-şi facă o viaţă a lui. Şi, īntr-adevăr, īn multe cazuri este vorba de acelaşi nesaţ copilăresc, de aceeaşi spaimă, de aceeaşi sfidare şi īncăpăţīnare, la unul ca şi la celălalt. Ca medic, sīnt convins că este, ca să zic aşa, mai igienic să vezi īn moarte un scop pe care trebuie să-l urmăreşti decīt să i te īmpotriveşti, īmpotrivirea fiind ceva nesănătos şi anormal, deoarece īi răpeşte celei de-a doua jumătăţi a vieţii, ţelul. De aceea, găsesc că toate religiile cu un ţel supralumesc sīnt extrem de raţionale, privite din punctul de vedere al igienei psihice. Dacă aş trăi īntr-o casă despre care aş şti că īn următoarele 14 zile mi se va dărīma īn cap, toate funcţiile mele vitale ar fi afectate de acest gīnd; dacă, dimpotrivă, m-aş simţi īn siguranţă acolo, aş putea trăi tihnit şi normal. Ar fi, aşadar, bine, din punctul de vedere al medicului psihiatru, dacă am putea gīndi că moartea e doar o trecere, o fază a unui nebănuit de amplu şi de īndelungat proces al vieţii.

In ciuda faptului că majoritatea oamenilor nu ştiu pentru ce are nevoie organismul lor de sare, toţi o doresc dintr-o nevoie instinctivă. Aşa se īntīmplă şi cu cele psihice. Dintotdeauna, majoritatea oamenilor au resimţit nevoia unei vieţi de apoi. De aceea, nu cădem, cu constatarea noastră, alături, ci chiar īn mijlocul marelui fir central al vieţii umanităţii. Aşa īncīt gīndim corect, īn sensul propriu vieţii, chiar dacă nu īnţelegem ce gīndim.

Dar  oare  īnţelegem noi, īn  genere,  ceva  din ce  gīndim?    

Īnţelegem doar acele gīnduri care nu sīnt nimic altceva decīt nişte ecuaţii din care nu rezultă niciodată mai mult decīt am introdus īn ele. Acesta este intelectul. Dar, dincolo de el, există o gīndire īn imagini primordiale, īn simboluri, care sīnt mai vechi decīt omul istoric şi īnnăscute lui din cele mai vechi timpuri, supravieţuind tuturor generaţiilor şi īmplinind, veşnic vii, adīncurile sufletului nostru. O viaţă deplină este posibilă numai īn armonie cu ele, īnţelepciunea este reīntoarcerea la ele. Nu este vorba, īn realitate, nici de credinţă, nici de ştiinţă, ci de armonia gīndirii noastre cu imaginile primordiale ale inconştientului nostru, mumele ireprezentabile ale tuturor gīndurilor pe care conştientul nostru le-ar putea născoci vreodată. Şi unul din gīndurile  acestea primordiale este ideea vieţii de dincolo de moarte. Ştiinţa este incompatibilă cu aceste imagini primordiale. Ele sīnt date iraţionale, condiţii a priori ale imaginaţiei, care există pur şi simplu şi a căror utilitate şi īndreptăţire ştiinţa nu o poate descoperi decīt a posteriori, aşa cum a descoperit, de pildă, funcţia tiroidei, care īnainte de secolul al nouăsprezecelea nu putea  fi considerată decīt  un organ fără  sens.  Imaginile primordiale sīnt pentru mine tocmai ceva de felul unor organe sufleteşti cărora le port de grijă pe cīt se poate şi de aceea, unui pacient mai īn vīrstă ar trebui să-i spun cam aşa: «Imaginea dumneavoastră despre Dumnezeu sau ideea dumneavoastră de nemurire este atrofiată şi ca urmare metabolismul dumneavoastră sufletesc este dereglat». Străvechiul [...], leacul nemuririi, este mult mai plin de īnţelesuri şi mai profund decīt credeam noi.

Daţi-mi voie să mă mai īntorc o clipă, īn īncheiere, la comparaţia cu soarele. Cele 180 de grade ale arcului vieţii noastre se īmpart īn patru părţi. Prima pătrime, cea de la răsărit, este copilăria, adică acea stare lipsită de probleme īn care sīntem doar o problemă pentru alţii, dar nu sīntem conştienţi īncă de propria noastră problematică.  Problematica noastră  conştientă acoperă a doua şi a treia pătrime, iar īn ultima pătrime, cea a senectuţii, ne cufundăm iarăşi īn acea stare īn care, indiferent de atitudinea noastră conştientă, devenim din nou o problemă pentru ceilalţi. Deşi extrem de diferite, prima copilărie şi adīnca bătrīneţe au ceva īn comun, şi anume cufundarea īn sufletescul inconştient. Cum sufletul copilului se dezvoltă din inconştient, psihologia lui, deşi cu greu, poate fi desluşită totuşi mai degra­bă decīt cea a bătrīnului care se scufundă din nou īn inconştient spre a dispărea treptat acolo. Copilăria şi senectutea sīnt stările lipsite de probleme ale vieţii şi de aceea nici nu m-am ocupat de ele aici.

(Fragment din C.G. Jung - Puterea sufletului - Antologie
Editura Anima, Bucuresti, 1994
Trad.dr. Suzana Holan)

Salt la inceputul paginii