[ Pagina de START ]

[ Argument ]

[ Autori ]

[ Noutati ]

[Aforismul zilei]

[ Galerie FOTO ]

[ Alte resurse ]

[ Harta site ]

[ Linkuri ]

[ Recomanda unui prieten ]


VALERIO ALBISETTI

Valerio Albisetti
este una dintre figurile reprezentative ale psihanalizei contemporane. De origine elveţiană, a susţinut numeroase conferinţe şi seminarii în marile oraşe din Europa şi SUA. Fondator al Psihoterapiei Personaliste, în prezent predă psihologia comunicării în cadrul Universităţii Naţionale din Huacho (Peru) şi psihologia pastorală în cadrul Facultăţii de Teologie din Lima. Este autor al unor cărţi foarte difuzate, dintre care: De la Freud la Dumnezeu (1996), Pentru a fi fericiţi (2006), (împreună cu S. Trickett) Anxietate şi depresie (1997), Iubire (1999), Ne naştem sau devenim geloşii (1997), Vindecarea prin meditaţia creştină (1998), Suferinţa din dragoste (2001), Terapia iubirii conjugale (1999), Binefacerile singurătăţii (1999), Capcana anorexiei (\ 996), toate editate la Editura Pauline.

Site: http://www.valerioalbisetti.it/en/



Fragmente din cãrtile sale pe site:

1.Să fim prieteni sau să avem prieteni? aici
O modalitate de a ne cunoaşte pe noi înşine şi pe ceilalţi


2. Să râdem cu inima aici
O metodã simplã pentru a trãi senin

3. Sã trãim bine împreunã aici
Despre dinamica vietii în doi

4. Iubire aici
Cum sã rãmînem împreunã pentru întreaaga viatã.

5. Devino ceea ce esti aici
Un parcurs de psihospiritualitate crestinã

6. Drumul spre constientizare aici

Posibilitate de a achizitiona cãrtile lui Valerio Albisetti traduse în româneste de aici, de exemplu, de la Editura KERIGMA,
faceti dublu click pe linkul de mai jos :
http://www.kerigma.ro/carti.php?listautor=Valerio%20Albisetti
sau aici:
http://www.librariasophia.ro/autor-Albisetti-Valerio-sa-20.html

Fragmente din volumul
Valerio Albisetti
Să fim prieteni
sau să avem prieteni?

O modalitate de a ne cunoaşte pe noi înşine şi pe ceilalţi
Editura PAULINE

De pe coperta spate a cãrtii:

Colecţia „A trăi ca protagonişti'

Să fim prieteni poate părea simplu: afinităţi de caracter, interese comune... Dar, uneori, o relaţie care părea solidă, se frânge de piatra de poticnire care este afirmarea de sine, de trădarea psihologică ce, chiar şi inconştient, este pusă în aplicare faţă de celălalt.

«Să fim prieteni», scrie Albisetti, «înseamnă să-1 acceptăm pe celălalt cu unicitatea şi nerepetabilitatea sa, cu autonomia sa, cu diversitatea sa». Acest lucru implică o conştiinţă a propriei originalităţi care se traduce printr-un schimb rodnic de experienţe.

Cine crede că poate găsi în prietenie o soluţie la disconfortul său interior sau la propriile dificultăţi, va fi dezamăgit. «Să fim prieteni», mai spune Albisetti, «nu este o stare emoţională, ci o adevărată alegere de viaţă. Alegerea de a-şi baza existenţa pe deschiderea reală, autentică faţă de ceilalţi».

PREMISA

Prietenia: un subiect dificil şi nu prea popular în aceste vremuri; un cuvânt despre care s-a vorbit mult, care a fost depreciat, exploatat, uzat, folosit necorespunzător.

Şi totuşi, pentru mine este un termen nobil, cel mai nobil, înţeles în dimensiunea sa autentică, originală, primordială.

De fapt, nu am numit prieten vreo persoană pe care nu o cunosc şi pe care nu o iubesc în mod profund.

Şi nici nu o voi numi vreodată.

Cu atât mai puţin nu am confundat prietenul cu un cunoscut, cu o persoană simpatică, cu una atrăgătoare, cu o persoană pe care o stimez, cu un tovarăş sau cu un frate.

Şi nici nu o voi confunda vreodată.

Scriu tocmai acum despre prietenie întrucât ea este pentru mine, în dimensiunea sa matură şi responsabilă, izvor de bucurie şi de sens.

Ea nu înseamnă privare, fugă, obişnuinţă, ceva cotidian, normalitate, comoditate sau interes.

Este o capacitate.

Este spaţiul în care viaţa poate fi sorbită din cele mai tainice, mai profunde şi mai misterioase origini.

Este un spaţiu miraculos.

Este un spaţiu pentru viaţa veşnică.

Concepută astfel, prietenia este o necontenită călătorie interioară, fascinantă, chiar dacă e dureroasă.

Pentru a atinge dimensiunea prieteniei la care mă refer, trebuie să ne curăţăm inima de mecanismele corupte ale personalităţii care denaturează, ne fac iresponsabili, fac imposibil raportul cu adevărul, deci cu noi înşine, cu ceilalţi, cu lumea, cu Dumnezeu.

Să fii prieten cu adevărat înseamnă să te trezeşti mereu la o nouă viaţă.

NEPRIETENIA

UCIGAŞILOR DE SUFLETE

Poate că scriu o carte despre prietenie pentru că, de mult timp, mă întreb de ce oamenii nu sunt prieteni între ei? De ce-şi fac rău?

Sunt oameni care nu ucid în mod fizic, dar sunt mult mai primejdioşi decât cei care ucid pentru că murdăresc, distrug sufletul semenilor lor.

Lor le dedic această carte.

Pentru o fiinţă umană, durerea cea mai mare este să fie lăsată în viaţă, dar să aibă sufletul distrus, zdrobit.

Poţi să înfrunţi dificultăţile, poţi să te obişnuieşti cu munca dură, poţi să te mulţumeşti cu o viaţă sărăcăcioasă, dar poţi muri pe dinăuntru din cauza răutăţii altora, din cauza neprieteniei lor.

Răutatea se cuibăreşte în om, în raporturile dintre fiinţele umane, nu în lucruri.

Neprietenia foloseşte relaţiile interpersonale, relaţia de prietenie tocmai pentru a înjosi, pentru a vătăma, a devaloriza, a intimida, a domina, a-1 batjocori pe celălalt.

Pentru că neprietenia nu acceptă complexitatea, plenitudinea, integritatea fiinţei umane. Cunoaşte foarte bine aceste lucruri, dar se preface că nu le vede, tocmai pentru a putea să-l agreseze pe celălalt, pentru a-1 face să sufere, descoperindu-i doar slăbiciunea şi insistând obsesiv asupra ei.

Pentru că neprietenia îl vede pe celălalt în mod parţial, limitat; îl reduce, îl simplifică, îl sărăceşte, îi vede doar părţile slabe, negative. Neprietenia trăieşte şi se răspândeşte bazându-se doar pe aceste aspecte ale modului nostru de a fi. Este aşadar deosebit de îndemânatică, rapidă şi necruţătoare când îi înhaţă pe cei pe care-i întâlneşte.

Neprietenul percepe, de fapt, doar părţile noastre nega­tive, defectele noastre, pentru că el este pătruns în întregime de negativitate, de defecte.

în raporturile umane care nu se bazează pe prietenie, sunt mereu agresate părţile noastre cele mai fragile, de care ne ruşinăm.

Neprietenul caută rănile noastre pentru a le adânci.

Singurul său scop este să ne distrugă.

Şi, de cele mai multe ori, reuşeşte.

Pentru că nu am cultivat în noi prietenia cu noi înşine.

Dacă nu învăţăm să fim proprii noştri prieteni, riscăm să ne identificăm cu ceea ce neprietenul spune despre noi, cu ceea ce el vede în noi.

Dacă nu învăţăm să fim proprii noştri prieteni, devenim complici al neprietenului, al celui care ne agresează, al celui care ne batjocoreşte, al celui care nu ne respectă.

Dacă nu învăţăm să fim proprii noştri prieteni, noi suntem primii care ne percepem în mod parţial, mărginin-du-ne numai la aspectele noastre negative.

în plus, procedând astfel, vom trăi izolaţi, fără să comunicăm. Ne vom raporta la ceilalţi dorind doar să fim apreciaţi - ceea ce, în urma atacurilor defăimătoare ale neprietenului, ar deveni pentru noi esenţial, vital. Astfel, vom trăi cu convingerea că nu suntem înţeleşi de ceilalţi.

Atunci am deveni noi înşine neprieteni.

Neprietenia ar învinge.

A deveni prieteni cu noi înşine ţine de psihologic, de spiritual.

Este o muncă interioară.

Constă în a accepta şi în a privi în faţă părţile noastre negative şi ascunse. Fără să ne ruşinăm de ele, ci împă-cându-ne cu acestea.

Un om «se măsoară» după profunzimea sa. Şi profunzimea unei persoane se hrăneşte, îşi trage seva vitală din aspectele sale cele mai ascunse, mai necunoscute, până la care se pătrunde greu.

Pe de altă parte, tocmai aceste aspecte fac fiinţa umană să devină puternică, viguroasă, curajoasă. Şi tocmai pentru că se regăsesc în orice persoană umană, aceste aspecte ne invită să le descoperim pentru a le da un sens nou, pentru a le converti.

Pentru mine, tocmai în aceasta consistă sensul existenţei umane.

A reduce la minim rata nevrozelor personale.

A fi prieten cu tine însuţi înseamnă să ieşi cu duioşie, cu delicateţe, în întâmpinarea acelor părţi din tine pe care alţii, neprietenii, le agresează şi prin care încearcă să te debiliteze.

Dacă nu vrem să cunoaştem, să acceptăm profunzimea şi misterul întregii personalităţi, ne simţim exact cum ne fac alţii să ne simţim. Ne ruşinăm de noi înşine.

Tocmai aici este greşeala, în identificarea doar cu părţile cele mai slabe din noi; în refuzul de a trăi noi înşine într-o dimensiune mai cuprinzătoare, deplină, totală.

Fiinţele umane nu sunt doar negative.

Noi nu suntem în totalitate negativi, aşa cum neprietenii noştri ar vrea să ne facă să credem, atât pe noi cât şi pe cei din jurul nostru. Dar trebuie să acceptăm, de asemenea, că în noi există şi părţi negative. Este natura umană.

De aceea nu trebuie să ne încredem în cei care se înfă­ţişează ca fiind perfecţi, fără pată, fără slăbiciuni. Tocmai aceştia sunt neprietenii omenirii.

Să devenim prieteni cu noi înşine presupune să devenim prieteni şi cu ceilalţi. Pentru că, în general, ceea ce neprietenii percep din noi este adevărat. Acel aspect există cu adevărat în noi. Ei sunt posesorii unui simţ vizual pătrunzător pe care îl folosesc pentru a surprinde aspectele cele mai slabe şi lipsite de apărare ale unei persoane. Pe de altă parte, dacă o persoană nu este conştientă, nu a parcurs un drum de creştere, îşi ascunde mai mult sieşi decât celorlalţi părţile sale slabe, negative.

Cursa pe care ne-o întinde neprietenul este să ne facă să ne identificăm doar cu aspectele noastre negative. Este îngrozitor să crezi că existenţa ta constă doar în aceste aspecte.

Devenind prieteni cu noi înşine, vom putea apăra persoana noastră în întregul ei, din care slăbiciunea este - mai precis - doar o componentă ce nu epuizează complexitatea identităţii noastre.

Aşadar, să fim prieteni înseamnă să parcurgem o călătorie interioară pentru a ne căuta propria complexitate, adică pentru a ne căuta pe noi înşine, acceptând şi aspectele noastre slabe, negative, pe care alţii ni le-au semnalat.

însă este împotriva curentului să acceptăm propriile defecte şi să le asumăm ca pe ceva ce poate transforma, ca pe adevărate motoare ale creşterii noastre psihologice şi spirituale.

Din acest motiv cred eu că prietenia este ceva radical, revoluţionar. Pentru că întăreşte unicitatea şi nerepetabi-litatea unei persoane.

Prietenia despre care vreau să vorbesc în această carte merge împotriva curentului. Nu se bazează pe lucruri exterioare, generalizate; nu este aceeaşi pentru toţi; nu se bazează pe reţete, pe reguli, pe aspecte colective, sociale.

Prietenia «mea» nu este constituită din prejudecăţi.

 

Fragmente selectate din volumul:
Valerio Albisetti - Sã fim prieteni sau sã avem prieteni?,
Editura Pauline,
(pag. 44- 67)


Salt la inceputul paginii